Fabio Quartararó heeft maandag tijdens de officiële eendaagse MotoGP test op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto de snelste rondetijd gereden voor Cal Crutchlow en Petronas Yamaha SRT teamgenoot Franco Morbidelli. Na afloop van de Spaanse Grand Prix bleven de teams en coureurs op het zuid-Spaanse circuit om nog een dag te testen.

Nadat Fabio Quartararó afgelopen weekend al voor veel spektakel zorgde tijdens de Gran Premio Red Bull de España nam de jonge Fransman ook tijdens de officiële testdag voor de MotoGP klasse geen gas terug. De MotoGP rookie werd afgelopen zaterdag de jongste coureur ooit die een pole position wist te behalen in de koningsklasse waarna hij een sterke race reed op zondag. Helaas sloeg het noodlot toen toe voor de nog maar twintigjarige coureur aangezien de schakelpook van zijn Yamaha YZR-M1 afbrak. Quartararó keerde zeer teleurgesteld terug naar de pitbox en had de tranen in zijn ogen staan, echter was het voor iedereen duidelijk dat hij een ongekend sterk weekend had gereden.

De Fransman sloeg op maandag tijdens de testdag terug en eindigde met een bloedsnelle rondetijd als snelste coureur van de dag. Met een 1’36.379 reed hij een halve seconde sneller dan zijn poletijd van zaterdagmiddag en eindigde hij 0.418 seconde sneller dan Crutchlow op de tweede plaats. Petronas Yamaha SRT teamgenoot Franco Morbidelli maakte de top drie compleet.

Het Petronas Yamaha SRT team had behalve een aantal updates wat betreft de voorvork verder niet veel te testen. Maverick Viñales was de snelste Monster Energy Yamaha MotoGP coureur met een vijfde rondetijd, Valentino Rossi richtte zich vooral op het testwerk en niet op het rijden van één snelle ronde waardoor hij de dag als zeventiende afsloot. Met name de afstelling van de elektronica en enkele aanpassingen aan het chassis was waar het fabrieksteam van Yamaha zich mee bezighield.

Voor het team en de coureurs van Honda was het ook een drukke dag. Cal Crutchlow richtte zich met name op de afstelling van zijn koppeling en de elektronica. Ook testte hij de nieuwe compound van Michelin die meer grip en consistentie zou moeten bieden.

Het testwerk van racewinnaar Marc Márquez was iets duidelijker te zien aangezien de machine waar Stefan Bradl het hele weekend op had gereden de Repsol Honda pitbox werd ingereden en er het nummer 93 op werd geplakt. Deze RC213V was voorzien van een carbon ‘wrap’ om het frame heen om zodoende het chassis wat stijver te maken. De Spanjaard reed zijn snelste ronde van de dag op deze machine en eindigde als zevende. Voor teamgenoot Jorge Lorenzo was de focus van deze dag vooral het aanpassen aan de Honda, echter verliep dit zeker niet zoals de vijfvoudig wereldkampioen dit zelf gehoopt had. Met crashes in bocht 9 (Curva Ángel Nieto) en de snelle bocht 7 werd het zelfvertrouwen van de Spanjaard er niet veel beter op, ondanks dat hij de negende rondetijd had weten te rijden. Takaaki Nakagami crashte ook een keer en eindigde de dag op de tiende positie.

Marc Márquez op de Honda RC213V van het HRC testteam met een nieuw frame – Circuito de Jerez – Ángel Nieto | foto© motogp.com

Bij Suzuki werd voor het eerst de nieuwe ‘scoop’ op de swingarm gezien, iets wat alle fabrikanten nu al eens op hun machines hebben gemonteerd nadat Ducati voor veel ophef zorgde tijdens de seizoensopener in Qatar. Alex Rins mocht dit onderdeel als eerste testen, echter bleek hij deze al gauw kapotgemaakt te hebben nadat de ‘scoop’ afbrak door een uitstapje in de grindbak. Hierdoor kon het Suzuki team verder geen data meer verzamelen en eindigde Rins ondanks dat uiteindelijk als achtste. MotoGP rookie Joan Mir richtte zich vooral op het wennen aan de GSX-RR terwijl ook testcoureur Suzuki Guintoli het nodige testwerk voor zijn rekening nam.

Het was een positieve dag in Jerez voor KTM. Pol Espargaró eindigde de dag als vierde, teamgenoot Johann Zarco als zestiende. Het team had een aantal chassis-onderdelen en aanpassingen wat betreft het motorblok meegenomen om te testen. Red Bull KTM Tech 3 coureurs Oliveira en Syahrin noteerden de 21e en 22e tijd, zij testten een ander subframe en uitlaat.

Een opvallend bericht werd tijdens deze testdag ook bekend. Johann Zarco zal vanaf nu samen gaan werken met voormalig meervoudig wereldkampioen motorcross en tweevoudig 500cc polesitter Jean-Michel Bayle. De Fransman wordt genoemd als ‘adviseur’ van Zarco. Afgelopen winter verbrak de KTM coureur zijn banden met manager Laurent Fellon na meerdere onenigheden.

Voor Andrea Dovizioso had Ducati geen speciale onderdelen meegenomen naar deze test maar richtte de tweevoudig vicewereldkampioen zich vooral op de setup van de Desmocedici GP19, hij klokte de elfde tijd.. Danilo Petrucci werd veertiende en testte wel een aantal nieuwe onderdelen. Pramac Racing coureurs Pecco Bagnaia en Jack Miller noteerden de twaalfde en dertiende rondetijd. Rabat werd achttiende, Abraham negentiende.

Tot slot was ook Aprilia van de partij met Aleix Esparagaró en testcoureur Bradley Smith. Andrea Iannone had het ’s ochtends nog geprobeerd om te rijden maar ondervond teveel hinder aan zijn geblesseerde enkel waarna hij besloot te stoppen. Espargaró werd vijftiende en testte onder andere een andere achtervering, meerdere traction control settings, een andere gewichtsverdeling en een andere mapping voor de vermogensafgifte. Smith noteerde de twintigste tijd.

De teams pakken nu alles weer in de vrachtwagens om te vertrekken richting Le Mans waar over minder dan twee weken de Franse Grand Prix zal worden verreden.

Volledige uitslag Jerez Test 2019.

 

Handige links Red Gran Premio Red Bull de España:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App