Waren er de afgelopen weken tijdens het eerste deel van de MotoGP carrousel weinig verrassingen, de voortekenen voor deel 2 zijn daarentegen totaal anders. Gaan Dani Pedrosa, Johann Zarco, Jorge Lorenzo ons de komende maanden verrassen met opzienbarende en niet verwachte transfers?

Voorafgaand aan het 2018 MotoGP seizoen was al duidelijk dat ons dit seizoen niet alleen op de baan een spannend MotoGP seizoen te wachten stond, ook naast de baan zou het spannend worden aangezien nagenoeg alle contracten van de huidige topcoureurs afliepen.

Vooralsnog is van spanning op dit gebied nog geen sprake geweest, immers zowel Maverick Viñales, Marc Marquez als ook Valentino Rossi blijven in 2019 en 2020 hun huidige werkgevers trouw. De verwachting is dat ook Andrea Dovizioso heel binnenkort zijn overeenkomst met Ducati zal gaan verlengen, maar wat doet de rest, wie gaat waarheen, wie blijft en wie zorgt binnenkort voor de meest opzienbarende transfer.

Tijdens het eerste Grand Prix weekend in Qatar werd wel duidelijk dat er achter de schermen momenteel veel, zo niet heel veel gaande is, niet alleen op het gebied van rijderswissels maar zeker ook als het gaat om de wisselingen op het gebied motormerk voor een aantal teams.

Hoewel het allemaal nog geruchten zijn werd ons afgelopen weekend wel veel duidelijk na het aanhoren van een groot aantal verhalen, het lezen van de gezichten van betrokken coureurs en teameigenaars. Nee, een bevestiging werd er nog nergens gegeven maar soms zeggen bepaalde uitdrukkingen meer dan 1000 woorden.

Laten we beginnen met Jorge Lorenzo. De Spanjaard had het opnieuw moeilijk tijdens het openingsweekend van het seizoen op het Losail International Circuit. Ondanks dat elke kenner ervan overtuigd is dat een Lorenzo in goeden doen nog steeds één van de beste zo niet de snelste coureur is binnen het huidige MotoGP veld lijkt het erop dat ook de combinatie Lorenzo-Ducati niet de meest ideale is. Daarnaast is en blijft de Spanjaard een buitenbeentje in het Italiaanse team en blijft het voor hem lastig om te wennen aan de Italiaanse werkwijze binnen het team. Wij zien Lorenzo dan ook direct nog geen nieuw contract tekenen bij Ducati.

Maar waar gaan we Lorenzo in 2019 dan in actie zien? Ondanks dat er nog niets getekend is zou het zo maar eens kunnen dat Lorenzo in 2019 de nieuwe teamgenoot wordt van Alex Rins bij Team Suzuki Ecstar. Waarom? De Suzuki is de nieuwe Yamaha, de Suzuki MotoGP machine is een machine die minder agressief is, waarmee heel netjes en strak gereden moet worden en daardoor precies past bij de rijstijl van Lorenzo. Dit is precies wat Lorenzo nodig heeft om zich weer in zijn nopjes te voelen, hij zal er veel voor over hebben om zich weer prettig te voelen en zich weer te kunnen meten met de snelste mannen. Geld zal na dit seizoen niet echt meer de drijfveer zijn voor de vijfvoudig wereldkampioen, allemaal ingrediënten die wel eens positief uit zouden kunnen gaan pakken voor Suzuki.

Met het vertrek van Lorenzo bij Ducati kan Danilo Petrucci zijn gedroomde transfer krijgen naar het officiële Ducati fabrieksteam nadat hij al voor aanvang van het seizoen te kennen heeft gegeven na dit seizoen te vetrekken bij zijn huidige werkgever Alma Pramac Racing en alleen nog maar meer interesse te hebben in een zitje bij een officieel fabrieksteam.

Dat Johann Zarco momenteel de meest gewilde coureur is op de transfermarkt zal voor velen geen verrassing zijn. Na het bekend worden van de overstap van Tech3 Racing na dit seizoen van Yamaha naar KTM stak teambaas Hervé Poncharal niet onder stoelen of banken dat hij Zarco graag wil behouden voor zijn team en hem in 2019 graag op een KTM in actie wil zien. De kans dat Zarco zal kiezen voor een fabrieksteam lijkt wel zo goed als zeker, maar of dat bij KTM zal zijn is vooralsnog nog de grote vraag. Helemaal nadat in Qatar duidelijk werd dat Honda zeer geïnteresseerd is in de diensten van de Fransman. Zarco zou dan de nieuwe teamgenoot worden van Marquez binnen het Repsol Honda Team en de plaats in gaan nemen van Dani Pedrosa. Marquez liet in Qatar weten geen problemen te hebben met de komst van Zarco, dat hij geen inspraak heeft in de keuze van een teamgenoot maar er wel veel waarde aan hecht om een snelle teamgenoot te hebben. Ook Zarco liet in Qatar weten dat hij direct geen nee zou zeggen tegen zo’n aanbod en dat hij het een eer zou vinden om in 2019 de teamgenoot te worden van Marquez. Nu doen we natuurlijk niets uit op dit soort uitspraken, maar waar rook is is vuur zegt een bekend spreekwoord en ons gevoel zegt dat hier absoluut iets gaande is en er iets speelt. Daarbij komt ook nog dat de nieuwe baas binnen het Repsol Honda Team, Alberto Puig en Pedrosa een verleden hebben. Zo was Puig jarenlang de persoonlijke manager en begeleider van Pedrosa, een samenwerking die een aantal jaren op verzoek van Pedrosa werd beëindigd. Zit hier nog iets van oud zeer en kost dit Pedrosa na 13 jaar zijn baan bij Honda? Het zou ons niet verbazen.

Een coureur met de capaciteiten vindt vanzelfsprekend wel weer onderdak mocht het zover komen. De naam van Pedrosa wordt dan ook al nadrukkelijk in verband gebracht met een overstap naar KTM. Heel verwonderlijk is dat natuurlijk niet, bij KTM zijn ze naarstig op zoek naar een topcoureur, en die kwaliteiten heeft de kleine Spanjaard nog steeds. Daarnaast heeft Pedrosa ook sinds jaar en dag Red Bull als persoonlijke sponsor, de sponsor die ook zorgt voor nagenoeg het volledige budget van het KTM Factory Racing MotoGP Team. Een andere naam die in Qatar veelvuldig in verband werd gebracht met KTM was Jack Miller. Of dit heel erg reëel is valt te betwijfelen aangezien de Australiër volgens onze informatie voorafgaand aan dit seizoen een tweejarige deal heeft gesloten en derhalve nog tot eind 2019 onder contract staat bij de Italiaanse motorenfabrikant.

Ook binnen een aantal MotoGP teams is het momenteel erg onrustig. Zo heeft Belgische Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Team drie aanbiedingen op zak wat betreft de keuze van motormerk voor 2019. Teambaas Michael Bartholemy sprak in Qatar met zowel zijn huidige motorenleverancier Honda als ook met Yamaha voor het leveren van de machines voor de komende seizoenen. Aangezien Bartholemy al een aanbieding op zak had van Suzuki en er in Qatar twee aanbiedingen bij kwamen van Honda als ook Yamaha kan het Belgische MotoGP Team voor komend seizoen kiezen uit drie motorenleveranciers. Leek voorafgaand aan het weekend in Qatar Suzuki de beste papieren te hebben, uit betrouwbare bronnen hebben we op het Losail International Circuit mogen vernemen dat het zo goed als zeker is dat het Estrella Galicia 0,0 Marc VDS Team voor het einde van deze maand bekend zal maken dat men voor de komende drie seizoenen het nieuwe Yamaha satelliet team zal gaan worden.

Ja, en als MarcVDS in zee gaat met Yamaha wie wordt dan het nieuwe tweede Suzuki team in de MotoGP klasse. Ook daar is inmiddels interesse voor, niemand minder dan Fausto Gresini meldde zich in Qatar bij de Suzuki bazen om te praten over een overstap van Aprilia naar Suzuki. Het huidige contract tussen Gresini en Aprilia loopt aan het einde van het huidige seizoen af. Aprilia is daarnaast het enige motormerk dat momenteel actief is binnen de koningsklasse dat geen keiharde toezeggingen heeft gedaan om na 2018 actief te zijn in de koningsklasse. Of de interesse van Gresini hierop gestoeld is, of hij inmiddels al meer weet van de plannen van Aprilia of dat hij met een tweede motormerk ziin onderhandelingspositie sterker wil maken is niet bekend.

Kortom, een weekendje Qatar levert voor velen weer het nodige stof tot nadenken op, zowel voor een aantal coureurs, managers, teambazen en motormerken. Eén ding is wel zeker, zo rustig de transfermarkt dit seizoen begon, zo spannend wordt het gevolg. De komende maanden zullen er namelijk nog een paar bijzondere, verrassende en opvallende veranderingen plaats gaan vinden. Wanneer het balletje gaat rollen, welke van de bovenstaande voorbeelden ook daadwerkelijk zijn beslag zullen krijgen zal de komende tijd moeten blijken………

 

Handige links Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag