Pol Espargaró: ‘Het enige dat we nog missen is topsnelheid’

395
Pol Espargaró - Red Bull Ring | foto© motogp.com

Pol Espargaró was na afloop van de eerste dag op de Red Bull Ring het snelst in de MotoGP klasse. Vanwege regenachtige omstandigheden in de middag werd er eigenlijk alleen in FP1 fatsoenlijk gereden en was de KTM coureur daarin het snelst op de thuisbasis van zijn werkgever. 

Het was een vreemde dag op de Red Bull Ring in Oostenrijk. Slechts vijf dagen na afloop van de race op het Automotodrom Brno kwamen de MotoGP coureurs alweer in actie voor hun vierde raceweekend van 2020 en waren de omstandigheden behoorlijk anders dan in de eerste drie weekenden. Geen zon en intense hitte (alhoewel het uiteindelijk toch best warm was op de Red Bull Ring) maar bewolking en hier en daar een regenbui.







De omstandigheden tijdens FP1 waren goed en er werd dan ook al hard gereden. Na de teleurstelling van afgelopen zondag, waarbij hij na contact met Johann Zarco ten val kwam en vervolgens zijn teamgenoot de eerste MotoGP race voor KTM zag winnen, zette Pol Espargaró zijn boosheid om in prestaties en reed hij de snelste rondetijd. Deze bleek uiteindelijk ook de snelste rondetijd van de dag te zijn aangezien de tweede vrije training zo goed als onbruikbaar was voor alle coureurs vanwege regen op één deel van het circuit, en een volledig droge baan aan de andere kant.

Na afloop spraken we Pol Espargaró in zijn debrief via Zoom en daar vertelde de Spanjaard uitgebreid over zijn dag op de Red Bull Ring, het thuiscircuit van werkgever KTM en hoofdsponsor Red Bull. We vroegen hem wat de KTM nog tekort komt, maar ook wat voor invloed de nieuwe door Michelin meegebrachte banden dit weekend hebben. Speciaal voor de Red Bull Ring brengt Michelin een band met een harder karkas zodat deze beter om kan gaan met de hitte die wordt gegenereerd. Dankzij de lange rechte stukken is de Red Bull Ring het circuit met de hoogste gemiddelde snelheid op de kalender.

“Pol Espargaró: “Toen ik vanochtend achter Andrea Dovizioso reed merkte ik dat we toch nog iets tekort kwamen op het gebied van topsnelheid. Dat blijft toch echt hun sterke punt en natuurlijk zijn ze op dit circuit ook altijd goed. Op dit circuit praten we natuurlijk altijd over vermogen, maar het gaat ook over tractie. Zij hebben bij het uitkomen van de bocht heel veel grip en weten het vermogen heel mooi om te zetten naar voorwaartse snelheid. Daarbij hebben ze ook hun anti-wheelie elektronica goed voor elkaar, het is dus een compleet plaatje. Uiteindelijk in de topsnelheid missen we net die paar kilometers per uur en zo kom je aan het einde van het rechte stuk toch wat tekort op de Ducati.

Wat betreft de banden, we zitten in een lastige situatie. We weten nog niet hoe ze zullen werken en we weten niet of we nog wel een kans krijgen om dit te gaan testen. Het lijkt erop dat het morgenvroeg droog zal zijn maar we hebben niet veel tijd om van alles uit te proberen omdat we een goede rondetijd moeten rijden om door te gaan naar Q2. Zodra je in een sessie per se een goede rondetijd moet rijden lever je kostbare tijd in waarin je kunt leren hoe de band werkt, hoe constant die is, wanneer er gripverlies intreedt, dat soort dingen. Zoals het er nu naar uitziet zal het zondag ook goed weer worden dus moeten we misschien wel wachten tot zondag om ‘met de banden te spelen’. Hopelijk hebben we in FP3 en FP4 tijd om dingen met de machine en de banden uit te proberen want we zijn momenteel een beetje de weg kwijt.”

De MotoGP coureurs komen zaterdagochtend om 09:55 uur weer in actie op de Red Bull Ring voor de derde vrije training met om 13:30 uur de vierde vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies.

 

Handige links myWorld Motorrad Grand Prix von Österreich 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App