Pecco Bagnaia: “Ik ben terug in mijn beste vorm”

1430
Pecco Bagnaia - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © Ducati Corse

Pecco Bagnaia won afgelopen zondag de MotoGP race op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto door van start tot finish aan de leiding te rijden. Na een lastige start van het seizoen met de nieuwe Ducati Desmocedici GP22 lijkt de Italiaan zijn vorm van 2021 weer terug te hebben.

De concurrentie is gewaarschuwd, Pecco Bagnaia en het Ducati Lenovo Team lijken weer helemaal terug te zijn van weggeweest. Na de tweede seizoenshelft van 2021, en dan met name de laatste zes race waarin Bagnaia vijf keer pole position behaalde en vier races wist te winnen, werden de Italiaan en de Italiaanse motorenfabrikant meteen gebombardeerd tot titelfavorieten voor 2022.







Op zich niet gek want tijdens de tweedaagse wintertest in Jerez na afloop van het seizoen gaf Bagnaia aan dat de nieuwe Ducati Desmocedici GP22 ‘perfect’ was. Echter was het toen een stuk frisser op het Zuid-Spaanse circuit en was het gripniveau hoog vanwege al het Michelin rubber op de baan.

Na de winterstop kwamen Bagnaia en Ducati weer in actie tijdens de tests op het Sepang International Circuit in Maleisië en het Pertamina Mandalika International Street Circuit in Indonesië. Hier werd al duidelijk dat er iets niet in de haak was want Bagnaia klaagde over het feit dat hij iedere keer bij het verlaten van de pits ‘een andere machine’ reed. Het team probeerde dus voortdurend om de problemen met technische aanpassingen te verhelpen.

Het duurde niet lang voordat Bagnaia aangaf dat de maat vol was en hij wilde dat de machine niet meer aangeraakt werd. De vicewereldkampioen van 2021 moest zich kunnen richten op het rijden en langzaam maar zeker een goed gevoel creëren met de nieuwe machine.

Uiteindelijk bleek de goede richting tijdens de warm-up sessie op Termas de Río Hondo in Argentinië gevonden te zijn. De Italiaanse technici hadden de set-up aangepast zodat de machine iets meer ‘duikt’ en er meer gewichtsverplaatsing is, zodat Bagnaia een beter gevoel krijgt met de voorkant van de Ducati. In de race kwam Bagnaia toen van de dertiende plaats op de grid naar de vijfde positie over de finish.

Op het Circuit of the Americas wist Bagnaia zich als derde te kwalificeren en kwam hij opnieuw als vijfde over de finish dus ontbrak er nog steeds iets. De Portugese Grand Prix twee weken later was een geluk bij een ongeluk want in de kwalificatie kwam de Italiaan eerst hard ten val met een schouderblessure als gevolg.

Dit betekende dat Bagnaia vanaf de 25e en laatste plaats moest beginnen aan de race op het Autódromo Internacional do Algarve. De Moto2 kampioen van 2018 reed een fantastische race en passeerde de finish uiteindelijk als achtste. Ondanks dat deze positie natuurlijk niet is waar Bagnaia normaalgesproken heel vrolijk van wordt was hij na afloop van de race lovend over de machine en had hij het gevoel van 2021 weer terug.

Ondanks dat het Circuito de Jerez – Ángel Nieto in het verleden nooit zo goed bij de Ducati paste heeft Bagnaia er in voorgaande jaren al goede resultaten behaald. In 2020 was hij op de Pramac Ducati op weg naar een podium totdat het motorblok de geest gaf. In 2021 werd de Italiaan tweede achter teamgenoot Jack Miller. De Italiaan liet afgelopen weekend met name in de kwalificatie zien dat hij nog steeds hele speciale dingen kan laten zien.

Met een 1’36.170 verbrak hij het oude polerecord met meer dan 0,4 seconde en ook stond hij meer dan 0,4 seconde los van de concurrentie, een ongekend groot verschil in de hedendaagse MotoGP waar het vaak maar over een paar honderdsten of zelfs duizendsten gaat. Fabio Quartararó kwalificeerde zich als tweede met Aleix Espargaró daarachter als derde, en dat was ook hoe het podium er op zondagmiddag uitzag.

Bagnaia startte goed en gaf Quartararó geen kans om hem voorbij te gaan. Wellicht was het tempo van de Fransman nog iets beter maar de Italiaan zorgde ervoor dat zijn eerste positie geen moment in gevaar kwam. Hij reed een nagenoeg foutloze race en kwam als winnaar over de streep, voor het eerst sinds zijn overwinning in Valencia van afgelopen november.

Pecco Bagnaia: “De race begon met één van de beste starts die ik ooit gemaakt heb. Met deze machine heb ik altijd moeite om niet teveel wheelie te hebben bij de start maar deze keer ging het goed. In bocht 2 reed ik een heel verdedigende lijn want ik kon horen dat Fabio [Quartararó] er was. Ik was vooral bang voor de laatste bocht, want vorig jaar was hij ontzettend snel uit bocht 12 dus ik had hem daar verwacht. Ik probeerde ook daar de binnenkant te verdedigen en vervolgens mijn eigen tempo te rijden.

