Rins behaalt epische overwinning met Suzuki in Australië, titelstrijd gekanteld

6214
Marc Márquez, Alex Rins en Pecco Bagnaia na de MotoGP race op het Phillip Island Grand Prix Circuit | © Russell Colvin

Alex Rins heeft zondag een geweldige MotoGP race op het Phillip Island Grand Prix Circuit gewonnen. Een grote groep coureurs streed tot aan het einde voor de overwinning waarbij de Suzuki coureur aan het langste eind trok voor Marc Márquez en Pecco Bagnaia. Fabio Quartararó maakte een kostbare fout door in de elfde ronde onderuit te gaan.

Zondag om 14:00 uur lokale tijd, 05:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit op het Phillip Island Grand Prix Circuit voor de 27 ronden lange MotoGP race. Na hevige regenval in de ochtend scheen de zon weer op het Australische circuit, echter was het wel behoorlijk fris met een buitentemperatuur van zo’n 14°C. De asfalttemperatuur bedroeg 35°C en dat was belangrijk voor de bandenkeuze die in deze race een grote rol van betekenis zou spelen.







Voorafgaand aan de race werd er door de monteurs druk heen en weer gerend met voor- en achterbanden die op de grid nog gewisseld werden. Wat betreft de voorband was het ongeveer 50/50 tussen de medium- en hard-compound maar de belangrijke keuze was die van de achterband. De meerderheid koos voor de hard-compound achterband waarbij Jack Miller één van de voornaamste uitzonderingen was met de medium-compound en Marc Márquez het zelfs aandurfde om de soft-compound te laten monteren.

Polesitter Jorge Martin startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Marc Márquez en de goed gestarte Fabio Quartararó. Aleix Espargaró reed op de vierde plaats voor de minder goed gestarte Pecco Bagnaia en Luca Marini, daarachter waren het Alex Márquez, Alex Rins, Jack Miller en Pol Espararó in de top tien.

Bagnaia was echter agressief in de openingsronde en stootte meteen door naar de derde plaats door titelconcurrenten Quartararó en Aleix Espargaró te passeren. Martin en Marc Márquez hadden meteen al een voorsprong in handen ten opzichte van de concurrentie.

Bagnaia was flink aan het pushen en wilde Martin en Marc Márquez niet laten ontsnappen. Achter hem zette Aleix Espargaró de druk er flink op terwijl Quartararó alle zeilen moest bijzetten om zijn titelconcurrenten bij te houden. In bocht 10 (MG Corner) van de tweede ronde was Jack Miller opgeschoven naar de zesde plaats ten koste van Luca Marini en begon de Australiër zich te mengen in de strijd.

Bij het ingaan van de derde ronde wist Miller met de hoge topsnelheid van zijn Ducati de vijfde plaats over te nemen van Quartararó waarna de Ducati Lenovo Team coureur de achtervolging inzette op Aleix Espargaró. De Australiër kopieerde zijn manoeuvre van een ronde eerder en wist hij ditmaal de vierde plaats over te nemen van de Spanjaard.

Voor Quartararó ging het van kwaad tot erger want ook Luca Marini wist hem op het rechte stuk te passeren waardoor de Fransman werd terugverwezen naar de zevende positie. Vervolgens maakte hij een grote fout bij het ingaan van bocht 4 (Miller Corner) waarbij hij zich verremde en rechtdoor schoot. De regerend wereldkampioen kon zijn machine op de baan houden maar viel terug naar de 22e positie.

Terwijl Martin aan de leiding bleef rijden voor Marc Márquez en Bagnaia was het duidelijk dat Miller op jacht was naar succes voor eigen publiek. De Australiër keek al een paar keer aan de binnenkant bij zijn teamgenoot maar wilde geen grote risico’s nemen met betrekking tot de titelstrijd.

Ook Alex Rins zag dat er wat te halen viel in deze race en ging in de zesde ronde voorbij aan Aleix Espargaró in bocht 2 (Southern Loop) waarmee de Suzuki coureur opschoof naar de vijfde positie. De verschillen waren ontzettend klein in de openingsfase van deze race met de eerste veertien coureurs binnen drie seconden.

