Perfect weekend voor Glenn Irwin die ook BSB Race 2 en 3 op Silverstone wint

2330
Glenn Irwin - Silverstone | © Ian Ward

Glenn Irwin heeft de perfecte seizoenstart gerealiseerd in de British Superbike klasse op Silverstone. De Honda coureur won ook Race 2 en Race 3 en behaalde daarmee de hattrick. Kyle Ryde, Rory Skinner, Brad Ray en Andrew Irwin eindigden op zondag ook op het podium, daarnaast was er Nederlands succes in één van de supportklassen.

Nadat het British Superbike seizoen op zaterdagmiddag werd afgetrapt met de eerste races van het seizoen stonden er op zondag weer veel races op het programma, waarvan twee voor de British Superbike klasse.







Race 2
De tweede British Superbike race van het weekend ging zondagmiddag om 13:30 uur lokale tijd, 14:30 uur Nederlandse tijd van start. De eerste race op zaterdag werd over 24 ronden gehouden, de twee races op zondag waren dertig ronden lang.

Het was Brad Ray die vanaf de tweede startplaats als leider de eerste bocht inging voor polesitter Kyle Ryde en Rory Skinner. Daarachter nam racewinnaar Glenn Irwin de vierde plaats in handen voor Jason O’Halloran en Andrew Irwin, verder reden Lee Jackson, Christian Iddon, Peter Hickman en Tommy Bridewell in de top tien.

In de derde bocht was er een flinke crash voor Storm Stacey, Dan Jones en Luke Mossey. Ze raakten elkaar in deze hairpin waardoor hun race al heel vroeg ten einde kwam, gelukkig waren ze ongedeerd.

Vooraan wist Ray een gaatje te slaan van ongeveer een halve seconde richting Ryde en Skinner, Glenn Irwin reed nog steeds op de vierde positie terwijl zijn jongere broertje Andrew Irwin was opgeschoven naar de vijfde plaats ten koste van O’Halloran.

Aan het eind van de vierde ronde waren Chrissy Rouse en Tom Sykes ten val gekomen bij het ingaan van bocht 5 (Brooklands). Het was de 2013 World Superbike kampioen die met een flinke high-sider ten val kwam waarna Rouse zijn gecrashte machine niet meer kon ontwijken. Laatstgenoemde had een flinke klap op zijn hoofd gekregen in die crash waardoor de Safety Car naar buiten kwam en hij de benodigde medische assistentie kon ontvangen.

Na drie ronden ging de Safety Car naar binnen waardoor de race weer hervat werd. Rich Energy OMG Yamaha coureurs Ray en Ryde hielden de eerste en tweede positie vast, daarachter was Andrew Irwin zeer alert en schoof hij meteen op naar de derde plaats.

De twintigjarige Skinner was niet bereid om zijn podiumplaats zomaar op te geven, de Kawasaki coureur wist Andrew Irwin weer te passeren en hem naar de vierde plaats te verwijzen.

In de elfde ronde kwamen Dean Harrison en Bjorn Estment ten val in bocht 1 (Copse Corner). Het was een flinke klapper maar beide coureurs waren ongedeerd.

Halverwege de race besloot Glenn Irwin dat het tijd was om aan te vallen. Hij nam meer snelheid mee bij het uitkomen van bocht 1 en zette zijn Honda CBR1000RR-R Fireblade naast de Kawasaki ZX-10RR van Skinner. Irwin schoof hiermee op naar de derde positie en probeerde zijn tanden nu in de Yamaha’s van Ray en Ryde te zetten.

Aan het eind van de twintigste ronde voerde Glenn Irwin zijn volgende aanval uit. Op de Wellington Straight dook hij uit de slipstream om vervolgens bij aanremmen voor bocht 4 (Brooklands) voorbij te gaan aan Ryde. De Honda coureur schoof hiermee op naar de tweede positie en had daardoor alleen nog Ray voor zich rijden.

Aan het eind van de 22e ronde was het echter Ray zelf die de fout inging. Hij had op dit moment een marge van ongeveer een halve seconde richting Irwin maar verloor de voorkant van zijn Yamaha YZF-R1 in bocht 5. Ray schoof onderuit en zag daarmee zijn race ten einde komen. Glenn Irwin was de nieuwe raceleider maar had Ryde nog niet volledig afgeschud. Ook Skinner had op de derde plaats de twee coureurs voor zich nog binnen handbereik.

Glenn Irwin deed er alles aan om weg te rijden van Ryde maar de verschillen bleven zeer klein. Ryde probeerde uiteindelijk in de laatste ronde aan te vallen in de voorlaatste bocht. Het tweetal reed zeer verschillende lijnen waardoor Ryde er aan de binnenkant voorbij probeerde te komen. Irwin gooide echter meteen de deur dicht waardoor Ryde een fractie van een seconden van het gas af moest en en de Honda coureur uiteindelijk als winnaar over de finish kon komen. Het verschil tussen racewinnaar Glenn Irwin en Ryde was slechts 0,079 seconde, minder dan een seconde daarachter kwam Skinner als derde over de streep.

Lee Jackson finishte als vierde achter teamgenoot Skinner met Andrew Irwin op de vijfde plaats. Jason O’Halloran werd zesde voor Peter Hickman, Tommy Bridewell, Danny Buchan en Christian Iddon in de top tien. Leon Haslam kwam als vijftiende over de streep.

