Remy Gardner: “Ik heb veel meer plezier op de Superbike dan op de MotoGP machine”

5550
Remy Gardner - TT Circuit Assen | © Jan Timmerman

Remy Gardner had afgelopen weekend op het TT Circuit Assen zijn tot dusver beste raceweekend in het World Superbike kampioenschap. De Australiër lijkt veel meer op zijn plek in de WorldSBK paddock en heeft het plezier in het racen weer teruggekregen na een teleurstellend jaar in de MotoGP klasse.

Gedurende de afgelopen seizoenen ging de carrière van Remy Gardner van hoogtepunt naar dieptepunt. Aan het einde van 2021 wist de Australiër de Moto2 wereldtitel op zijn naam te schrijven door Red Bull KTM Ajo teamgenoot Raúl Fernández voor te blijven in de titelstrijd. Een logische stap volgde naar de MotoGP klasse met het Tech3 KTM Factory Racing Team.







Het werd echter een jaar om te vergeten want het werd al gauw duidelijk dat KTM niet verder wilde met de Australiër en hij geen contractverlenging zou ontvangen. Daarnaast werd er ook nog met het nodige modder gegooid door het management van KTM, zijn vader Wayne Gardner en zijn manager Paco Sánchez. Nadat Iker Lecuona een jaar eerder al aan de kant werd gezet bij KTM gebeurde dat in 2022 ook bij Gardner en teamgenoot Raúl Fernández, de Spanjaard wist echter een plekje te bemachtigen bij het CryptoDATA RNF MotoGP team terwijl Gardner net als Lecuona zijn heil zocht in het World Superbike kampioenschap. Na afloop van de laatste Grand Prix van 2022 in Valencia zei Gardner in zijn media debrief ook dat hij blij was dat het eindelijk voorbij was en hij zich kon gaan richten op het volgende hoofdstuk in zijn carrière.

De Australiër tekende een contract bij het GYTR GRT Yamaha WorldSBK team en werd teamgenoot van tweevoudig World Supersport kampioen Dominique Aegerter. Het seizoen begin zo’n twee maanden geleden in Australië en daar werd het duidelijk voor Gardner dat het niveau in het WK Superbike ook torenhoog is.

Een week later werd er geracet op het Pertamina Mandalika International Street Circuit maar dat werd een verschrikkelijk weekend voor de Australiër. Hij kreeg namelijk te maken met voedselvergiftiging (net als bijna 50% van het personeel in de paddock) en kwam daarom op zaterdag niet in actie. Op zondag in Indonesië wist hij er nog wel een veertiende plaats in de Superpole Race en een zevende plaats in Race 2 uit te slepen maar de eerste weken daarna waren hels, ook al wist hij de tweede helft van de lange onderbreking goed te benutten.

Remy Gardner: “In de lange onderbreking tussen Indonesië en Assen heb ik eerst twee weken lang op het toilet gezeten, drie dagen na de race in Indonesië was ik zelfs weer in het ziekenhuis. Ik kon het huis niet uit en verloor zo’n 6 à 7 kilo aan gewicht, daarnaast verloor ik ook veel van mijn spiermassa omdat ik niet kon trainen. Ik heb een paar weken op rijst en kip geleefd. Daarna brak ik mijn wijsvinger tijdens een enduro rit, vlak voor de test in Barcelona. Tijdens de test had ik de hechtingen nog in mijn vinger, daarna ging ik met mijn vriendin naar Marokko om daar een rally te rijden met mijn auto, dus ik heb het prima maar mijn zin gehad.”

Na de privétest op het Circuit de Barcelona-Catalunya was het afgelopen weekend eindelijk weer tijd om te racen. Gardner begon goed aan het weekend met een vijfde tijd op vrijdag waarna hij zich zaterdagochtend als elfde kwalificeerde en in Race 1 achtste werd. De zondag begon niet geweldig met een twaalfde plaats in de Superpole Race maar ‘s middags in Race 2 behaalde de Australiër zijn beste resultaat tot dusver door als zesde te finishen.

