Van 15 t/m 17 maart wordt op het Chang International Circuit in Thailand de tweede ronde verreden van het 2019 FIM Superbike World Championship. Onderstaand een aantal leuke wetenswaardigheden voorafgaand aan het evenement.

Alle acht WorldSBK races die tot nu toe in Buriram zijn verreden, zijn gewonnen door Britse coureurs, 6 door Rea (Kawasaki Racing Team WorldSBK), 1 door Sykes (BMW Motorrad WorldSBK Team) en 1 door Davies (Aruba.it Racing – Ducati).


In Buriram is Alvaro Bautista (Aruba.it Racing – Ducati) in de positie om de eerste rookie te worden die drie races op een rij weet te winnen in zijn eerste drie WorldSBK races.


Voor Leon Haslam (Kawasaki Racing Team WorldSBK) wordt het op het Chang International Circuit zijn 220e start in een WorldSBK race (Race 1): hij is de 7e renner die dit doel bereikt,  zijn volgende doel is Aaron Slight die 229 keer van start ging in een WorldSBK race.


Jonathan Rea kwalificeerde zich altijd op de eerste rij in Buriram, hij kwalificeerde zich drie keer op pole en in 2016 als derde.


Jonathan Rea won zes van de acht races en is hier nog nooit lager dan de vierde plaats geëindigd: zijn enige race buiten het podium was de tweede race vorig jaar (4e).


Het Chang International Circuit is één van de twee circuits op de huidige kalender waar Tom Sykes nog geen pole heeft weten te behalen, het andere circuit is San Juan waar het WorldSBK vorig jaar voor het eerst te gast was.


Het Chang International Circuit is het enige circuit op de huidige kalender waar Ducati nog geen pole position heeft weten te behalen.


Het Chang International Circuit is één van de twee circuits op de huidige kalender waar nog nooit een Italiaanse coureur heeft gewonnen heeft, het andere circuit is San Juan (hier werd ook nog maar slechts één raceweekend verreden).


Het aantal door Kawasaki behaalde podiums hier is 12, dat is precies het aantal van alle andere fabrikanten samen (Ducati 6, Aprilia en Yamaha 2, Suzuki en Honda 1).


Vorig jaar werd de pole behaald met slechts een verschil van 0,003 seconde. De kloof tussen Sykes en deze poletijd van Rea is de vierde kleinste marge voor een pole sinds Kyalami 2009, 0,001 (Spies/Fabrizio); Portimâo 2013, 0,001 (Sykes/Laverty); Sugo 1997, 0,002 (Yanagawa/Yoshikawa).

 

Handige links Pirelli Thai Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App