Tijdens de TT week komt Racesport.nl iedere dag met een verhaal uit de rijke historie van de Nederlandse Grand Prix. Vandaag aandacht voor de periode dat de Zijspannen enorm populair waren in Assen met als hoofdrolspeler Egbert Streuer. Ook blikken we terug op de zesdaagse TT Speedweek.

Het is TT week, maar dit jaar helaas geen actuele verhalen. Dus moeten we het doen met de vele bijzondere momenten en races uit het verleden van de Grand Prix van Nederland op het TT Circuit Assen. Er zijn zo veel verhalen, eigenlijk veel te veel om te kiezen, maar we hebben geprobeerd om voor deze week een leuke mix te maken tussen bekende en minder bekende verhalen.

In deze TT Special blikken we terug op de periode dat het TT publiek massaal bleef zitten voor de wedstrijden in de zijspanklasse. In de jaren 80 werden Egbert Streuer en Bernard Schnieders drie keer wereldkampioen en vervolgens ging er een lang gekoesterde wens in vervulling; de thuisrace in Assen winnen! Ook in deze special aandacht voor de Speedweek; een TT week van maandag t/m zaterdag.

De opkomst van Streuer met Van der Kaap
Egbert Streuer begon samen met vriend Johan van der Kaap met zijspanracen. Het ging al snel beter, waardoor het steeds serieuzer en serieuzer werd. Vanuit de Nederlandse top begonnen ze in 1978 in de Grand Prix, waarbij ze langzamerhand naar de wereldtop wist toe te kruipen. De TT was een absolute thuisrace voor het team, aangezien Streuer en Van der Kaap beiden uit Assen kwamen. Het zorgt er dan ook voor dat de wedstrijd voor de Zijspannen steeds populairder werd. Tijdens de TT van 1980 behaalden ze hun beste TT resultaat met een vierde plaats. Tijdens de laatste race van dat jaar behaalde Streuer met invaller Boy Brouwer als passagier zijn eerste GP-podium. Het gelegenheidsduo werd derde op de Nürburgring. In 1981 stopt Van der Kaap en neemt uiteindelijk Bernard Schnieders, eveneens afkomstig uit Assen, de plaats in de bak over. Tijdens de TT lijkt het nieuwe duo gelijk op een TT podium af te stevenen. Streuer en Schnieders liggen in derde positie, totdat het mis gaat op de Veenslag. De combinatie komt iets buiten de baan en worden met een gigantische slinger van de baan geveegd.

Drie wereldtitels, maar steeds geen zege op Assen
Tussen 1984 en 1986 wisten Streuer en Schnieders driemaal op rij wereldkampioen te worden. Een fantastische prestatie, maar er leek wel een vloek te rusten op de thuisrace in Assen. Na de crash in 1981, zorgt een beslagen vizier bij Streuer ervoor dat er in 1982 ook geen podium wordt behaald. Ondertussen behoort de Drentse combinatie tot de absolute wereldtop, maar ook in 1983 komt er geen podium door technische problemen. In 1984 vechten Streuer en Schnieders met Rolf Biland en Kurt Waltisperg voor de dagzege. Het begint in het tweede deel van de race wat te druppelen. De Nederlanders kiezen eieren voor hun geld, omdat ze op dat moment denken aan hun mogelijke eerste wereldtitel. Biland en Waltisperg staan op achterstand in de titelstrijd en gaan dus vol voor de winst. Het wordt wel het eerste podium van Streuer en Schnieders in Assen, maar niet de positie waarop ze gehoopt hadden. In 1985 lijkt het dan wel te gaan lukken. Op een opdrogende baan rijden de Assenaren diep in de race nog aan de leiding, totdat ze een probleem krijgen met de remmen. Ze vallen terug naar plaats drie en staan na afloop, terecht, met heel zuur gezicht op het podium. Een jaar later is het enorm warm. Streuer en Schnieders hebben opnieuw zeer goede papieren voor een TT-zege, maar ook deze keer laat de mechaniek hen in de steek terwijl ze ruim aan de leiding rijden.