Remy Gardner: “Dit weekend was een beetje wisselvallig voor mij. Op vrijdag begonnen we sterk en zat het tempo er al goed in, helaas kon ik op zaterdag niet het maximale uit de kwalificatiebanden halen. Als ik kijk naar het verloop van dit weekend dan bepaalt de kwalificatie voor een heel groot deel de rest van het weekend. Ik denk ook dat het asfalt met de regenval van vrijdag op zaterdag iets veranderde, daarnaast had ik ook problemen met de nieuwe SCX achterband.

In de Superpole Race had ik een aanvaring in bocht 1 (Haarbocht) waardoor ik terugviel naar de zestiende plaats. Dat betekende dat ik in Race 2 vanaf de tiende plaats moest starten, mijn verwachtingen waren daardoor niet zo hooggespannen. We besloten om in Race 2 de normale SCX achterband te gebruiken en dat bleek een goede keuze te zijn want ik kon naar voren komen zonder dat ik heel veel van de banden eiste. In de eerste paar ronden had ik een aanvaring met de twee Honda coureurs waardoor ik naast de baan terechtkwam, maar daarna was ik heel constant. Ik reed naar de groep voor mij maar met het tekort aan topsnelheid is het lastig inhalen met de Yamaha. In de snelle bochten kon ik ‘m er tussen drukken en plaatsen goedmaken. Ik ben daardoor best wel tevreden met hoe het gegaan is, als we nog een betere startpositie hadden dan was de top vier mogelijk geweest.”

Het belangrijkste verschil tussen de MotoGP en het World Superbike kampioenschap waar Gardner aan heeft moeten wennen is de bandenfabrikant. Met name de kwalificatieband van Pirelli (SCQ) is nog iets waar ruimte voor verbetering is.

Remy Gardner: “Het probleem was dat ik geen grip had zodra we de SCQ band monteerden, hetzelfde gold voor de SCX-800. We hadden geen grip dus moeten kijken waar het misging, zodat het nog nog eens gebeurt. Als ik veel grip heb in de kwalificatie dan kan ik er een goede rondetijd uit persen. Wellicht moeten we dat tijdens de test proberen, gewoon meerdere keren een nieuwe SCQ band eronder zetten en zorgen dat we er het maximale uithalen.

Het verschil van banden [in de MotoGP en WorldSBK] is het belangrijkste verschil waar ik aan moest wennen. De Pirelli’s gedragen zich heel anders dan de Michelins en de Dunlops [in Moto2]. Er zit veel meer beweging in, met de Pirelli’s heb je in de eerste ronde het meeste grip dus moet je er meteen vol voor gaan. Dat is nog iets waar ik aan moet wennen. Ook de manier waarop je de banden moet managen is nog iets wat ik moet leren, het is pas m’n derde race en we maken nog fouten, maar ik denk dat we hebben laten zien dat we vooruitgang boeken. We leren ieder weekend weer veel bij. Als je dan een week thuis bent geweest, en je laat het bezinken, dan heb je de volgende keer weer iets onder controle wat de keer daarvoor niet zo was.”

Al op vrijdag gaf Gardner aan dat hij op het TT Circuit Assen veel meer plezier had op de Superbike dan op de MotoGP machine. Zijn glimlach gaf het al weg maar de Australiër kon het ook in woorden uitleggen.

Remy Gardner: “Ik heb hier met de Superbike veel meer plezier dan met de MotoGP machine. De Superbike beweegt meer en past beter bij mijn stijl. Ik houd ervan als de machine beweegt en glijdt, het is veel leuker om te rijden. De MotoGP machine is dusdanig ontwikkeld dat er maar één manier is om ermee te rijden. Je moet doen wat de machine vraagt en als je dat doet ben je snel. De Superbike is een veel normalere machine, er zitten geen ride height devices en grote vleugels op en het beweegt tijdens het rijden. De Superbike geeft veel meer feedback. Met de Pirelli’s heb je een groter gebied waarin de machine goed werkt, met de Michelins moet je ontzettend nauwkeurig zijn. Ik heb gewoon veel meer plezier met het rijden van deze machine.”

