Prachtige seizoensafsluiter voor ProActief Factory Racing

364
Daniel Vermaas
Daniel Vermaas | foto© Ad Kievit

Op donderdagavond vertrok de truck al naar het TT circuit van Assen, om alles klaar te zetten voor de laatste wedstrijd van het seizoen in het ONK Dutch Superbike, tijdens het weekend van de British Superbikes.

Op zaterdag begon om 13.20 uur de gecombineerde klasse ONK Dutch Superbike & Supersport aan QP1. Het was enorm druk op de baan, waarbij 44 coureurs uit Engeland, Zweden, België, Denemarken, Australië en Nederland op 600- en 1000cc motorfietsen de kwalificatie afwerkten. De drukte op de baan zorgde er voor dat ik vrijwel geen vrije ronde kon rijden. Daarnaast voelde de Yamaha niet helemaal goed bij het aanremmen. Ik kwam hiervoor de pits in om een kleine wijziging door te voeren. Door de ingekorte QP1 was ik genoodzaakt ook direct de qualifier te steken, waar ik dit weekend voor het eerst mee zou kwalificeren. Met de tips van Nelson (RR Motorsports) en Harold (Hoco Parts) nog in mijn achterhoofd, begon ik aan de outlap. “Rustig het tempo opbouwen en na de outlap heb je 1 á 2 ronden om er alles uit te persen wat er in zit en dan is het op”. Zo gezegd, zo gedaan!







De outlap was door het team perfect getimed, waardoor ik vanaf Meeuwenmeer achter Nigel (Walraven) kwam te zitten en hij mij een klein sleepje kon geven. Ik kwam in de Strubben klem achter een andere coureur, waardoor deze ronde eigenlijk al niets meer kon worden. Desalniettemin reed ik sneller dan voorheen en besloot ik om de 2e ronde ook nog vol door te gaan, zolang de grip er nog was. In deze laatste ronde reed ik de Yamaha R1 met een 1.43.3 naar een 11e startpositie overall en P6 in de ONK Dutch Superbike.

Ik stond versteld van de enorme grip en het vertrouwen dat de qualifier geeft, en zal hier zeker vaker mee gaan kwalificeren! De startpositie en tijd waren niet slecht, maar er kon uiteraard nog wel het e.e.a. verbeterd worden. Nadat we ’s avonds uitvoerig overleg hebben gehad, hebben we een aantal wijzigingen doorgevoerd aan de Yamaha R1.

Helaas was het zondagochtend om 8.40 uur in QP2 nog nat op diverse punten van de baan, waardoor we niet echt de kans kregen om de wijzigingen goed te testen. De lastige natte omstandigheden zijn overigens wel omstandigheden waarin ik mij erg goed voel met de Yamaha en Dunlop banden. Dit bleek dan ook uit de tijden in QP2. Ik reed ik de Yamaha R1 in ronde 11 naar P3 in de ONK Superbike klasse en P6 overall met een 1.48.7.

De tijden uit QP1 werden in QP2 uiteraard niet meer verbeterd, waardoor we als 11e de race zouden starten.

Op zondag 2 oktober om 13.10 uur was het dan zover, de startopstelling, de opwarmronde en de start van de race! Geweldig om weer mee te maken, volgepakte tribunes en zelfs langs de baan stonden overal mensen te kijken. Dit geeft mij als coureur een extra kick en drive!

Ik stond op P11, rij 4 in het midden. Lampen aan, ……uit en weg! Althans, dat was het ideale situatie. Helaas kreeg ik de R1 niet helemaal lekker van zijn plaats en zakte deze iets te ver terug in de toeren. Gelukkig voor mij had de concurrentie ook niet een geweldige start en ik verloor dan ook niet heel veel terrein.

In de eerste 3 ronden werd ik opgehouden door een Britse supersport coureur, waar ik in eerste instantie niet voorbij kwam. Eenmaal daar voorbij, kon ik beginnen aan de aanval naar voren!

Met rondetijden die constant naar beneden gingen gedurende de race en uiteindelijk bleven hangen in de 1.42’ers, gaf mij het vertrouwen dat we met de aanpassingen de juiste richting op zijn gegaan en in combinatie met de juiste bandenkeuze van Dunlop de strijd aan konden gaan voor een goede klassering.

Ik was in staat om het gat naar Tim van Ooijen (4 in ONK SBK) redelijk snel dicht te rijden en was van plan om er direct voorbij te gaan. 2 Britse coureurs (Supersport en Superbike) waren het hier niet mee eens en hielden mij een ronde of 4 op in sector 2 en 3, waar ik juist met de Yamaha veel tijd kon winnen. Hierdoor was het gat naar de nummer 3 (Rinze Luimstra) en 4 (Tim van Ooijen) net te groot om nog dicht te rijden en kon ik de geplande aanval helaas niet meer inzetten.

Met deze racepace, P5 in het ONK Dutch Superbike en een nieuw PR van 1.42.3 kunnen wij als team denk ik terugkijken op een prachtige afsluiter van het seizoen!

Ik wil graag mijn dank uitspreken aan onze partners en sponsoren, zonder jullie zouden wij niet staan waar we nu staan! Hoco Parts – Dunlop – RR Motorsports, Jenik Performance, Öhlins Rooske, Bolman Motoren, The Viking Performance, Skippy Design, Bedrijfswagenspuiterij Dodewaard en Skoy.

Zéker niet op de laatste plaats, het volledige team dat al sinds jaar en dag achter mij staat en er voor zorgt dat wij met z’n allen onder optimale omstandigheden kunnen presteren! Uiteraard ook onze dank aan de vrienden van het TTTM Endurance Racing Team voor de gezelligheid en samenwerking in de pitbox, tent en op de baan!

Wij gaan de winter gebruiken om de Yamaha R1 en onszelf weer in optimale conditie te krijgen, zodat we in 2017 nog sterker aan de start zullen verschijnen!