Egbert Streuer en Bernard Schnieders liggen in 1986 aan de leiding wanneer ze technische problemen krijgen. In de Strubben zetten hun span aan de kant. | Foto©: Henk Keulemans

Eindelijk in Assen en vier jaar later nog een keer
Na drie wereldtitels is een TT-zege misschien nog wel belangrijker voor Streuer en Schnieders dan de vierde wereldtitel. In 1987 valt in Assen eindelijk alles op zijn plaats. In de stromende regen zijn de lokale favorieten opnieuw het snelste. En deze keer weten ze hun span ook in eerste positie over de finishstreep te krijgen. Het publiek is uitzinnig! In 1988 worden ze tweede achter Biland en Waltisperg, die deze dag oppermachtig zijn. Ze weten wel in de laatste ronde af te rekenen met Steve Webster en Tony Hewitt in de strijd voor plaats twee. Een jaar later leek de combinatie Streuer en Schnieders hun tweede TT-zege te gaan pakken. Maar in de slotfase waren Webster en Hewitt nu wel sneller. Aan het begin van het seizoen 1989 stopte Schnieders en werd zijn plaats ingenomen door Geral de Haas. Na de tweede plaats in 1989 worden Streuer en De Haas een jaar later derde in hun thuisrace. Voor de TT van 1991 is Streuer regelmatig gewisseld van bakkenist. Peter Brown zit bij Streuer in de bak, wanneer ze tijdens de TT een extreem slechte start hebben. Maar Streuer rijdt, zoals hij zelf nog altijd zegt, zijn beste race uit zijn carrière. Vanuit het achterveld blijven Streuer en Brown maar concurrenten passeren en in de voorlaatste ronde moeten ook Biland en Waltisperg er aan geloven, waardoor de Nederlander zijn tweede TT-zege behaald. Al deze zijspanraces zorgden er in ieder geval voor dat het publiek in Assen massaal bleef zitten om hun thuisrijders aan te moedigen.

Egbert Streuer en Peter Brown op TT podium na hun wereldrace in 1991 | Foto©: Henk Keulemans

Bennie Streuer treedt in de voetsporen van zijn vader
Het seizoen 1992 wordt het laatste seizoen van Streuer. Tijdens het WK Superbike evenement in Assen wordt er in 1992 een extra race voor de WK Zijspannen verreden. Streuer en Brown weten deze race winnend af te sluiten, terwijl teamgenoten Biland en Waltisperg kort achter hen de wereldtitel veilig stellen. Vele jaren later zien we opnieuw een Streuer in de zijspansport; zoon Bennie. Het seizoen 2015 wordt het gouden jaar voor Streuer junior met zijn bakkenist Geert Koerts. Na de winst tijdens de Gamma Racing Day in Assen wordt in Oschersleben de wereldtitel binnengehaald; 29 jaar na de laatste wereldtitel van vader Egbert.

Totaal onverwacht trad Bennie Streuer in de voetsporen van vader Egbert. | Foto©: Henk Keulemans

De Speedweek; een raceweek van maandag t/m zaterdag
In 1986 doet er een nieuw TT concept zijn intrede; de Speedweek. Het betreft een zesdaags evenement te beginnen op maandag. Hoe gaaf is dat! De eerste twee dagen van de Speedweek wordt gevuld met trainingen en wedstrijden voor het Europees kampioenschap. Deze veelal spannende EK wedstrijden bleek een mooie springplank voor jonge rijders te zijn. Onder andere Max Biaggi is begin jaren 90 uit deze EK-cyclus naar voren gekomen. Vervolgens stonden er diverse Classic en Formule 1 (750cc) races gepland. Vanaf woensdag en later donderdag stonden de eerste trainingen van de Grand Prix klassen gepland met natuurlijk als absolute climax de TT races op zaterdag. De Speedweek zou zeven keer georganiseerd worden. In 1992 doet Dorna zijn intrede in de Grand Prix, met als gevolg dat het Speedweek concept uiteindelijk niet langer gehanteerd kan worden. Vanaf 1993 is er geen Speedweek meer. De TT blijft wel op zaterdag tot en met 2015. Vanaf 2016 wordt er van deze traditie afgeweken en worden de TT races, net alle andere GP’s, op zondag verreden. De bezoekersaantallen blijven de afgelopen jaren groeien, waardoor je kan spreken van een succesvolle zet.

De voorkant van het programmaboek van de eerste TT Speedweek in 1986 | Foto©: Henk Keulemans

Morgen de laatste Racesport.nl TT Special. Op de dag dat eigenlijk de 90e TT verreden zou worden, blikken we terug naar 28 juni 1980. Op deze dag, morgen exact 40 jaar geleden, wist Jack Middelbrug de TT te winnen in de 500cc klasse.


Speel mee met het MotoGP Jaarspel. Minimaal 1.750 Euro aan prijzen!

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek of door onderstaande QR-code te scannen.* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App