Andrea Locatelli was zondag veruit het sterkst op het Phillip Island Grand Prix Circuit in de WorldSSP klasse en behaalde de overwinning op overtuigende wijze in zijn debuut. Raffaele de Rosa kwam als tweede over de streep, Jules Cluzel werd derde. Nederlander Jaimie van SIkkelerus sloot de race af met een zestiende plaats.

Zondag om 13:15 uur lokale tijd, 03:15 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit voor de start van de World Supersport race op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië. Met een buitentemperatuur van 26°C en een asfalttemperatuur van zo’n 28°C leken de omstandigheden ideaal op het zonnige circuit.

Dit jaar rijdt ook de Supersport klasse met slicks maar ondanks dat werd voorafgaand aan het weekend bekend dat ze weer een verplichte pitstop moeten uitvoeren. Pirelli heeft voor deze klasse nog steeds geen goede achterband kunnen ontwikkelen die de hele race mee kan gaan waardoor de coureurs halverwege de pits moeten opzoeken en hun achterband moeten laten wisselen. Wanneer een coureur meer dan tien ronden op dezelfde achterband rijdt wordt hij gediskwalificeerd. De teams hoeven zich echter niet volledig te haasten, de coureur moet minimaal 1 minuut en 18 seconden in pit lane zijn. Wanneer pit lane eerder wordt verlaten zal er een penalty worden gegeven.

Het was Lucas Mahias die vanaf de derde startpositie als leider de eerste bocht (Doohan Corner) in ging voor Andrea Locatelli en Jules Cluzel. Verdedigend WorldSSP kampioen Randy Krummenacher kende een rampzalig begin van zijn race want na een zeer slechte start ging hij in de eerste bocht al onderuit en schreef hij zijn MV Agusta volledig af. De Zwitser zelf bleef ongedeerd.

Locatelli viel meteen aan en nam de leiding over van Mahias. Cluzel voerde daarachter de druk op bij zijn landgenoot met daarachter Raffaele de Rosa, Corentin Perolari, Philipp Oettl, Isaac Viñales, Steven Odendaal, Can Öncü en Danny Webb in de top tien.

Bij het ingaan van de derde ronde had Locatelli al een voorsprong van een halve seconde opgebouwd maar De Rosa, inmiddels opgeklommen naar de tweede positie, was de snelste coureur op de baan.

Na vijf ronden bedroeg de voorsprong van Locatelli zo’n 2,5 seconden richting De Rosa. Daarachter waren Mahias, Cluzel, Perolari en Oettl verwikkeld in een duel om de derde plaats. Het was nu wachten op wie het eerste de pits op ging zoeken voor de bandenwissel.

In de zevende ronde ging het mis voor Oettl. Bij het ingaan van bocht 2 (Southern Loop) ging de Duitser wijd en verloor hij de voorkant van zijn Kawasaki ZX-6R. De Moto3 racewinnaar kon zijn race nog wel vervolgen maar een goed resultaat zat er niet meer in.

Nadat alle coureurs binnen waren geweest was er weinig verandering wat betreft de volgorde. Locatelli reed nog steeds aan de leiding voor De Rosa en Cluzel, echter had de Fransman pit lane te vroeg verlaten waardoor hij een penalty zou ontvangen van een aantal seconden.

Locatelli was duidelijk een maatje groter dan de concurrentie met een voorsprong van zo’n 6 seconden. De Rosa en Cluzel waren daarachter nog steeds in duel voor de tweede plaats.

Locatelli bleef uiteindelijk foutloos en kwam als overtuigende winnaar over de finish. De Rosa kwam als tweede over de streep en wist Cluzel achter zich te houden op de derde plaats. Perolari werd vierde met daarachter Mahias, Soomer, EAB Ten Kate Racing coureur Steven Odendaal, González, Fuligni en Viñales in de top tien. Jaimie van Sikkelerus finishte net naast de punten op de zestiende plaats.

 

Handige links Yamaha Finance Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App