Robert Schotman scoort 10 WK punten in Donington

70
schotman
Robert Schotman | foto© Yamaha Racing

In Engeland op het voor Robert Schotman nieuwe circuit werd de 4e race van de World Supersport 300 klasse gereden. Na een stap voorwaarts te hebben gemaakt met de afstelling van de motor kon Robert in de wedstrijd een 6e positie veroveren en daarmee zijn beste klassering van dit seizoen noteren.

Het weekend begon goed voor Schotman, tijdens de twee vrije trainingen eindigde hij op de 10e positie waarmee hij zich direct kwalificeerde voor de Superpole 2. Gunstig omdat daarmee een startopstelling bij de eerste 12, de eerste 4 startrijen, verzekerd was. In de Superpole 2 kwalificatiesessie ging het echter nog niet naar wens.







“Ik kon niet de maximale bochtensnelheid rijden. Het voorwiel gleed en in een paar bochten stuiterde het ook. Daardoor verloor ik in teveel bochten kostbare tijd. Ik belandde op een 11e grid positie. Vanaf daar is het nog steeds mogelijk om me in de kopgroep op te werken, maar wordt het wel een stuk lastiger om dan ook nog op het podium te komen. Top 5 was mijn persoonlijke doel in Donington. Werk aan de winkel.”

Na afloop van de Superpole was er uitgebreid overleg met het team om te analyseren waar problemen werden gevoeld. Vanuit de deskundigheid van het team werd de geometrie en de vering anders afgesteld. Een risico, want zonder warm-up, zou dan in de race moeten blijken of de juiste vertaling en daarmee verbeteringen voor Schotman gevonden waren.

“De afstelling van de motor was een stuk beter tijdens de race dan tijdens de superpole. Ik kon nu beduidend harder de bochten door. Vanaf een 11e positie begon ik aan de inhaalrace. Omdat een aantal rijders elkaar te vaak inhaalden in plaats van snelheid te maken, moest ik er langs om aansluiting te krijgen bij de koprijders. Door de schermutselingen en de felle strijd viel er al snel een gat naar de eerste drie rijders, die reden daardoor weg. Na het inhalen kon ik vanaf een 6e positie, een gat van ruim 2 seconden dichtrijden met een rondetijd die ook in de kopgroep werd gereden. De aansluiting bij de twee rijders strijden om plek 4 lukte, verder door naar de kopgroep leek onhaalbaar. 4e plek in het vooruitzicht zou voldoen aan mijn doel, top 5! De manoeuvres drukten de rondetijd waardoor er 6 rijders aansluiting wisten te vinden bij onze groep. Ik wist me voorin deze groep te handhaven en op 0,35 seconden werd ik 6e. Op de kopgroep hadden we 9 seconden moeten prijs geven. Strijdend om positie 4 ben ik met deze 10 punten voor een 6e plek tevreden. Met de verbeterde motor afstelling gaan we er in Misano over 3 weken weer hard tegen aan en gaan we de lat nog iets hoger leggen. Denkend aan Aragon en Assen, op podium hoogte.”

Juli en augustus heeft Schotman het plan om deel te nemen aan extra races voor eigen publiek in de 300 supersportklasse tijdens de MotoGP van Assen op 23-24-25 juni én tijdens de Gamma Racing Days op 8 en 9 augustus, ook op Assen. Schotman heeft dan nog één uitdaging te gaan, hij moet dan wel over een Yamaha supersport 300 machine en weten te beschikken inclusief het daarvoor extra benodigde budget.

Meer nieuws over het Yamaha bLUcRU en supersport 300 programma op https://www.yamaha-racing.com/worldssp300

 

Handige links Pata UK Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Video’s