Alex Rins heeft zondagmiddag de MotoGP race gewonnen op Motorland Aragón en werd daarmee de achtste verschillende racewinnaar in 2020. De Suzuki coureur wist in een spannende slotfase Alex Márquez achter zich te houden, teamgenoot Joan Mir werd derde en is de nieuwe leider in het kampioenschap.

Zondagmiddag om 15:00 uur, een uur later dan normaal gesproken vanwege een aangepast tijdschema, ging de MotoGP race over 23 ronden van start op Motorland Aragón. De omstandigheden waren gunstig met een fel schijnende zon die ervoor zorgde dat de buitentemperatuur 21°C was en de asfalttemperatuur zo’n 31°C bedroeg, een groot verschil met de zeer lage temperaturen in de ochtend op het Spaanse circuit.

Dit was de hoogste asfalttemperatuur tot dusver dit weekend op Motorland Aragón waardoor er interessante verschillende bandenkeuzes werden gemaakt. De vier Ducati Desmocedici GP20 coureurs en Cal Crutchlow waren de enigen die de medium-compound achterband lieten monteren.

Het was Franco Morbidelli die geweldig van zijn plaats kwam en als leider de eerste bocht in ging voor Maverick Viñales en polesitter Fabio Quartararó. Echter ging de Italiaan meteen wijd waardoor hij terugviel naar de derde plaats. Suzuki coureur Alex Rins startte fenomenaal en nam de vierde plaats in handen met achter hem Jack Miller en Joan Mir.

Viñales reed dus na de eerste bocht aan de leiding en de Spanjaard ging er meteen goed voor zitten. De Spanjaard was flink aan het pushen in de openingsronde en probeerde een gaatje te slaan richting Petronas Yamaha SRT coureurs Quartararó en Morbidelli.

In de derde ronde kwam een al dramatisch weekend voor Pecco Bagnaia ten einde. De Italiaan crashte in bocht 5.

Viñales had vooraan een gaatje van ongeveer een halve seconde opgebouwd richting Quartararó maar de Fransman leek het tempo van de zijn toekomstige teamgenoot goed te kunnen volgen. Rins had de derde plaats overgenomen van Morbidelli en leek ook over een zeer hoog tempo te beschikken.

Aan het einde van de vijfde ronde sloeg Rins toe en dook hij in de laatste bocht voor start / finish aan de binnenkant van Quartararó. De Suzuki coureur nam de tweede plaats over en ging nu proberen om zijn achterstand van 0,7 seconde richting Viñales dicht te rijden. Op dat moment in de race leek op Jack Miller behoorlijk goed gepositioneerd te zijn, wetende dat hij de medium-compound achterband had laten monteren en alle coureurs voor hem op de soft-compound achterband reden.

Veel tijd had Rins niet nodig om het gat richting Viñales dicht te rijden. Binnen twee ronden zat de Suzuki coureur al aan het achterwiel van de Yamaha maar op dat moment leek hij het nog wel prima te vinden om even te volgen.

De Petronas Yamaha SRT coureurs leken problemen te hebben aangezien beide coureurs wijd gingen in de lange laatste bocht waardoor Joan Mir van de vijfde naar de derde plaats kon komen. De Spanjaard had een achterstand van een seconde richting teamgenoot Rins op de tweede plaats. Andrea Dovizioso kon op dat moment geen potten breken in de race, de Italiaan reed op de negende plaats.

Aan het eind van de achtste ronde sloeg Rins toe. De Suzuki was ijzersterk in de lange linkerbocht voor start / finish en zonder grote problemen kon de Spanjaard voorbij aan Viñales en nam hij daarmee de leiding over.

De snelste coureur op dat moment was echter geen Suzuki coureur, het was Alex Márquez. De Repsol Honda coureur reed een ijzersterke race en was opgeklommen naar de vijfde plaats waarmee hij Quartararó terugverwees naar P6.

Na elf ronden leek kampioenschapsleider Quartararó grote problemen te hebben. De Fransman kon geen strakke lijn meer rijden en werd zelfs door Honda coureur Takaaki Nakagami verschalkt in de lange linkerbocht voor start / finish. De 21-jarige coureur werd daarmee terugverwezen naar P7.

Aan het einde van de dertiende ronde was er meer slecht nieuws voor de Yamaha’s. Mir zette de aanval in en nam de tweede plaats over van Viñales waarna Márquez ook meteen toesloeg en op zijn beurt de derde plaats overnam van zijn landgenoot waardoor Viñales in twee bochten tijd terugviel naar P4.

Een ronde later viel Quartararó ineens ver terug. De Fransman ging wijd in bocht 5 en kwam zelfs naast de baan terecht waardoor hij ineens op de vijftiende plaats reed. Of hij last had van zijn heup was niet duidelijk, het leek er meer op dat zijn voorband totaal geen grip meer verleende.

Vooraan het veld leek het een spannende slotfase te gaan worden. Rins had nog steeds de leiding in handen met een halve seconde voorsprong richting teamgenoot Mir maar Márquez op de derde plaats leek op dat moment de sterkste coureur. Aan het eind van de achttiende ronde sloeg de regerend Moto2 wereldkampioen toe en ging hij in de lange linkerbocht voor start / finish voorbij aan Mir en nam hij zo de tweede plaats over. Met nog vijf ronden te gaan had hij iets minder dan een halve seconde achterstand richting Rins en leek de Repsol Honda coureur de grootste kanshebber voor de overwinning.

Aan het eind van de 21e ronde ging het bijna volledig mis voor Alex Márquez. In de lange linkerbocht ging de Repsol Honda coureur vroeg op het gas en werd hij uit zijn zitje geworpen. Dankzij een snel reflex kon hij blijven zitten maar hij verloor daarmee wel kostbare tijd op Rins.

De Suzuki coureur zette alles op alles om Márquez voor te blijven terwijl de Repsol Honda coureur op zijn beurt flink aan het pushen was om aan het achterwiel van de Suzuki te blijven. Rins bleef uiteindelijk foutloos in de laatste ronde en kwam als winnaar over de streep. Het was zijn eerste overwinning van 2020 en daarmee werd hij de achtste verschillende MotoGP racewinnaar dit jaar.

Márquez reed zijn beste MotoGP race tot dusver en kwam als tweede over de finish, zijn medium-compound voorband leek een goede keuze te zijn. Mir deed daarachter zeer goede zaken voor het kampioenschap en kwam als derde over de streep, de jonge Spanjaard is de nieuwe leider in de tussenstand. Viñales finishte uiteindelijk op de vierde plaats voor Nakagami en Morbidelli, daarachter eindigden Dovizioso, Crutchlow, Miller en Zarco in de top tien.

In het kampioenschap zijn de verschillen kleiner geworden en heeft Mir dus de leiding overgenomen met 121 punten voor Quartararó (115), Viñales (109) en Dovizioso (106). Mir is de eerste Suzuki coureur die het kampioenschap leidt sinds Kenny Roberts junior in 2000.

Volgend weekend vindt er opnieuw een MotoGP raceweekend plaats op Motorland Aragón.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragón 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar office@racesport.nl kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App