Ook voor de coureurs is het een bijzondere- en onzekere tijd vanwege de uitbraak van het coronavirus. Na een winter van voorbereiding staan er voorlopig geen races op het programma en is het vooralsnog onduidelijk wanneer de eerste race überhaupt wordt verreden. Hoe gaan de coureurs hiermee om, hoe houden ze hun conditie op peil en wat zijn de gevolgen?

De komende tijd zetten we regelmatig een aantal bekende en minder bekende coureurs in de spotlights door ze allen een tiental vragen voor te leggen. In deze editie: : British Superbike Championship – GP2 coureur Tomás de Vries

Wie is Tomás de Vries?

  • Naam: Tomás de Vries
  • Bijnaam: Zoef
  • Geboren op: 26-10-1998
  • Woonplaats: Barendrecht
  • Partner: Ja
  • Kampioenschap: British Superbike Championship – GP2
  • Team: DAT-Racing / Chassis Factory
  • Specialiteit: Constante ronden rijden
  • Op het circuit te herkennen aan: De langste rijder op de baan
  • Favoriete circuit: Thruxton
  • Facebook: tomas.devries.16
  • Twitter:
  • Instagram: @tomasdv16

Allereerst de belangrijkste vraag, hoe staat het met jouw gezondheid en de mensen in jouw omgeving?

Zelf heb ik gelukkig geen klachten of problemen gehad. Mijn moeder werkt wel in de zorg dus het is altijd maar afwachten.

Naast het niet doorgaan van races, welke beperkende maatregel van de overheid is voor jou het meest lastig?

Het sporten in groepsverband is natuurlijk helemaal weggevallen. Normaal gesproken doe ik veel kickboksen wat natuurlijk met contact is en ook de interval-trainingen die ik volg zijn weggevallen dit is wel vervelend want dan moet je opeens een hele andere manier van trainen aan gaan nemen.

Heb je dit seizoen überhaupt al op de motor gezeten, zo ja, waar en hoe ging dat?

Wij hebben geluk gehad want het laatste weekend voordat in Spanje alle circuits dicht gingen hebben we nog 4 dagen op Cartagena kunnen testen. Dit was de eerste keer op de nieuwe motor die Brian Slooten van Chassis Factory deze winter heeft gebouwd maar ondanks dat waren we gelijk snel en kon ik mijn beste tijd daar dan ook flink aanscherpen. Daarnaast hebben we afgelopen week met alle internationale rijders op Assen kunnen testen dus het begint weer een beetje te komen.

Heb je momenteel contact met je team, hoe is de situatie en de sfeer daar?

Wij runnen al vele jaren ons eigen team en de laatste jaren hebben we dit steeds samen met Brian van Chassis Factory gedaan. Hierdoor is er nog volop contact en zitten we zeker niet stil in de ontwikkeling van de motorfiets.

Na een winter nu weer lange tijd niet op je racemotor, kun je voor die specifieke ‘race fitheid’ eigenlijk wel goed trainen?

Het is altijd lastig om echt te simuleren wat je op het circuit allemaal te voorduren krijgt wel probeer ik mijn lichamelijke gesteldheid op peil te houden zodat mochten we weer beginnen ik daar ook klaar voor kan zijn.

Trainingsmogelijkheden zijn nu beperkter, hoe hou je je algehele conditie op peil?

Ik ben veel meer individueel gaan sporten en met allerlei voorwerpen in de achtertuin aan de slag gegaan. Daarnaast is de fiets een goede voor conditioneel en een half uurtje tegen een bokszak aan rammen laat het bloed ook altijd goed pompen.

Verwacht je problemen op financieel gebied voor jezelf of je team?

Het grote probleem blijft natuurlijk dat we nog steeds geen races gereden hebben en de vraag is nog maar of de sponsoren volgend jaar nog wel willen/kunnen bijdragen. Daarnaast rijden we in een prototype klasse dus zijn er ondanks dat we niet rijden nog steeds continue veranderingen gaande.

Wat zijn je gedachten over de financiële gevolgen voor de race wereld voor dit jaar en de komende jaren?

Het zal lastig worden voor de organisatoren om het budget rond te krijgen als er lange tijd geen bezoekers mogen komen. Zeker voor een kampioenschap zoals de BSB waar wekelijks grote getale bezoekers op af komen, die zorgen toch voor het grootste deel van de omzet.

Ondanks alles, en stel dat we binnenkort weer gaan racen. Wat zijn in dat geval je doelstellingen?

We hebben het gevoel dat we dit jaar met de nieuwe motor weer een goede stap naar voren hebben gezet en de doelstelling zal dan ook weer zijn om in het sterke Engelse supersport veld elke wedstrijd mee te kunnen doen in de top 15.

Stel dat je niet meer zou mogen & kunnen sporten (racen), wat zou jij dan in het dagelijks leven (willen) doen?

Ik ben momenteel bezig met het afronden van mijn studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Hierna wil ik de richting op van trendanalyse en innovatieve product design.

tomas-de-vries

Tomás de Vries | foto© eigenfoto

Racesport.nl coureur in de spotlights maandag 08 juni: IRRC Supersport coureur Ilja Caljouw.


Speel mee met het MotoGP Jaarspel. Minimaal 1.750 Euro aan prijzen!

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek of door onderstaande QR-code te scannen.* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App