Quartararó leidt Petronas Yamaha SRT 1-2 in eerste vrije training op Misano

13
Fabio Quartararó - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© Petronas Yamaha SRT

Fabio Quartararó noteerde vrijdagochtend in de eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de snelste rondetijd voor Petronas Yamaha SRT teamgenoot Franco Morbidelli en Pol Espargaró.

Vrijdagochtend om 09:55 uur gingen de lichten op groen voor de eerste vrije training van het weekend voor de MotoGP klasse op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Met een buitentemperatuur en asfalttemperatuur van zo’n 26°C waren de omstandigheden al erg aangenaam op het Italiaanse circuit waar dit weekend de Grand Prix van Emilia Romagna wordt gehouden.

Het Aprilia Racing Team Gresini had een speciale gast in hun pitbox. Niemand minder dan Andrea Iannone was aanwezig om toe te kijken hoe zijn team het ervan af bracht in deze eerste vrije training. Op 15 oktober is de hoorzitting met het CAS waarbij de Italiaan dan zal horen of zijn 18 maanden durende straf wordt opgeschort of dat deze verlengd wordt naar 4 jaar.

Andrea Iannone in de Aprilia pitbox – Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© motogp.com

In de eerste zes MotoGP races van 2020 hebben er al twaalf verschillende coureurs op het podium gestaan. Het record staat op 13, dat gebeurde in 2004. De kans is dus groot dat dit record wel verbroken gaat worden in 2020 aangezien er nog acht races op het programma staan.

Afgelopen dinsdag werd er nog een dag getest op het Misano World Circuit Marco Simoncelli door de MotoGP coureurs en met name het Monster Energy Yamaha MotoGP team kwam daar met veel nieuwe onderdelen aanzetten. De meest zichtbare was de nieuwe uitlaat die voor een iets andere vermogensafgifte. Maverick Viñales probeerde deze nog eens uit in deze FP1 sessie, Valentino Rossi liet op donderdag tijdens de persconferentie al weten dat hij de uitlaat dit weekend ook nog zal proberen.

Maverick Viñales met de nieuwe ‘megafoon’ uitlaat op zijn Yamaha YZR-M1 – Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© motogp.com

Een hachelijk moment was er nog voor Alex Rins. De Suzuki coureur verloor de grip aan de achterkant bij het uitkomen van bocht 5 en werd met een high-sider van zijn machine geworpen. De Spanjaard kreeg het voor elkaar om te blijven zitten maar met zijn nog altijd geblesseerde schouder was dat ongetwijfeld geen prettige ervaring.

Ook Fabio Quartararó had een knappe ‘save’ bij het ingaan van bocht 1. De Fransman verloor de voorkant van zijn YZR–M1 maar dankzij snelle reflexen wist de 21-jarige coureur zijn machine overeind te houden.

Een paar minuten later nadat Rins een crash nog kon voorkomen ging het mis in bocht 8 (Quercia). De Spanjaard verloor de voorkant van zijn Suzuki GSX-RR bij het insturen voor de linkerbocht en schoof onderuit.

Terwijl de snelheid gedurende hele sessie al erg hoog lag met indrukwekkende rondetijden liet een deel van de coureurs in de slotfase van de sessie ook nog eens nieuwe banden monteren om alvast een zeer snelle rondetijd achter hun naam te hebben staan. Het was Fabio Quartararó die uiteindelijk met een 1’31.721 de snelste ronde van de sessie wist te rijden, slechts 0,3 seconde langzamer dan het polerecord van Maverick Viñales afgelopen zaterdag. Racewinnaar Franco Morbidelli maakte er een Petronas Yamaha SRT 1-2 van met Pol Espargaró daarachter op de derde plaats. Verder noteerden Joan Mir, Miguel Oliveira, Takaaki Nakagami, Andrea Dovizioso, Johann Zarco, Aleix Espargaró en Pecco Bagnaia een rondetijd in de top tien.

De tweede vrije training voor de MotoGP klasse op het Misano World Circuit Marco Simoncelli gaat vrijdagmiddag om 14:10 uur van start.

 

Handige links Gran Premio TISSOT dell’Emilia Romagna e della Riviera di Rimini 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App