Pirelli heeft dinsdag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de eerste officiële test met de nieuwe MotoGP-prototypes afgerond. De Italiaanse bandenfabrikant, vanaf 2027 de exclusieve leverancier van de koningsklasse, liet de banden testen door de officiële MotoGP testcoureurs van Yamaha, KTM, Honda, Aprilia en Ducati.
Test met 850cc-simulatie
Augusto Fernández (Yamaha), Dani Pedrosa (KTM), Takaaki Nakagami (Honda), Lorenzo Savadori (Aprilia) en Michele Pirro (Ducati) – reden dinsdag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli met aangepaste versies van de huidige MotoGP-machines. Daarbij waren de ride height devices gedeactiveerd en werd in sommige gevallen de motorafstelling en aerodynamica aangepast om zo dicht mogelijk bij de 850cc-configuratie te komen die in 2027 zijn intrede doet.
Elke fabrikant kreeg zeven sets banden ter beschikking, met twee varianten voor de voorzijde en drie voor de achterzijde, allemaal in de huidige 17-inch maatvoering. Er werd getest onder zonnige omstandigheden met asfalttemperaturen tussen de 25 en 43 graden. Het programma omvatte ook een Sprint-simulatie.
Eerste feedback positief
Volgens Pirelli Moto Racing Director Giorgio Barbier leverde de test veel bruikbare data op: “We zijn zeer tevreden met de samenwerking met de teams en de eerste prestaties van onze banden. Grip, het opwarm gedrag en vertrouwen werden het meest gewaardeerd. Dit is een veelbelovende start voor ons MotoGP-project.”
De MotoGP-banden zullen in de Pirelli-fabriek in Breuberg, Duitsland worden geproduceerd, waar ook de huidige race- en sportbanden vandaan komen. Het bedrijf benadrukt zijn filosofie om technologieën uit de racerij te vertalen naar straatgebruik, met oog voor duurzaamheid en productkwaliteit.
Vanwege het nog lopende contract met Michelin zijn de MotoGP testcoureurs, teams, fabrikanten en Dorna Sport niet gerechtigd om publiekelijk te reageren op hun bevindingen.
Brede betrokkenheid tot 2031
Het vijfjarig contract van Pirelli met Dorna voorziet naast de MotoGP-klasse ook in een verlenging tot 2031 van de bestaande samenwerking voor de Moto2 en Moto3, evenals voor de talentencompetities binnen het #RoadToMotoGP programma. Daarmee wordt Pirelli de eerste fabrikant die alle WK-klassen en opleidingscups voorziet van banden.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instragram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’