Het volgende World Superbike raceweekend wordt van 5 t/m 7 mei verreden op het Circuit de Barcelona-Catalunya.

Handige links Pirelli Dutch Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • NTC race 2
  • NTC race 2
  • NTC race 2
  • NTC race 2
  • NTC race 2
  • NTC race 2
  • NTC race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSSP 300 race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race 2
  • Victor Steeman tribute
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • WorldSSP race 2
  • Tissot Superpole race
  • WorldSSP race 2
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Tissot Superpole race
  • Media debrief
  • Glenn van Straalen
  • Glenn van Straalen
  • Glenn van Straalen
  • Glenn van Straalen
  • Glenn van Straalen
  • Glenn van Straalen
  • Stefano Manzi
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSSP 300 race 1
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • WorldSBK Superpole
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • Podium WSBK Race 1 (VLNR) #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR - #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R - #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • 1e doorkomst WSBK Race 1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R - #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R - #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR - #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • Podium WSSP300
  • #53 Petr Svoboda - CZE - Fusport-RT Motorsport by SKM-Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #53 Petr Svoboda - CZE - Fusport-RT Motorsport by SKM-Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #53 Petr Svoboda - CZE - Fusport-RT Motorsport by SKM-Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • racesport Fli-4
  • racesport Fli-5
  • racesport Fli-1
  • racesport Fli-2
  • racesport Fli-3
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #7 Loris Veneman - NED - MTM Kawasaki
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • QP (VLNR) #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR - #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R - #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR - #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R - #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #11 Nicolò Bulega - ITA - Aruba.it Racing WorldSSP Team - Ducati Panigale V2
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #27 Alvaro Diaz
  • #91 Matteo Vannucci - ITA - AG Motorsport Italia Yamaha - Yamaha YZF-R3
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #9 Jorge Navarro - ESP- Ten Kate Racing
  • #91 Matteo Vannucci - ITA - AG Motorsport Italia Yamaha - Yamaha YZF-R3
  • #91 Matteo Vannucci - ITA - AG Motorsport Italia Yamaha - Yamaha YZF-R3
  • #28 Lennox Lehmann - GER - Freudenberg KTM - Paligo Racing - KTM RC 390 R
  • #92 Stefano Manzi - ITA- Ten Kate Racing
  • #9 Jorge Navarro - ESP- Ten Kate Racing
  • #92 Stefano Manzi - ITA- Ten Kate Racing
  • #46 Samuel Di Sora - FRA - Leader Team Flembbo - Kawasaki Ninja 400
  • Glenn van Straalen
  • Glenn van Straalen
  • Stefano Manzi
  • Jorge Navarro
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Alvaro Bautista
  • Garrett Gerloff
  • Jorge Navarro
  • Glenn van Straalen
  • Dominique Aegerter
  • Jonathan Rea
  • Dominique Aegerter
  • Iker Lecuona
  • Michael van der Mark
  • Sven Doornenbal
  • Loris Veneman
  • Thom Molenaar
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #99 Adrian Huertas - ESP - MTM Kawasaki - Kawasaki ZX-6R
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #9 Danillo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V4R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW - BMW M1000RR
  • #31 Garrett Gerloff - USA - Bonovo Action BMW - BMW M1000RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #45 Scott Redding - GBR - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #9 Danillo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #9 Jorge Navarro
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #9 Jorge Navarro & Olli Bayliss
  • Jonathan Rea
  • Alvaró Bautista
  • Jeffrey Buis
  • Michael van der Mark
  • #16 Kyano Schoo -  NED - KS Racing - KTM 250 Standard
  • #16 Kyano Schoo -  NED - KS Racing - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #16 Kyano Schoo -  NED - KS Racing - KTM 250 Standard
  • #16 Kyano Schoo -  NED - KS Racing - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard
  • Jeffrey Buis

rw-vip-plein-2022

Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.