Een ronde later viel Rins opnieuw aan in de Southern Loop en ditmaal nam hij de vierde plaats over van Miller. De Spanjaard ging nu op jacht naar Bagnaia, Marc Márquez en Martin die voor hem reden.

De inhaalactie van Rins leek hem te bevallen want in de achtste ronde voerde hij deze opnieuw uit in de Southern Loop en ditmaal nam hij de derde plaats over van Bagnaia. De Suzuki coureur leek over het beste tempo te beschikken en richtte nu zijn pijlen op Marc Márquez.

In de negende ronde ging het volledig mis voor Alex Márquez en Jack Miller. Bij het ingaan van bocht 4 (Miller Corner nota bene) knalde de Spanjaard op de machine van de Australiër en kwam de race tot een pijnlijk vroegtijdig einde.

Bij het ingaan van de elfde ronde dook Rins uit de slipstream van Marc Márquez en nam hij de tweede plaats over. De Suzuki coureur had nu alleen nog Martin voor zich rijden en leek over het betere tempo te beschikken. Enkele ogenblikken daarna ging het mis voor Fabio Quartararó in bocht 2 (Southern Loop) waarbij de Fransman wijd ging en vervolgens de voorkant van zijn Yamaha verloor. Het was een teleurstellend einde van de race voor de regerend wereldkampioen die zijn titelkansen daarmee een stuk kleiner zag worden.

In de veertiende ronde viel Rins wederom aan in de Southern Loop en wist hij op prachtige wijze de leiding over te nemen van Martin. Vervolgens besloot ook Bagnaia aan te vallen en bij het ingaan van bocht 4 (Miller Corner) schoof de Italiaan op naar de tweede plaats waarmee hij in één actie zowel Martin als Marc Márquez wist te passeren. Bezzecchi besloot zich ook te mengen in de strijd en de Italiaan nam in bocht 10 (MG Corner) de vierde plaats over van Martin.

Bij het ingaan van de vijftiende ronde dook Bagnaia uit de slipstream van Rins en nam hij voor het eerst in de wedstrijd de koppositie over. De Suzuki coureur probeerde te counteren maar Bagnaia wist zijn lijn te beschermen waardoor hij zijn positie vast kon houden. Vervolgens zette Marc Márquez op zijn beurt een aanval in op Rins in bocht 4 (Miller Corner) waarmee hij zijn landgenoot terugverwees naar P3.

In de zeventiende ronde gaf Rins een koekje van eigen deeg aan Marc Márquez in bocht 4 (Miller Corner) en nam hij de tweede plaats weer over van de Repsol Honda coureur. De voorsprong van Bagnaia was minimaal waardoor het nog alle kanten op kon gaan. Daarachter was Martin weer opgeschoven naar de vierde positie ten koste van Bezzecchi met Aleix Espargaró op de zesde positie, achter hem reden Brad Binder, Luca Marini, Enea Bastianini en Johann Zarco in de top tien.

Aan het eind van de negentiende ronde zette Marc Márquez een aanval in op Martin in bocht 10 (MG Corner) waardoor de Prima Pramac Racing coureur wijdging en Bezzecchi ook aan hem voorbij kon. De Italiaan aarzelde niet en dook vervolgens uit de slipstream van Márquez op het rechte stuk en nam op agressieve wijze de derde plaats over.

Met nog acht ronden te gaan viel Rins weer eens aan en ging hij in bocht 4 (Miller Corner) voorbij aan Bagnaia om daarmee de leiding weer over te nemen. Het was niet van lange duur want op het rechte stuk wisten vervolgens zowel Bagnaia als Bezzecchi aan hem voorbij te gaan dankzij de hoge topsnelheid van hun Ducati’s. Het leek meer op een Moto3 race dan een MotoGP race en de spanning was om te snijden. Vanwege dit intense gevecht bleef de kopgroep dicht bij elkaar en waren de eerste acht coureurs minder dan anderhalve seconde van elkaar verwijderd.

Met nog zes ronden te gaan werd het wat rommelig in de strijd voor de derde plaats tussen Rins, Martin en Marc Márquez. Dit gaf Bagnaia en Bezzecchi een kleine voorsprong maar de strijd was nog zeker niet beslist.

