Op deze circuits zullen de vijf MotoGP fabrikanten in 2023 testen

1801
Cal Crutchlow tijdens de Shakedown Test op het Sepang International Circuit | © Dorna

De MotoGP fabrikanten moeten voorafgaand aan het seizoen aangeven op welke circuits zij in 2023 willen testen. Aangezien er steeds meer races en minder testdagen zijn, groeit het belang van een goed functionerend testteam. 

Doordat het aantal officiële testdagen in 2023 verder wordt teruggebracht, en de enige twee gelegenheden de eendaagse evenementen zijn na de Grand Prix van Spanje in mei en de Grand Prix van San Marino in september, zullen de privétests van de vijf MotoGP fabrikanten dit jaar belangrijker worden.







Deze privétests mogen alleen worden uitgevoerd door rijders die niet fulltime deelnemen aan het MotoGP-wereldkampioenschap, ook wel bekend als testrijders, en mogen alleen plaatsvinden op drie vooraf door de fabrieken aangewezen Grand Prix-circuits. Er is geen limiet aan het aantal dagen dat ze mogen testen, maar wel aan het aantal beschikbare banden, dat dit seizoen door Michelin is teruggebracht van 240 tot 200 voor dit jaar.

Alle vijf fabrikanten hebben het Circuito de Jerez – Angel Nieto in Zuid-Spanje geselecteerd als één van hun drie circuits. Vervolgens hebben vier van de vijf het Misano World Circuit Marco Simoncelli geselecteerd als een van hun andere genomineerde locaties, met uitzondering van Yamaha. Het moge duidelijk zijn waarom Yamaha heeft gekozen voor Mugello gezien hun problemen met de topsnelheid in de afgelopen seizoenen.

De Japanse fabrikanten, Yamaha en Honda, hebben beide Motegi als een van hun circuits gekozen, terwijl KTM voor het eerst sinds hun komst naar de koningsklasse hun thuiscircuit, de Red Bull Ring, uit de lijst van genomineerde circuits heeft geschrapt.

De volledige lijst ziet er als volgt uit:

Ducati: Jerez, Misano, Mugello.
Yamaha: Jerez, Mugello, Motegi
Aprilia: Jerez, Misano, Valencia
KTM: Jerez, Misano, Valencia
Honda: Jerez, Misano, Motegi

Ook moet worden opgemerkt dat fabrikanten mogen testen op circuits die niet op de MotoGP kalender van 2023 staan. De fabrieken mogen dus tijd doorbrengen op het populaire testcircuit MotorLand Aragon, dat momenteel niet op de kalender staat. Dezelfde bandentoewijzing blijft echter van toepassing.