Peter Hickman heeft onthuld wat de oorzaak was van de zware crash tijdens de Isle of Man TT van dit jaar. Daarmee heeft de 14-voudig TT-winnaar de ruim twee weken durende stilte doorbroken.
Hickman crashte ter hoogte van Kerrowmoar tijdens de vrijdagavondtraining in de trainingsweek, wat leidde tot een rode vlagsituatie. Aanvankelijk werd hij omschreven als bij bewustzijn en in stabiele toestand. Enkele dagen later werd hij uit het ziekenhuis ontslagen en keerde hij terug naar de paddock om samen met teamgenoot en mede-teameigenaar Davey Todd diens overwinning in de Superbike TT te vieren.
Sindsdien was er nauwelijks nieuws over Hickmans toestand — maar in een video op zijn sociale media op maandagochtend gaf de 38-jarige een duidelijke update over de gebroken botten die hij opliep bij de val.
Peter Hickman: “Qua toestand gaat het best oké, maar ik heb behoorlijk wat breuken. Ik heb mijn linker sleutelbeen gebroken, mijn linker schouderblad — het schouderblad aan de achterkant is in drie stukken — en daarnaast drie gebroken ribben en vier gebroken wervels in mijn rug. Het is niet ideaal, maar ik wil vooral een enorm dankwoord richten aan de marshals en medische staf die me hebben geholpen. Ik herinner me er weinig van, want ik was buiten bewustzijn.
Ik herinner me zelfs de ronde voorafgaand aan de crash niet; het eerste moment dat ik écht wakker werd, was in het ziekenhuis. Dat is een nieuwe ervaring voor mij, want dat is nog niet eerder gebeurd in mijn 25-jarige carrière. Ik heb nog steeds wat blauwe ogen en ben flink gehavend.”
Na de crash werd er al snel gespeculeerd dat er een technisch probleem was met zijn nieuwe BMW M 1000 RR van modeljaar 2025. Op de TT+ livestream was te zien dat een deel van het kuipwerk loszat en ook was er wat rook te zien toen hij wegreed bij de Grandstand.
Toch maakte Hickman duidelijk dat die zaken niets met de val te maken hadden. De daadwerkelijke oorzaak was dat een uitlaathouder gebroken was, wat leidde tot een crash met een snelheid van zo’n 225 km/u.
Peter Hickman: “Ik crashte bij ter hoogte van Kerrowmoar, eigenlijk net ná de linkerbocht bij Kerrowmoar, in de volgende rechterbocht. Helaas ging het om een componentfout en was het dus niet mijn fout. Het team onderzoekt het nog verder, maar het had niets te maken met het kuipwerk, zoals werd gespeculeerd. En het was ook geen olie, hoewel veel mensen rook dachten te zien. Het was de beugel die de uitlaat op zijn plek houdt. Die kwam niet los, maar brak af en duwde de uitlaat tegen het achterwiel, waardoor de band klapte. Daarom crashte ik.
Het is natuurlijk helemaal niet ideaal. Ik ga nu al tien jaar naar de Isle of Man TT, en dit is de eerste keer dat ik zo’n groot probleem heb meegemaakt. Het is zo’n pechmoment, en ik moet het team van 8Ten Racing echt bedanken: ze hebben fantastisch voor me gezorgd. Het was niemand in het team zijn fout — de motor was verder perfect. Maar het was een volledig nieuwe motor voor ons, we hadden nog niet veel kunnen testen, en dan kunnen dit soort dingen helaas gebeuren.”
Hickman heeft al gezegd dat dit hem er niet van weerhoudt terug te komen naar de Isle of Man TT, en aangegeven dat hij er in 2026 gewoon weer bij is.
Racesport.nl partners Isle of Man TT 2025
BMW Motorrad Nederland | Nolan | Motul | Van den Brink
Handige links Isle of Man TT Races 2025
Tijdschema en volledige uitslagen Trainingsweek
Tijdschema en volledige uitslagen Wedstrijdweek
Live video
Live timing
Live radio
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’