Met drie ronden te gaan had Rins genoeg gezien van Bezzecchi en besloot hij wederom aan te vallen in bocht 4 (Miller Corner). De Italiaan ging hierdoor enigszins wijd waardoor ook Marc Márquez aan hem voorbij kon gaan. De twee Spanjaarden gingen op jacht naar Bagnaia maar de Ducati Lenovo Team coureur was op geen foutje te bespeuren.

Het kwam allemaal aan op de laatste ronde die Bagnaia als leider inging voor Rins en Márquez met daarachter Bezzecchi, Marini, Martin en Bastianini. In bocht 2 (Southern Loop) zette Rins wederom een prachtige aanval in en nam hij de leiding over van Bagnaia. De Italiaan ging wijd waardoor ook Márquez er onderdoor kon gaan.

Het werd een sensationele laatste ronde waarin de spanning om te snijden was. Rins reed foutloos en wist de hoge druk van Márquez en Bagnaia te weerstaan. Uiteindelijk kwam de Spanjaard als winnaar over de streep en behaalde hij zijn eerste overwinning sinds Aragón 2020. Het was ook de eerste overwinning van Suzuki sinds de zege van Joan Mir in Valencia 2020.

Kort achter Rins kwam Marc Márquez als tweede over de finish en behaalde hij zijn eerste podium van het seizoen, het was zijn honderdste in de MotoGP klasse. Daar kort achter werd Bagnaia derde en deed hij daarmee zeer belangrijke zaken voor het kampioenschap. Bezzecchi reed een ijzersterke race en deed geen gekke dingen in de laatste ronde waardoor hij als vierde eindigde en ‘Rookie of the Year is geworden. Achter de Italiaan waren het Ducati collega’s Bastianini, Marini, Martin en Zarco, Aleix Espargaró en Brad Binder maakten de top tien compleet.

Een crash was er in de slotfase nog voor Franco Morbidelli waardoor het een zeer teleurstellende dag werd voor het Monster Energy Yamaha MotoGP team.

In het kampioenschap is Pecco Bagnaia nu voor het eerst dit jaar de leider met 233 punten na achttien races. Hij heeft een voorsprong van veertien punten op Fabio Quartararó die op 219 blijft staan, Aleix Espargaró staat derde met 206 punten. Daarachter is Enea Bastianini nog de enige theoretische kanshebber met 42 punten achterstand op Bagnaia.

De MotoGP coureurs komen komend weekend alweer in actie op het Sepang International Circuit in Maleisië waar de negentiende en voorlaatste Grand Prix van het seizoen zal worden verreden.

 


victor-condoleance




ziggo-sport




Handige links Animoca Brands Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Izan Guevara twins
  • Jack Miller
  • Moto3 race
  • MotoGP race
  • Franco Morbidelli crash
  • Tony Arbolino crash
  • MotoGP race
  • Alex Rins
  • Tony Arbolino crash
  • Jake Dixon
  • Moto2 podium
  • MotoGP parade
  • Alonso Lopez
  • Enea Bastianini
  • MotoGP podium ceremony
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • MotoGP startgrid
  • Bo Bendsneyder
  • RW Racing GP
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Brad Binder
  • Sfeer
  • MotoGP
  • MotoGP
  • Aldeguer & Lopez
  • MotoGP
  • MotoGP
  • Fabio Quartararo bike
  • Mick Doohan
  • Bo Bendsneyder
  • Jack Miller
  • Wilco Zeelenberg
  • Chris Vermeulen
  • Wilco Zeelenberg
  • Marc Marquez
  • Albert Arenas
  • Bo Bendsneyder
  • Cal Crutchlow
  • Francesco Bagnaia
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Nicollo Antonelli
  • Marc Bezzecchi
  • Bo Bendsneyder
  • Joan Mir
  • Marshalls
  • Moto3 - FP2
  • Moto3 - FP2
  • Australisch publiek
  • RW Racing GP
  • Australische fan
  • Casey Stoner
  • Simon Crafar fanclub
  • John McPhee
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Australian Grand Prix
  • Moto2
  • Sniper Racing Team
  • Franco Morbidelli
  • Ricardo Rossi
  • Bo Bendsneyder (r)
  • Aron Canet
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Aleix Espargaro
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Pre-event persconferentie
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Phillip Island Grand Prix Circuit




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter