Het protest dat zondagavond tijdens de MotoGP race van de VisitQatar Grand Prix werd ingediend tegen Ducati is volgens Ducati Sporting director Paolo Ciabatti grotendeels gebaseerd op “politieke” redenen.

Honda, Suzuki, KTM en Aprilia dienden zondag tijdens de MotoGP race op het Losail International Circuit een officieel protest in vanwege het gebruik van een in hun ogen niet comform het technisch reglement zijnde winglet – geplaatst onder de kuip net voor het achterwiel – op de Ducati machines van Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci en Jack Miller.

De technische afgevaardigden van het kampioenschap voerden na afloop van de wedstrijd een inspectie uit van het betreffende onderdeel. Zij stelden echter vast dat er geen regels overtreden waren en verwierpen dan ook al snel het protest.

De vier motorfabrikanten gingen hiermee echter niet akkoord en kozen ervoor om in beroep te gaan tegen de beslissing. De zaak zal nu verder worden behandeld door het FIM Hof van Beroep – dat naar verwachting binnen enkele dagen een definitief vonnis zal vellen.

andrea-dovizioso

Ducati Winglet | foto© Nico Schneider

Het protest was zondagavond in Qatar natuurlijk het gesprek van de avond. Navraag bij Ducati leverde in eerste instantie uitsluitend het antwoord op; niks aan de hand het protest is verworpen en daarmee is de kous af.

Zo makkelijk kwamen de Ducati directeuren er echter niet af want niet veel later bleek dat de vier rivaliserende fabrikanten het er niet bij lieten zitten en in hoger beroep gaan.

Paolo Ciabatti liet vervolgens weten dat Ducati overtuigd is van de wettigheid van de winglet op basis van de informatie die de MotoGP technisch directeur Danny Aldridge aan de teams heeft verstrekt na afloop van de laatste wintertest.

Paolo Ciabatti: “Ik geloof dat dit meer een politieke dan een sportieve kwestie is. We hebben eerder gezien hoe sommigen hebben geprobeerd om de aërodynamische technische innovaties van Ducati in het kampioenschap te beperken. En we hebben al vele malen gezegd dat vanuit ons oogpunt dat doet niet goed voor het kampioenschap. We zijn en blijven rustig omdat we weten dat we het technisch reglement hebben gevolgd. Er op 2 maart een schrijven naar de teams verstuurd, een brief waarin duidelijk werd aangegeven hoe je dit type ‘deflector’ op de achterkant van de motor kunt gebruiken. Als we hadden overwogen dat dit element een risico met zich mee zou brengen voor een straf, zouden we er niet mee hebben gereden. Maar zo is het niet. Yamaha gebruikte vorig jaar in Valencia onder natte omstandigheden al eens een vergelijkbare ‘deflector’ om water weg te leiden van het achterwiel.”

Terwijl het protest zondagavond werd ingediend op grond van het gebruik van de ‘winglet’ en het daarmee verkrijgen van een aërodynamische voordeel bestrijdt Ducati dit ten stelligste. Volgens de Italiaanse motorenfabrikant is de enige functie van het inmiddels veel besproken onderdeel, het extra afkoelen van de achterband.

Natuurlijk roept het protest ook veel vragen op bij de fans. Het feit is echter dat de dit soort zaken pas door de technische commissie onderzocht kunnen worden nadat er een officieel protest is ingediend. Dit protest kwam er dus zondagavond pas terwijl de Ducati ook al op donderdag in Qatar stond te pronken met het bewuste onderdeel en deze ook tijdens de trainingen al gebruikt werd – niet door Dovizioso trouwens.

Nu zullen velen zich afvragen waarom dan pas tijdens de race een protest? Dat antwoord is heel simpel, mocht er een protest ingediend worden tijdens een training en er een sanctie volgen dan kan dat hooguit betekenen dat het bewuste onderdeel niet meer gebruikt mag worden of dat de gereden rondetijden afgenomen worden. Mocht het protest toegewezen worden na afloop van een race dan zal de betreffende coureur gediskwalificeerd worden en in dit geval van Dovizioso en Petrucci hun dure WK punten kosten. Ja en in dit geval zou dat betekenen dat Marquez de volle 25 WK punten krijgt en Rins een plaats opschuift en een podiumplaats zou behalen.

Wij betwijfelen dan ook dat dit protest zondag tijdens de race uitsluitend om politieke redenen werd ingediend.

Tweede protest
Gek genoeg was dit niet het enige protest tijdens deze openingswedstrijd van het seizoen. Suzuki diende nog een tweede protest in namelijk. Dit protest was gericht tegen Dovizioso en Cal Crutchlow. Volgens Suzuki zou het tweetal tijdens de wedstrijd ingehaald hebben onder een gele vlag situatie. Dit zou gebeurd zijn in bocht 1 na de crash van Bradley Smith. Na het bekijken van de videobeelden bleek Rins het goed gezien te hebben en dit inderdaad ook het geval te zijn, een straf kwam er echter niet. Noch Dovizioso, noch Crutchlow konden tijdig de gele vlag zien was het antwoord van de wedstrijdleiding.


Handige links VisitQatar Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App