Bryan Schouten zal komend seizoen niet meer op een racemotor stappen. De pas 23-jarige coureur uit het Brabantse Zevenbergen houdt het na zestien seizoenen definitief voor gezien als actief coureur.

Schouten begon al op zeer jonge leeftijd met motorracen. Na zijn carrière begonnen te zijn in de minibikes wist de Brabander vervolgens in diverse categorieën maar liefst vijf Nederlandse titels te behalen (2004, 2006, 2009, 2011, 2012). In het seizoen 2011 debuteerde Schouten tijdens de Dutch TT  in de toenmalige 125cc klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Na drie seizoenen kreeg Schouten vervolgens de mogelijkheid om in 2014 zijn debuut als vaste coureur te aken in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Zijn debuutseizoen, met het Franse CIP Moto3, verliep echter niet naar wens waardoor er in het eerste seizoen al na twaalf Grand Prix weekenden een vroegtijdig einde kwam aan dit avontuur.

Nadat een start in het EK Superstock 600 begin 2015 op het laatste moment niet doorging kreeg Schouten halverwege dat seizoen alsnog de mogelijkheid om van start te gaan in deze competitie. Als debutant op een 600cc machine verliepen de eerste wedstrijden nog niet geheel naar wens. Schouten besloot vervolgens om in 2016 van start te gaan in de Supersport 600 klasse van het IDM. Niet zonder succes want tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen in Hockenheim mocht de Nederlander zich laten kronen tot IDM Supersport kampioen.

Voor het seizoen 2017 wist Schouten, ondanks zijn titel, geen vaste startplaats meer te verwerven. Er werd dan ook besloten om de helm aan de wilgen te hangen. Echter nog geen week later kwam Schouten terug op zijn beslissing toen Ten Kate Racing Products hem benaderde voor het testen van de nieuwe Honda CBR-1000RR SP2 en een van start te gaan in de NK SuperCup 1000 klasse van de OW cup.

Na één seizoen onderweg geweest te zijn met de 1000cc machine heeft Schouten nu echter besloten om de helm definitief aan de wilgen te hangen en te kiezen voor een maatschappelijke carrière.

Bryan Schouten: “Om als Nederlander in de GP’s  te hebben mogen rijden is iets om trots op te zijn. Destijds keek ik daar weliswaar anders naar, maar alles heeft een reden. Na mijn toptijd bij Dutch Racing Team was ik 100% klaar voor de Moto3 op het hoogste niveau, tenminste… dat dacht ik. De realiteit liet iets anders zien. Al met al heb ik daar veel van geleerd en achteraf bovenal van genoten. Persoonlijk had ik vorig jaar, na het behalen van de IDM Superpsort titel, al besloten de helm al aan de wilgen gehangen. Ik had mijn einde carrièrefeestje al gepland toen Rutger Belt van Ten Kate mij belde om te vragen of ik een aantal tests uit wilde voeren op de nieuwe Fireblade. Op dat moment wist ik nog niet dat we alsnog het hele NK SuperCup1000 seizoen zouden rijden. Het seizoen verliep volgens plan en erg positief. Daarbij was ik erg happy binnen het gehele team. Ik ben daarom nog iedere dag blij met de kans die het Ten Kate Team mij dit seizoen geboden heeft, net als alle andere mensen die mij al die jaren hebben ondersteund.”

Helemaal afscheid nemen doet Schouten echter niet…

“Ik wil mij nu voornamelijk gaan richten op mijn maatschappelijke carrière. De keuze om te stoppen komt volledig van mijzelf  en ik ben er van overtuigd dat ik hier ook geen spijt van zal krijgen. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan en voor mij voelt het dat het moment van gaan nu is aangebroken. Daarnaast wil ik me eventueel in de toekomst bezig gaan houden met het coachen van de jonge talenten in Nederland. Met de ervaring van het rijden van verschillende soorten motoren (van 125cc tot Superbikes) kan ik de nieuwe lichting mijn ervaring overbrengen. Wat de toekomst verder brengt… dat zal de tijd moeten leren. Ik wil bij deze dan ook écht alle mensen nogmaals super bedanken voor de (mentale, fysieke & financiële) steun die ik heb mogen ontvangen de afgelopen zestien seizoenen. Het is en was een tijd om nooit te vergeten!”.

Lees ook:  Word Racesport.nl supporter en maak kans op fantastische prijzen