Pata Honda rijders klaar voor acht uur van Suzuka

38

Van 24 tot 27 juli staat de fameuze acht uur van Suzuka op de kalender, het is een van de vijf World Endurance races die dit seizoen verreden wordt maar voor de Japanners is het dŽ race van het jaar en Honda zet, met onder andere de Pata Honda rijders, in op een vijfde overwinning op rij.

Sinds 1978 wordt de acht uur van Suzuka verreden, de race was eerst bedoeld om de Japanse fabrikanten met hun Tourist Trophy Formula One prototypes tegen elkaar te laten strijden, later werden dit door reglementswijzigingen Superbikes.<br /> <br /> De race was al die jaren een van de meest prestigieuze races die gewonnen kon worden en er werd dan ook het nodige uit de kast getrokken door de vier Japanse fabrikanten. Vaak werden Grand Prix of World Superbike coureurs voor dit evenement ingezet om de winst binnen te halen. <br /> <br /> De acht uurs race op het voormalig Suzuka Grand Prix circuit is een uitputtende race. Temperaturen van tegen de 40 graden Celsius en een hoge luchtvochtigheid eisen hun tol. Als alles normaal verloopt rijden de coureurs een uur en kunnen dan rusten, rehydrateren en eventueel fysiotherapie ondergaan voordat ze weer aan de slag moeten. De derde rijder van een team heeft vaak de rol van reserve. Het lastigste gedeelte is het laatste uur waarin het donker is en de temperaturen zakken.&nbsp; &nbsp;<br /> <br /> Het Suzuka circuit is eigendom van Honda en dus is de Japanse fabrikant er alles aan gelegen om in eigen huis te winnen. Van de afgelopen 36 edities wist Honda er 26 te winnen, waaronder de laatste vier. Honda zette daarvoor in het verleden onder andere Michael Doohan, Wayne Gardner, Valentino Rossi, Colin Edwards, Shinichi Ito, Daijiro Kato en Tohru Ukawa in. Er zijn echter veel meer bekende namen uit het Grand Prix verleden die naam maakte in de acht uur van Suzuka.<br /> <br /> Zo zette Honda vorig jaar Ten Kate Honda rijders Jonathan Rea, Leon Haslam en Michael van der Mark in. Rea reed in het F.C.C. TSR team maar kon de race niet uitrijden nadat een van de rijders in leidende positie onderuit was gegaan. Hierdoor kon Michael van der Markl gescheidenis schrijven door als eerste Nederlander samen met zijn MuSASHi RT HARC PRO Honda teamgenoten Takumi Takahashi en Haslam de winst te pakken.







Ook dit jaar vertrouwt Honda op Rea, Haslam en Van der Mark, daarnaast zal nu ook Lorenzo Zanetti in de acht uurs race uitkomen. Rea zal samen met Honda testrijder Kousuke Akiyoshi en Zanetti het F.C.C. TSR Honda team vormen terwijl Van der Mark net als vorig jaar met Haslam en Takahashi het MuSASHi RT HARC PRO Honda vormen.<br /> <br /> Van der Mark en Zanetti hebben eerder al kunnen testen met hun CBR1000RR&rsquo;s maar Rea en Haslam zullen deze week voor het eerst hun met Bridgestone banden uitgevoerde machines gaan bemannen. Alle vier de Pata rijders zijn echter klaar voor de strijd.<br /> <blockquote>&ldquo;Vorig jaar had ik nog nooit met de CBR1000RR gereden en had ik ook het circuit nog nooit gezien. Dankzij mijn teamgenoten heb ik bij mijn eerste poging al mogen winnen … het was een gevoel dat niet te beschrijven is, om te winnen op een van de mooiste circuits ter wereld en in een van de meest belangrijke races. Nu heb ik meer ervaring en ik hoop dat gevoel weer te kunnen beleven,&rdquo; vertelde<strong> Van der Mark</strong>.<br /> <br /> &ldquo;Ik ben er trots op dat ik weer door een sterk team ben uitgekozen om weer te mogen winnen. De druk ligt bij ons maar dat zie ik als een positief iets,&rdquo; vertelde <strong>Haslam</strong>. &ldquo;Ik zal proberen zo snel en constant mogelijk te zijn en ik weet dat ik twee sterke teamgenoten heb die hetzelfde zullen doen. Ik kijk er echt naar uit om weer met deze machine te mogen rijden.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Het was vorig jaar een bittere pil toen onze motor aan de leiding liggend onderuit ging. Ik had goede hoop dat we onze overwinning van 2012 zouden kunnen overdoen en die hoop was ineens vervlogen,&rdquo; vertelde <strong>Rea</strong>. &ldquo;Ik heb de test gemist en ik zal me weer aan moeten passen aan de Bridgestones, deze geven de motor een heel ander karakter dan de Pirelli&rsquo;s die we in het World Superbike gebruiken. Deze race is een belangrijk deel van mijn jaar en het doel is dan ook om te winnen.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Dit is mijn eerste keer in deze geweldige race en ik voel me vereerd dat ik deel uit mag maken van zo&rsquo;n geweldig team. Ik ga mijn best doen om hun vertrouwen in mij te rechtvaardigen,&rdquo; vertelde <strong>Zanetti</strong>.<br /> </blockquote>&nbsp;<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>