De warmup ging al goed vandaag. Dion Otten wist daarin de vijfde tijd te noteren, de 2.15.984 was een benadering van zijn beste tijd van het weekend. Dat geeft natuurlijk vertrouwen voor de wedstrijd, maar Dion moest van ver komen, hij startte vanaf plaats negentien op de grid.

Dion heeft meestal een sterk begin, maar in de World Supersport 300 kan het aardig spoken in de eerste ronden. Vandaag was dat niet anders. Dion kwam in het gedrang als twintigste uit de eerste bocht. In bocht vier ging het mis, iemand voor hem ging onderuit waardoor hij vol in de ankers moest. Een Italiaanse collega kon Dion niet meer ontwijken en klapte vol achterop zijn Kawasaki Ninja 400. Wonder boven wonder bleef Dion overeind, maar moest de wedstrijd als zevenentwintigste hervatten, met een kuipdeel van de Italiaan in zijn kettingbeschermer. We mogen blij zijn dat daar geen zwarte vlag voor werd gegeven.

Het werd een inhaalrace dus. Dion wist snel zijn ritme te herpakken en knokte zich ronde na ronde naar voren. Hij kwam uiteindelijk in een grote groep rijders terecht, vechtend voor de plaatsen tien tot en met achttien. Stuivertje wisselen en elkaar geen centimeter ruimte gunnen, bocht na bocht, ronde na ronde. Zenuwslopend, zeker voor de online kijkers via de Eurosport Player, want Dion’s transponder werkte niet naar behoren. Zeer verwarrend. Uiteindelijk werd Dion twaalfde. Tenminste, dat was de eerste uitslag. Na een bezoek aan race-direction en bestudering van de finishfoto bleek toch dat Dion tiende was geworden en de strijd in deze groep in zijn voordeel had beslist! Zes punten in the pocket, goed voor een zeventiende plaats in de eindstand van zijn eerste World Supersport 300 wereldkampioenschap.

Uiteindelijk een goede afsluiter, maar wat een pech heeft Dion dit jaar gehad. Hij liep een gebroken sleutelbeen op tijdens de voorjaarstraining in Andalucia, door eigen toedoen. Door een onbezonnen actie van een Italiaanse collega  brak hij twee vingers en zijn rechterpols in de training van de thuiswedstrijd op Assen. Daardoor weken uitgeschakeld. De gifbeker was toen nog niet leeg. Door een val van een Braziliaanse collega, wiens motor Dion torpedeerde, brak hij zijn linkerpols op Jerez. Wederom weken uitgeschakeld. De zeventiende positie in de WK-eindstand is dan ook enigszins geflatteerd te noemen. Volgend jaar beter, achter de schermen wordt er hard gewerkt aan het vervolg van Dion’s wegracecarrière in 2020!

 

Handige links Motul Qatar Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App