Pirelli Italian Round: 10 belangrijke dingen die je vooraf moet weten

280
piurelli-italian-round
Pirelli Italian Round 2018 | foto© Kawasaki Racing

Na een pauze van vier weken staat komend weekend de vijfde ronde van het 2019 FIM Superbike World Championship seizoen op het programma. Plaats van handeling is het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari in Imola, Italië.

Onderstaand 10 belangrijke dingen die je moet weten voorafgaand aan de Pirelli Italian Round.

Imola is op dit moment met 31 races het 10e circuit op de lijst wat betreft het aantal verreden WorldSBK-races. Het Italiaanse circuit volgt hiermee Brands Hatch, Laguna Seca en Sugo, die elk 32 races hebben georganiseerd.


Imola is het circuit waar Spaanse coureurs het meest hebben gewonnen: het is het enige circuit waar ze 8 keer hebben gewonnen. Hun overwinningen kwamen dankzij Carlos Checa (5) en Ruben Xaus (3).


De laatste twaalf races die hier werden verreden, werden allemaal gewonnen door Britse coureurs (Sykes, Rea, Davies): een opmerkelijk record voor slechts één land in Imola, want het volgende land, is een reeks van drie voor Spanje (allemaal van Carlos Checa) van Race 2 tot en met 2012 Race 2 van 2011. De huidige reeks begon in 2013 met een dubbele zege van Sykes.


Jonathan Rea is de enige coureur die vier opeenvolgende overwinningen kan scoren in Imola voor twee verschillende fabrikanten: Honda (2014) en Kawasaki (2015).


Marco Melandri is op Davies, Rea en Sykes na de enige coureur die hier de afgelopen drie jaar op het podium heeft gestaan, met een derde plaats in Race 1, zowel in 2017 als 2018.


Jonathan Rea eindigde al zijn laatste elf gereden races in Imola op het podium, zowel op de eerste als tweede plaats.


Tot nu toe heeft Imola twaalf verschillende coureurs gehad die zich op pole wisten te kwalificeerden gedurende de 16 verreden raceweekends. De enige drie coureurs die meer dan één pole hebben gescoord in het huidige startveld zijn: Tom Sykes met 3 en Chaz Davies en Jonathan Rea beiden met 2.


Acht jaar geleden scoorde Tom Sykes zijn allereerste WorldSBK pole in Imola: inmiddels staat de teller voor de Brit op 47 waarmee hij recordhouder is wat betreft het aantal polepositions in de geschiedenis van het WorldSBK.


Vorig jaar in Race 2 evenaarde Rea met zijn 59e zege het recordaantal WorldSBK overwinningen uit de geschiedenis van Carl Fogarty.


0,021 seconden – Dit is de kleinste marge voor een overwinning in Imola: deze werd geregistreerd in de tweede race in 2001, een close finish tussen Regis Laconi – tijdens zijn eerste overwinning en tevens eerste podiumfinish – en Ruben Xaus. Xaus nam twee jaar later wraak en won de tweede race voor Laconi met de grootste marge die hier ooit werd opgetekend: 12,038 seconden.

 

Handige links Pirelli Italian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App