Marcos Ramirez heeft zondagochtend de zeer hectische Moto3 race gewonnen op het Circuit de Barcelona-Catalunya. In een grote kopgroep vond er een gigantische strijd plaats met een groot aantal uitvallers waarbij de Spanjaard uiteindelijk als winnaar over de streep kwam voor Aron Canet en Celestino Vietti.

De eerste race die zondag op het Circuit de Barcelona-Catalunya op het programma stond was die voor de Moto3 klasse. Het was al behoorlijk warm op het Catalaanse circuit met een buitentemperatuur van zo’n 25°C en het asfalt dat al warmer dan 40°C was. Alle coureurs gingen van start met de medium-compound voorband, echter was er veel verdeeldheid tussen de soft- en medium-compound achterband.

Ronde 1
De vanaf pole vertrekkende Gabriel Rodrigo startte goed maar het was Tony Arbolino die als leider de eerste bocht in ging voor Aron Canet en Tatsuki Suzuki. Doordat het rechte stuk zo lang is werd er voor de eerste bocht al flink gebruik gemaakt van de slipstream en nam Lorenzo Dalla Porta de vierde positie in handen voor Albert Arenas, Marcos Ramirez en daarachter pas Rodrigo.

Arbolino werd flink onder druk gezet maar de Italiaan wist vooralsnog aanvallen van Canet en Dalla Porta af te slaan.

Voor Tatsuki Suzuki ging het al vroeg mis. Bij het ingaan van bocht 10 verloor de Japanner de voorkant van zijn Honda en schoof hij onderuit. Wel kon hij zijn weg vervolgen maar een goed resultaat zat er niet meer in.

Ronde 2
Dankzij een inhaalactie op het rechte stuk nam Dalla Porta de leiding over met Canet en Arbolino daar kort achter. John McPhee besloot om zich ook te mengen in de strijd vooraan met daarachter Ramirez, Lóprz, Rodrigo, Fernández, Binder, Garcia en Arenas in de kopgroep van zo’n elf coureurs.

Ronde 3
Aan het eind van de derde ronde sloeg het noodlot voor Dalla Porta toe. De Italiaan had nog steeds de leiding in handen maar in de laatste sector kreeg zijn Honda te maken met een technisch probleem. Het leek erop dat al het vermogen volledig weg was waardoor hij noodgedwongen de pits moest opzoeken en zijn race daarmee ten einde kwam.

Ronde 4
Leopard Racing teamgenoot Ramirez nam vervolgens de leiding over voor Binder en McPhee. Het was een klassieke Moto3 race met een grote kopgroep waarin veel inhaalacties werden ingezet. McPhee nam ter hoogte van bocht 10 met een knappe inhaalactie de leiding over maar deze moeite zou later voor niets geweest zijn aangezien er zo’n vijf coureurs door middel van een slipstream aan de Schot voorbij gingen.

Ronde 5
López had de leiding overgenomen maar bij het ingaan van bocht 4 ging het mis voor Can Öncü, Raúl Fernández, Sergio García en Albert Arenas. Het leek erop dat Öncü een probleem had bij het aanremmen van deze bocht en hij vervolgens als eerst Arenas raakte en daarna ook Fernández en García torpedeerde. Enkele meters later crashten ook Filip Salac en Vicente Perez waardoor het op een slagveld leek. Uiteindelijk leken alle coureurs relatief ongedeerd en ging de race verder.

Ronde 6
Een ronde later ging het in dezelfde bocht mis voor Andrea Migno. De Italiaan crashte bij het ingaan van bocht 4 waardoor zijn race ten einde kwam.

Ronde 8
De strijd vooraan ging onvervalst door en in de achtste ronde was het López aan de leiding voor McPhee en Ramirez. De kopgroep bestond nu uit zo’n vijftien coureurs die elkaar bij iedere mogelijkheid probeerden te passeren.

Ronde 10
Voor het eerst in de wedstrijd nam Masiá de eerste positie over voor landgenoten López en Ramirez. Even leek het erop dat Masía en López weg konden rijden van de achtervolging maar door het slipstreameffect op het lange rechte stuk was deze voorsprong meteen weer verdwenen.

Ronde 11
Arbolino was degene die als leider de eerste bocht in ging maar het leek erop dat hij vervolgen te maken kreeg met een technisch problemen. Net als de Honda van Dalla Porta leek het erop dat ook de Honda van Arbolino vermogen verloor waardoor de Italiaan ver terugviel.

Ramirez nam de koppositie over voor Masiá en McPhee terwijl de strijd in de rest van de kopgroep, nog steeds bestaande uit vijftien coureurs, onvervalst verder ging.

Ronde 14
Voor de zoveelste keer een slipstream-duel op het lange rechte stuk waarbij de coureurs allemaal naast elkaar reden waarbij degene die het laatst durfde te remmen als leider de eerste bocht in ging. Masiá en Binder raakten elkaar bij het insturen voor deze eerste bocht waarbij de Spanjaard aan de buitenkant reed en daardoor ten val kwam. Binder kon zijn weg vervolgen maar Masiá was furieus en vond dat het de schuld was van de Zuid-Afrikaan.

Ronde 15
Omdat het allemaal zó dicht bij elkaar zat ging het vervolgens mis voor Kazuki Masaki. Bij het ingaan van bocht 11 raakte de Japanner het achterwiel van één van de coureurs daarvoor en kwam hij daardoor ten val, wel bleef de KTM coureur ongedeerd.

Doordat er zo hevig gestreden werd in deze kopgroep lag het tempo redelijk laag waardoor de coureurs daarachter konden aansluiten. De kopgroep bestond nu uit zo’n achttien coureurs, slechts centimeters van elkaar verwijderd.

Ronde 17
Bij het ingaan van de zeventiende ronde had Toba de leiding in handen voor Rodrigo en López. De Japanner had net als Niccolò Antonelli een slechte kwalificatiesessie gehad maar konden nu wel meestrijden voor de overwinning op het Catalaanse circuit.

Ronde 18
Aan het einde van de achttiende ronde had López een voorsprong van enkele tienden opgebouwd. Echter zorgde het lange rechte stuk er wederom voor dat de achtervolging er door middel van een slipstream er zonder al te veel problemen voorbij kon gaan.

Voor Makar Yurchenko kwam de race ook ten einde na contact met Vicente Perez bij het ingaan van bocht 10. De coureur uit Kazachtstan bleef ongeeerd.

Ronde 20
Toba had voor de tweede keer deze wedstrijd de leiding overgenomen terwijl leider in het kampioenschap Canet zich nu ook in de strijd wilde mengen.

Opnieuw was er een crash ter hoogte van bocht 10, ditmaal raakten Rodrigo en Binder elkaar waarbij ze elkaar aanwezen als schuldige van dit incident. Later werd duidelijk dat Rodrigo veel te laat in de remmen ging en hij de aanleiding was van de crash.

Ronde 21 
Bij het ingaan van de laatste ronde had Toba nog steeds de koppositie in handen maar Canet voerde de druk op. Ook López zat er zeer kort achter terwijl Ramirez, McPhee en Vietti daar enkele meters achter reden.

Bij het aanremmen voor bocht 10 ging Toba echter de fout in en verloor hij de voorkant van zijn Honda. Hij schoof onderuit en zag daarmee een mogelijke overwinning uit zijn handen glippen. Ramirez nam daardoor de leiding over terwijl McPhee daarachter in zijn spoor probeerde te duiken. De Petronas Sprinta Racing coureur ging hierbij echter te vroeg op het gas en zijn Honda probeerde hem er met een flinke high-sider vanaf te lanceren. Op wonderbaarlijke Randy Mamola-achtige wijze wist McPhee te blijven zitten maar zat de overwinning er voor hem niet meer in.

Ramirez maakte geen fout meer en had precies genoeg meters voorsprong om als winnaar over de streep te komen en daarmee de eerste Grand Prix overwinning van zijn carrière te behalen. Canet deed goede zaken voor het kampioenschap en kwam als tweede over de streep, vlak voor Vietti op de derde positie. López eindigde op de vierde plaats en was hier later zeer teleurgesteld over, daarachter finishten Foggia, Ogura, Fenati, Sasaki, wild-card Yamanaka en Kornfeil in de top tien. Er waren uiteindelijk zestien crashes waarbij twaalf coureurs niet aan de finish kwamen.

Opmerkelijk genoeg is het de twaalfde verschillende winnaar op rij in de Moto3 klasse.

In het kampioenschap blijft Canet de leider met 103 punten voor Dalla Porta met 80 en Antonelli met 75.

 

Handige links Gran Premi Monster Energy de Catalunya:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App