Oranje boven in de MotoGP paddock: Robin Spijkers- Petronas Yamaha SRT

964
robin-spijkers
Robin Spijkers | foto© Nico Schneider

Het MotoGP wereldkampioenschap komt van 28 t/m 30 op bezoek in Assen. Tijdens de Motul TT Assen is het niet alleen een thuiswedstrijd voor het Nederlandse NTS RW Racing GP, Bo Bendsneyder en Zonta van den Goorbergh maar ook voor tal van landgenoten die in de MotoGP paddock werkzaam zijn.

Jarno Janssen, Wilco Zeelenberg, Roelof Waninge, Frank Weeink, Peter Bom allemaal namen die regelmatig langskomen tijdens de Grand Prix weekenden. Maar naast deze reeds bekende namen werken er nog een groot aantal Nederlanders in de MotoGP paddock, Van crewchiefs, dataengineers, monteurs tot aan servicemedewerkers van pakken- en helmen leveranciers.







Een tiental van deze Nederlanders hebben we de afgelopen periode opgezocht in de paddock en allemaal (nagenoeg) dezelfde vragen gesteld. De komende dagen tot aan de 2019 editie van de Motul TT Assen zullen we dagelijks een landgenoot aan jullie voorstellen en in de spotlights zetten.

Vandaag Robin Spijkers – Petronas Yamaha SRT

Naam: Robin Spijkers
Functie: Monteur van Fabio Quartararo bij Petronas Yamaha SRT

Sinds wanneer werkzaam in de MotoGP paddock:
Sinds het seizoen 2012

Wat houdt je functie precies in:
Ik zorg samen met mijn 2 collega monteurs voor de 2 fietsen van Fabio, dat houdt in dat we op de woensdag en donderdag (nadat we met alle teamleden de box hebben opgebouwd) de fietsen compleet demonteren, de onderdelen schoon maken en weer opbouwen. Tijdens de trainingen proberen we zo snel mogelijk veranderingen aan de set-up (als die er zijn) klaar te maken en wielen te wisselen zodat de rijder zoveel mogelijk rijtijd krijgt. Na elke sessie lopen we de fietsen helemaal na om te zorgen dat ze weer klaar staan voor de volgende sessie.

Hoe ziet een training/wedstrijddag in de paddock er voor je uit:
We komen ongeveer 2 uur voor de eerste sessie aan in de box om de fietsen warm te draaien, daarna lopen we nog een keer om de fietsen heen en controleren we of alles  in orde is na het onderhoud van de vorige dag. Als het weer veranderd van droog naar nat of andersom dan veranderen we de setup. Dan tijdens de trainingen begint het echte werk, het blijft mooi om een GP fiets te starten! Als er geen crashes zijn dan is het vrij rustig tussen de trainingen door, maar als de rijder wel valt, dan is het hard doorwerken om klaar te zijn voor de volgende sessie. Na de kwalificatie hopelijk naar parc-fermé en dan hopelijk op de zondag naar het podium!!

Wat doe je tussen de Grand Prix weekenden:
Eerst 2 dagen bijkomen! En zoveel mogelijk tijd met mijn vriendin en mijn vrienden in Engeland doorbrengen. En straks met de TT zoveel mogelijk tijd met mijn familie en vrienden in Nederland doorbrengen.

Met wie in de paddock ben je goede vrienden:
Er zijn een hele hoop mensen in de paddock waar ik goed mee om ga, maar Jarno Janssen, Johan Stigefelt en Ben Doe zijn mijn beste maten, Jarno is de eerste coureur waar ik voor gesleuteld heb, dat begon in 2003 in het ONK en EK 250cc. Voor en met Johan werk ik al vanaf 2009 in de Superbikes, daarna in 2012 bij RW Racing GP, in 2014 bij Caterham en vanaf 2015 voor het Sepang Racing Team. Met Ben heb ik jarenlang samen gesleuteld, hij is nu crew-chief bij het Idemitsu team in de Moto2 en werkt daar samen met Nederlander Koen van Lierop. En uiteraard de familie Waninge, Roelof en Alie waren al vrienden met mijn ouders toen ik werd geboren, en dankzij de familie Waninge ben ik in de motorsport en de GP’s terecht gekomen dus daar ga ik graag even langs om een bakkie koffie te halen!

Wie is je favoriete GP coureur:
Dat is makkelijk, Fabio natuurlijk!

Wie is in jouw ogen de meest ondergewaardeerde MotoGP coureur:
Dat is een stuk lastiger, Fabio is lange tijd zwaar ondergewaardeerd voordat hij naar de MotoGP klasse kwam, maar inmiddels is het wel duidelijk dat hij heel erg goed is.

Moeilijkste moment tot nu toe in de racerij:
Toen Luis Salom in 2016 in Barcelona verongelukte, ik heb in 2012 voor hem gesleuteld bij RW Racing GP, en maakte altijd wel een praatje als we elkaar tegen kwamen op het circuit, dus toen het in 2016 misging was dat ontzettend kut.

Mooiste moment tot nu toe in de racerij:
Dat zijn er meerdere, de eerste overwinning met Salom in Indianapolis in 2012, de eerste pole position met Fabio in Jerez de la Fromtera dit jaar, en de tweede plaats in de race van afgelopen zondag!

Hobby’s buiten de racerij:
Ik ben op het moment bezig om een “machine shop” op te zetten met mijn maat Ben Doe in Bristol, verder ben ik graag met grafisch ontwerp en spuitwerk bezig.

Ambities:
Een wereldkampioenschap behalen in de MotoGP en nog vele jaren blijven genieten van mijn werk.

Lees ook: 
1. Oranje boven in de MotoGP paddock: Rieko Dalhuisen -JetConsult BV

Donderdag 20 juni: Derek Knipscheer, Senior Brand Relation Manager REV’IT

 

Handige links Motul TT Assen :

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
TT Festival Assen
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App