Race 3
De vanaf pole position vertrokken Brad Ray startte goed en ging als leider de eerste bocht in, echter was het Rory Skinner die meteen aanviel en de koppositie overnam. Ook Glenn Irwin was goed gestart en nam de tweede plaats in handen voor Andrew Irwin, Kyle Ryde en Brad Ray die na de eerste bocht was teruggevallen naar de vijfde positie. Daarachter reden Tommy Bridewell, Jason O’Halloran, Christian Iddon, Lee Jackson en Peter Hickman in de top tien.

Skinner hield het 3,5 ronden vol om aan de leiding te rijden totdat Glenn Irwin aanviel en de eerste plaats overnam. Het was nu zaak voor Skinner om aan te blijven haken aangezien de Honda coureur in Race 1 en Race 2 ook al sterker was dan de concurrentie. Op dat moment was Andrew Irwin opgeklommen naar de derde plaats voor O’Halloran, Ray en Bridewell. Ryde was teruggevallen naar P7.

In de zesde ronde ging Andrew Irwin voorbij aan Skinner en was het daarmee een 1-2 voor de gebroeders Irwin. O’Halloran begon op dat moment ook stappen te maken en de Australiër schoof op naar de derde positie.

Na tien ronden had Glenn Irwin een marge van zo’n 0,7 seconde richting Andrew Irwin, Jason O’Halloran, Rory Skinner en Brad Ray. De Honda coureur leek op weg naar zijn derde zege van het weekend maar het was nog een lange race op het Silverstone National circuit.

Terwijl Glenn Irwin zijn voorsprong zo rond de 0,8 seconde wist te houden kwam Andrew Irwin daarachter binnen bereik van Brad Ray en Jason O’Halloran. De twee Yamaha coureurs probeerden het leven van de Synetiq BMW coureur moeilijk te maken terwijl daarachter Danny Buchan was opgeklommen naar de vijfde plaats. Ook Tommy Bridewell en Lee Jackson begonnen zich te mengen in deze strijd voor de tweede plaats.

Langzaam maar zeker wist Glenn Irwin zijn marge te vergroten naar meer dan een seconde. Andrew Irwin wist de tweede positie vooralsnog vast te houden terwijl Brad Ray daarachter een hachelijk moment kende in de laatste bocht voor start / finish (Woodcote). De Engelsman wist een high-sider op tijd op te vangen waardoor hij op zijn Yamaha YZF-R1 kon blijven zitten.

In de 22e ronde had Ray het gat naar Andrew Irwin gedicht en viel hij aan. De Yamaha coureur nam de tweede plaats over terwijl Buchan daarachter naar de vierde plaats gekomen was achter Synetiq BMW teamgenoot Andrew Irwin. Skinner reed daarachter op de vijfde plaats en was nog niet uitgesloten voor een podiumfinish, verder reden O’Halloran, Bridewell, Jackson, Iddon en Hickman op dit moment in de top tien.

Het werd nog een spannend einde van de race aangezien Ray zijn achterstand richting Glenn Irwin nog behoorlijk wist te verkleinen. Uiteindelijk bleef de Honda coureur foutloos en kwam hij voor de derde keer dit weekend als winnaar over de streep: een perfecte start van het seizoen voor de coureur die komende maand zijn debuut gaat maken tijdens de Isle of Man TT. Ray werd tweede na zijn uitvalbeurt in Race 2 eerder op de dag met Andrew Irwin daarachter op de derde plaats.

De twintigjarige Rory Skinner finishte als vierde voor Jason O’Halloran en Danny Buchan, daarachter eindigden Tommy Bridewell, Lee Jackson, Peter Hickman en Kyle Ryde in de top tien. De van het World Superbike kampioenschap overgekomen Leon Haslam en Tom Sykes eindigden deze race op de respectievelijke dertiende en zestiende plaats.

In het kampioenschap is Glenn Irwin uiteraard de leider met een 100% score van 75 punten voor Kyle Ryde met 46 punten en Rory Skinner met een totaal van 42.

Nederlanders
Ook waren de Nederlanders weer van de partij in de support klassen die ook in actie kwamen op Silverstone. Luuk de Ruiter wist wederom punten te scoren in de British Junior Supersport klasse (Supersport 300) door als twaalfde te finishen. In de tweede National Superstock 1000 race van het weekend werd Jorel Boerboom 28e op zijn Kawasaki ZX-10R.

Jaimie van Sikkelerus reed opnieuw een knappe race in de British Supersport klasse en kwam als vierde over de streep. Op de Yamaha YZF-R6 van het MPM Routz team kwam hij slechts 0,160 seconde tekort voor een podiumfinish. In diezelfde race wist Tomás de Vries als vijftiende over de finish te komen, daarmee was hij de vierde GP2 machine. De race werd met een marge van ruim twaalf seconden gewonnen door drievoudig en regerend British Supersport kampioen Jack Kennedy.

In de Honda British Talent Cup was er Nederlands succes. De dertienjarige Kiyano Veijer wist namelijk de tweede race van het weekend te winnen en behaalde daarmee zijn eerste zege in de klasse. Matthew Ruisbroek scoorde opnieuw punten door op een keurige zesde plaats te finishen, Maik Duin werd in deze race negentiende.

Het volgende British Superbike evenement vindt plaats op 30 april t/m 2 mei op Oulton Park. Vanwege een ‘Bank Holiday’ in Groot Brittannië is de racedag dus op maandag.

 



Handige links British Superbikes Silverstone 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter