Pecco Bagnaia: “Ik kan de crash niet verklaren, in Assen wil ik het rechtzetten”

1468
Pecco Bagnaia - Sachsenring | © Dorna

Pecco Bagnaia kwam afgelopen zondag tijdens de MotoGP race op de Sachsenring ten val. Al in de vierde ronde ging het mis voor de Italiaan waardoor hij voor de vierde keer dit seizoen geen punten scoorde. Komend weekend op het TT Circuit Assen wil de Ducati coureur terugslaan. 

Het seizoen 2022 is tot dusver heel anders verlopen dan wat Pecco Bagnaia ervan had voorgesteld. Nadat hij vier van de laatste zes races in 2021 wist te winnen en vijf keer op rij op pole position stond ging hij dan ook als grote favoriet het seizoen 2022 in, ondanks dat Fabio Quartararó natuurlijk de regerend wereldkampioen was.

Dat de Quartararó in 2021 de terechte wereldkampioen is bewijst hij momenteel maar weer en de Fransman is hard op weg om daar dit jaar een tweede titel aan toe te voegen. Na tien races staat hij aan de leiding met 178 punten en heeft hij een voorsprong van 34 punten naar zijn naaste belager Aleix Espargaró. Pecco Bagnaia staat momenteel zesde in de ranglijst met 81 punten.

Afgelopen zondag ging het weer mis voor Bagnaia in de zeer warme MotoGP race op de Sachsenring. Net als in Barcelona startte Quartararó goed en ging hij als leider de eerste bocht in. Bagnaia startte vanaf pole position maar nam de tweede plaats in achter de Fransman en moest vervolgens alle zeilen bijzetten om het tempo bij te houden.

In de vierde ronde ging het mis bij het uitkomen van bocht 1 en schoof Bagnaia onschuldig onderuit. Het was niet de gebruikelijke crash waarbij hij de voorkant verloor maar het was de achterkant die weggleed op het moment dat de Ducati coureur het gas opende. Hoe dan ook betekende het einde race voor de vicewereldkampioen die dankzij de overwinning van Quartararó moet opkijken naar een achterstand van maar liefst 97 punten.

Pecco Bagnaia: “Toen ik crashte had ik geen idee wat er gebeurd was. Ik heb geprobeerd om in mijn hoofd te herhalen wat er precies gebeurd is maar op geen enkele manier kan ik de crash uitleggen.

Natuurlijk is het zo dat ik ergens een fout heb gemaakt, anders zou ik niet gecrasht zijn. Maar in deze situatie is het heel moeilijk om te begrijpen waarom het gebeurd is. Ook als we naar de data kijken is het niet duidelijk. Ik was boos omdat ik het niet uit kan leggen.

Wanneer je crasht en je weet waarom dan kun je alleen maar kritisch op jezelf zijn, en dat ben ik dan ook. Maar in dit geval kan ik dat niet want de reden van de crash kan ik niet uitleggen. Het is lastig om te begrijpen en daardoor lastig om te accepteren. Het enige positieve is dat we meteen weer een race hebben en we dit weer kunnen vergeten. Gelukkig waren we wel snel en ik denk dat er ook potentie was voor een goed resultaat. Fabio [Quartararó] heeft hiermee andermaal bewezen dat hij completer is dan ik.”

Had je in de race een ander gevoel met de banden dan tijdens de trainingen?

Pecco Bagnaia: “Ik heb iedere dag minstens zeventien ronden gereden met dit type band en op geen enkel moment heb ik hetzelfde gevoel gehad als bij de crash. Ik ben nog nooit op zo’n manier onderuitgegaan, alleen op de [VR46] Ranch maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal en daar ben je erop berekend. Mijn hellingshoek was hetzelfde en ook mijn snelheid was hetzelfde, daarom is het lastig om dit te begrijpen.”

Op vrijdag zei je dat de machine perfect aanvoelde en je er niets meer aan wilde veranderen. Is dit ook gebeurd dit weekend?

Pecco Bagnaia: “De machine was perfect. Na de start van de race had ik alles onder controle en volgde ik mijn plan. Het eerste plan was om de leiding in handen te nemen en flink te pushen, het tweede plan was om me iets terug te laten vallen als Fabio aan de leiding zou rijden en ik er in de eerste twee ronden niet aan voorbij kon, om vervolgens in de slotfase weer aan te vallen. Het werd dus het tweede en omdat we verschillende bandenkeuzes hadden (Fabio Quartararó op de medium-compound achterband, Pecco Bagnaia op de hard-compound) zou het belangrijk zijn om het tempo hoog te houden omdat dat met een zachtere achterband moeilijk vol te houden is. Helaas kunnen we er nu alleen maar over praten en hebben we het niet kunnen laten zien.”

Je zei dat Fabio een completere rijder is dan jij, wat ontbreekt er bij jou?

Pecco Bagnaia: “Wat er bij mij ontbreekt is het finishen van races. Fabio staat er op zondag altijd en maakt dan ook geen fouten. Ook zal zijn machine hem helpen om minder fouten te maken, dat lijkt in ieder geval zo vanuit mijn oogpunt. De combinatie van rijder en machine is dat zij sterk zijn in zowel de kwalificatie als in de race en altijd een goed tempo kunnen rijden, daarnaast maken ze ook geen fouten. Dat is wat er bij mij ontbreekt want ik heb al vier nulscores achter mijn naam staan dit jaar. Dit weekend was ik competitief en zelfs sneller dan hij, maar ik ben gecrasht en hij heeft gewonnen. Dat zijn de feiten.”

Ondanks dat Fabio al een redelijke voorsprong heeft in het kampioenschap blijft hij aanvallen. Heeft je dat verrast?

Pecco Bagnaia: “Het verrast me niet dat hij aanvalt want hij is een wereldkampioen. Zoals iedere toprijder wil hij altijd winnen, net als Marc Márquez, Valentino Rossi of Casey Stoner dat ook deden.”

Komend weekend staat de Nederlandse Grand Prix op het TT Circuit Assen op het programma. Hoe kijk jij uit naar dit weekend?

Pecco Bagnaia: “Ik ben blij dat ik dit weekend in Assen weer op de baan ben: het is een speciaal circuit voor mij omdat ik hier mijn eerste overwinning in het wereldkampioenschap heb behaald. Ik heb zelfs de lay-out van het circuit op mijn arm getatoeëerd! Helaas hebben we het vorig jaar erg moeilijk gehad, maar ik ben ervan overtuigd dat het dit jaar anders zal zijn. Ik wil het hier in Nederland goedmaken en dit eerste deel van het seizoen, voor de zomerstop, met een positieve noot afsluiten.”

Bagnaia heeft dit weekend kans om zijn puntenachterstand op Fabio Quartararó weer te verkleinen maar dat zal een zware opgave worden. De Fransman stond in zijn debuutjaar in 2019 op pole position en eindigde op het podium, vorig jaar wist de Monster Energy Yamaha coureur de race op het TT Circuit Assen te winnen waarin Bagnaia zesde werd.




ziggo-sport




Handige links Motul TT Assen 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia
  • Monster Energy Yamaha MotoGP
  • Red Bull KTM Factory Racing
  • Pol Espargaró
  • Max Biaggi
  • Albert Arenas , polesitter Jake Dixon en Sam Lowes in parc fermé
  • Jake Dixon
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Jurgen en Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Fabio Quartararó, polesitter Pecco Bagnaia en Jorge Martin in parc fermé
  • Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia - Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pitlane
  • Fabio Quartararó
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #40 Darryn Binder - (ZAF) - WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #87 Remy Gardner - (AUS) - Tech3 KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • Dominique Aegerter
  • Jurrien VAN CRUGTEN
  • Loris VENEMAN
  • Rio OLOFSEN
  • Delano GREVEN
  • C.VIETTI
  • T.ARBOLINO
  • Bo Bendsneijder
  • J.DIXON
  • J.ROBERTS
  • Bo Bendsneijder
  • P.ESPARGARO
  • F.BAGNAIA
  • M.VIÑALES
  • D.BINDER
  • R.GARDNER
  • A.SURRA
  • A.TOLEDO
  • Bo Bendsneijder
  • T.ARBOLINO
  • B.BALTUS
  • J.MIR
  • Z.VAN DEN GOORBERGH
  • M.BEZZECCHI
  • J.MILLER
  • M.OLIVEIRA
  • F.QUARTARARO
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #7 BARRY BALTUS - (BEL) - RW RACING GP - KALEX
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #42 ALEX RINS - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #73 ALEX MARQUEZ - (SPA) - LCR HONDA CASTROL - HONDA RC213V
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #89 JORGE MARTIN - (SPA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Spray deflector
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Double Spray defector Aprilia
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter