Fabio Quartararó heeft zaterdagmiddag wederom pole position behaald in de MotoGP klasse. Op Motorland Aragón was de Fransman in de slotfase van de tweede kwalificatie ondanks zijn zeer pijnlijke heup opnieuw het sterkst voor Maverick Viñales en Cal Crutchlow.

Zaterdagmiddag 14:10 uur ging de vierde vrije training voor de MotoGP klasse van start op Motorland Aragón. Vanwege het aangepaste tijdschema iets later dan normaal maar de omstandigheden waren vergeleken met de koude ochtendsessie een stuk aangenamer dankzij de 18°C buitentemperatuur en 26°C asfalttemperatuur.

FP4
De halfuur durende vierde vrije training op Motorland Aragón zou van cruciaal belang zijn omdat de MotoGP coureurs dit weekend nog maar weinig tijd hebben gehad op het warmere asfalt. De twee ochtendsessies op vrijdag- en zaterdagochtend waren niet echt bruikbaar vanwege de zeer lage temperaturen. De race zal zondagmiddag om 15:00 uur van start gaan waardoor de verzamelde informatie in deze sessie, met vergelijkbare temperaturen, zeer belangrijk gaat zijn.

Er werden dan ook veel verschillende bandencombinaties gebruikt in deze vierde vrije training met het oog op de race. Alle combinaties met de soft- en medium-compound voor- en achterbanden werden gemaakt, niemand maakte gebruik van de hard-compound banden.

Ondanks zijn zware crash in FP3 waarbij even gevreesd werd voor een blessure was Fabio Quartararó ‘gewoon’ weer snel in deze FP4 sessie. De Fransman kon ondanks veel pijn aan zijn heup een hoog en constant tempo rijden op soft-compound banden terwijl Petronas Yamaha SRT teamgenoot Franco Morbidelli besloot deze sessie op medium-compound banden te rijden maar eveneens snel was. Ook zagen LCR Honda coureurs Cal Crutchlow en Takaaki Nakagami er goed uit in deze sessie terwijl de Ducati het wederom erg moeilijk hadden. Opmerkelijk, want Motorland Aragón was in de afgelopen jaren altijd één van de betere circuits voor de Italiaanse fabrikant.

Uiteindelijk wist Franco Morbidelli in de slotfase van de sessie nog een zeer verdienstelijke serie te rijden en was hij met een 1’48.551 het snelst voor de indrukwekkende Alex Márquez en Joan Mir. Pol Espargaró klokte de vierde rondetijd voor Maverick Viñales en Fabio Quartararó, daarachter eindigden Takaaki Nakagami, Cal Crutchlow, Andrea Dovizioso en Jack Miller in de top tien.

Close was het zeker, de top twaalf was slechts 0,346 seconde van elkaar verwijderd met de top achttien binnen één seconde.

Q1
De coureurs die na de eerste drie vrije trainingen buiten de top tien geklasseerd stonden gingen in deze eerste kwalificatiesessie van start om alsnog een plaats in Q2 te bemachtigen. De twee snelste coureurs zouden verder mogen naar de beslissende tweede kwalificatiesessie.

Opmerkelijk was dat alle zes Ducati coureurs in deze sessie van start moesten en dus geen van hen tot dusver dit weekend in de top tien had gestaan. Ook KTM coureurs en MotoGP racewinnaars Brad Binder en Miguel Oliveira namen deel aan deze Q1 sessie.

Halverwege de sessie hadden Jack Miller en Brad Binder de eerste twee plaatsen waarna iedereen naar binnen kwam voor een nieuwe set banden. De coureurs hadden vervolgens nog iets meer dan vijf minuten om een laatste gooi te doen naar een plaats in de top twee.

Uiteindelijk wist Danilo Petrucci, racewinnaar in Le Mans zes dagen geleden, met een 1’47.605 de snelste rondetijd te rijden voor Jack Miller waardoor zij verder konden naar Q2. Andrea Dovizioso viel daarachter op slechts 0,015 seconde buiten de boot en zal daardoor zondagmiddag vanaf een teleurstellende dertiende plaats moeten starten. Normaal gesproken blijft de Italiaan altijd rustig maar nu smeet hij zijn handschoenen door de Ducati pitbox en schreeuwde hij van zich af.

Daarachter eindigden Brad Binder, Iker Lecuona, Johann Zarco, Pecco Bagnaia, Miguel Oliveira, Bradley Smith en Tito Rabat in de top tien.

Q2
De twaalf snelste MotoGP coureurs gingen vervolgens de baan op om in de vijftien minuten durende Q2 sessie te bepalen wie er zondagmiddag vanaf pole position mag starten. Bij aanvang was de buitentemperatuur een aangename 20°C en bedroeg de asfalttemperatuur 28°C, ideaal voor een snelle rondetijd op Motorland Aragón.

Jack Miller nam zijn snelheid van Q1 meteen mee in deze Q2 sessie en wist in de openingsfase een zeer knappe rondetijd te rijden. Echter was het Fabio Quartararó die er ondanks zijn pijnlijke heup een schepje bovenop deed en op zijn beurt de snelste rondetijd reed. Miller reed kort achter de Fransman maar kon diens rondetijd niet evenaren.

Halverwege de sessie had Fabio Quartararó met een 1’47.296 tot dusver de snelste rondetijd in handen voor Petronas Yamaha SRT teamgenoot Franco Morbidelli en Jack Miller. De coureurs kwamen allemaal naar binnen voor een nieuwe set banden om vervolgens een ultieme poging te doen in de slotminuten van de sessie.

Maverick Viñales wist op eigen kracht een zeer indrukwekkende rondetijd te rijden en nam daarmee pole position over van zijn toekomstig teamgenoot Quartararó. Daar was het echter niet mee gegaan want de Fransman wist vervolgens te counteren en en uiteindelijk pole position weer terug te pakken.

Met een 1’47.076 noteerde Quartararó de snelste rondetijd van het weekend en behaalde hij wederom pole position. Slechts 0,046 seconde daarachter kwalificeerde Viñales zich als tweede met een indrukwekkende Cal Crutchlow daarachter op de derde plaats. Franco Morbidelli moest genoegen nemen met de vierde plaats voor Jack Miller en Joan Mir. Daarachter eindigden Takaaki Nakagami, Danilo Petrucci, Aleix Espargaró en Alex Rins in de top tien.

Een opmerkelijke aanvaring was er nog tussen de broertjes Aleix en Pol Espargaró. De KTM coureur kon daarna geen snelle ronde meer rijden vanwege een beschadigde vleugel.

Zondagochtend komen de MotoGP coureurs eerst nog om 11:00 uur in actie voor de twintig minuten durende warm-up sessie op Motorland Aragón. De race over 23 ronden gaat om 15:00 uur van start.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragón 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App