Ik wist dat Fabio de te kloppen man was, alhoewel ik denk dat, als hij voorop zou rijden, het enige probleem de bandenspanning van de voorband zou zijn. In deze omstandigheden kan dat namelijk flink oplopen. Het was lastig om in de race nog sneller te gaan dan wat ik gedaan heb omdat de achterband flink aan het glijden was, ook de voorband blokkeerde af en toe dankzij de hoge temperaturen. Voor mij was alles precies goed in deze race.”

Zoals gezegd is er sinds de tests veel gebeurd in het Ducati fabrieksteam. Bagnaia heeft nog een flinke achterstand op Quartararó maar het moge duidelijk zijn dat hij en de Italiaanse fabrikant de druk flink gaan opvoeren dit jaar.

Pecco Bagnaia: “Tijdens de tests was ik optimistischer maar na de eerste race was de realiteit anders. Maar ik denk dat we een goede weg zijn ingegaan toen we besloten hebben om te stoppen met het proberen om deze machine aan mij aan te passen. We hebben de motor gewoon hetzelfde gelaten en ons gericht op het rijden. Deze machine behoeft een andere rijstijl en mijn bochtensnelheid is nu hoger. Dat is best wel even wennen maar ik denk dat ik nu terug ben in mijn beste vorm, net zoals vorig jaar. Ik wil vanaf nu op deze voet verder en geen punten meer verliezen want na zes races hebben we al 33 punten achterstand. Ik wil die achterstand nu verkleinen.”

Helemaal hersteld van zijn flinke crash in Portimào was Bagnaia nog niet, maar dankzij goedwerkende pijnstillers van het Clinica Mobile kon hij het de hele race lang volhouden.

Pecco Bagnaia: “Ik had best wel zorgen voor de race. In de warm-up reed ik zonder pijnstillers en dat was heel lastig. Maar gelukkig heeft de Clinica Mobile altijd iets goeds en dat heeft me geholpen. Alleen het laatste gedeelte van de race was lastig want alle rempunten, behalve de laatste bocht, zijn voor de rechterkant dus dat maakte het zwaar. Vooral voor bocht 6 was het heel lastig om de machine gestopt te krijgen, het voelde alsof iemand hard op mijn schouder drukte en dat was behoorlijk pijnlijk.”

Ducati lijkt weer op het juiste pad te zitten en hadden voor de test op maandag in Jerez dan ook niet veel meegenomen om te testen. Rond de middag hield Bagnaia het voor gezien om zijn schouder rust te geven en zich optimaal voor te kunnen bereiden op de volgende Grand Prix in het weekend van 13 t/m 15 mei in Le Mans, de thuisrace van concurrent Quartararó.




ziggo-sport




Handige links Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag


  • MotoGP podium
  • Francesco Bagnaia
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • MotoGP race
  • Moto2 race
  • Ai Ogura
  • 64 Bo Bendsneyde
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • 54 Fermin Aldeguer, 96 Jake Dixon
  • Volle tribunes
  • Izan Guevara
  • Moto3 race
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Moto3 race
  • Miguel Oliveira #88
  • Alex Rins #42
  • Motogp Racesport Zaterdag-20
  • Jorge Martin #89
  • Darin Binder #40
  • Luca Marini #10
  • Andrea Dovizioso #04
  • Brad Binder #33
  • Remy Gardner #87
  • Lorenzo Salvadori #32
  • Marco Bezzecchi #72
  • Marc Marquez #93
  • Motogp Racesport Zaterdag-15
  • Enea Bastianini #23
  • Maverick Viñales #12
  • Jack Miller #43
  • Fabio Quartararo #20
  • Aleix Espargaro #41
  • Joan Mir #36
  • Pol Espargaro #44
  • Andrea Dovizioso #4
  • Remy Gardner #87
  • Jorge Martin #89
  • Jack Miller #43
  • Alex Marquez #73
  • Fabio Quartararo #20
  • Enea Bastiannin
  • Franco Morbidelli #21
  • Marco Bezzecchi #72
  • Joan Mir #36
  • Marc Marquez #93
  • Brad Binder #33
  • Miguel Oliveira #88
  • Pol Espargaro #44
  • Luca Marini #10
  • Stefan Bradle #6
  • Alex Rins #42
  • Fabio Digiannantonia #49
  • Francesco Bagnaia #63
  • Maverick Vinales #12
  • Johan Zarco #5
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Bo Bendsneyder #64
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • RacesBarry Baltus - RW Racing #7port-7
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Zonta van den Goorbergh - RW Racing #84
  • Barry Baltus - RW Racing #7
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • Collin Veijer - Redbull Rookie Cup #95
  • 93 Marc Marquez
  • Dani Pedrosa
  • 88 Miguel Oliveira
  • 89 Jorge Martin
  • 87 Remy Gardner
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 63 Francesco Bagnaia
  • 41 Aleix Espargaro
  • 43 Jack Miller
  • 44 Pol Espargaro
  • 40 Darryn Binder
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 12 Maverick Vinales
  • 20 Fabio Quartararo
  • 21 Franco Morbidelli
  • 23 Enea Bastianini
  • 10 Luca Marini
  • 05 Johann Zarco
  • 04 Andrea Dovizioso
  • Marc Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Aleix Espargaró
  • Alex Rins
  • FIM MotoE World Cup startveld 2022
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Pedro Acosta & Remy Garnder (Pre-event)
  • Circuito de Jerez Angel Nieto


Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter