Roep om verbod van ‘ride height devices’ in de MotoGP wordt groter

18370
Jack Miller tijdens een proefstart | © Dorna

De zogeheten ‘ride height devices’ zijn inmiddels haast niet meer weg te denken uit de MotoGP. Toch is er een steeds grotere roep om deze rijhoogteregeling in de koningsklasse te verbieden aangezien er tijdens de races steeds minder ingehaald wordt.

Het feit dat er tijdens de races zoveel werd ingehaald was jarenlang het ‘unique selling point’ van de MotoGP klasse. Races zoals Phillip Island 2016 en Assen 2018 komen dan als eerst uit de herinneringen naar boven met meer dan honderd inhaalacties in één race.

In de laatste jaren is dat minder geworden en dat laten ook de cijfers zien, vooral inhaalacties voor de koppositie lijken steeds schaarser te worden. Daarnaast is de ontwikkeling met de rijhoogteregeling, de zogeheten ‘ride height devices’ in een rap tempo doorgegaan.

Waar het begon als ‘holeshot device’, waar de coureurs de achterkant van de machine alleen tijdens de start konden laten zakken, kan dat nu zowel aan de voor- en achterkant en ook tijdens het rijden. Daarnaast hebben enkele fabrikanten het al voor elkaar gekregen om dit automatisch te laten gebeuren: zodra de voorvorken volledig uitgeveerd zijn zakt de achterkant in zodat er minder sprake is van wheelie en er dus harder geaccelereerd kan worden. Toch vinden sommige coureurs het fijner om dit systeem handmatig te bedienen.

Ducati was de eerste fabrikant die hiermee op de proppen kwam en daar een duidelijk voordeel uit haalde. Inmiddels hebben alle zes fabrikanten dit systeem op hun machine zitten waardoor het voordeel in principe verdwenen is. Is het stom toeval dat er sinds de komst van de ‘ride height devices’ minder ingehaald wordt of ligt de oorzaak ergens anders?

Natuurlijk is er ook veel ontwikkeld op aerodynamisch gebied en weten we vanuit met name de autosport dat ‘vuile lucht’ veel invloed kan hebben. Nu zal het lastig worden om deze aerodynamische kuipen ineens volledig te verbieden want ze zijn al aan banden gelegd aangezien het geen losse vleugels meer mogen zijn zoals dat tot eind 2016 was.

Het verbieden van de rijhoogteregeling zou wel mogelijk zijn, echter verloopt dat tot dusver nog via een proces via de MSMA (Motorcycle Sport Manufacturers Association). Hierin zullen alle zes fabrikanten (volgend jaar vijf vanwege het vertrekkende Suzuki) het eens moeten zijn over een bepaald besluit. Zodra één fabrikant het oneens is zal een volgende stap niet gezet kunnen worden.

Voor zover duidelijk is KTM in ieder geval één van de grote tegenstanders van de rijhoogteregeling maar zal Ducati alle geïnvesteerde financiële middelen en tijd niet zomaar tenietgedaan willen zien worden. Daarnaast is deze manier van rijhoogteregeling voortgevloeid uit een verbod op elektronische vering, iets wat tegenwoordig op veel straatmotoren al de normaalste zaak van de wereld is. De ontwikkeling van de huidige rijhoogteregeling vloeit niet voort op wat er uiteindelijk in de showroom staat, bij elektronische vering is dat natuurlijk een ander verhaal.

Op de Sachsenring en in Assen vroegen we Aleix Espargaró en Jorge Martin al naar hun mening betreft het mogelijke verbieden van ride height devices waarbij de één een stuk duidelijker was in het uiten van zijn mening dan de ander. Wellicht dat de fabrikant waar ze voor rijden er iets mee te maken heeft.

Aleix Espargaró: “Van mij mogen ze de ride height devices per direct verbieden. Ook al werkt die van mij goed en halen we er voordeel uit, als ik mocht kiezen dan schaffen we het meteen af. Waarom hebben we het nodig? We accelereren beter maar als iedereen het heeft dan is het voordeel weg. Je hebt inderdaad meer wheelie zonder het device maar daardoor kun je je weer op andere dingen richten. We hebben het niet nodig.”

Jorge Martin: “Ik denk dat het nu niet meer uitmaakt of ze de ride height devices verbieden of niet, iedereen heeft ze inmiddels waardoor het voordeel weg is. Voor ons als rijders is het misschien wat beter omdat de motor stabieler is op het rechte stuk, ook het feit dat er minder sprake is van wheelie maakt het wellicht wat veiliger. Het maakt het makkelijker.

In Le Mans had ik het probleem dat het ride height device vastzat waardoor ik zo goed als de hele kwalificatiesessie verloor. Het maakt me niet zo veel uit. Het voordeel is in ieder geval weg.

Ik denk dat het zonder ride height device nog moeilijker is om in te halen want je hebt dan meer wheelie. Daarnaast moeten we dan elektronisch meer ingrijpen om wheelie te voorkomen dus dat maakt het ook lastiger. Het is niet de oplossing denk ik.”




ziggo-sport




Handige links Motul TT Assen 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • ©Foto: Jan Timmerman
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP21
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia
  • Monster Energy Yamaha MotoGP
  • Red Bull KTM Factory Racing
  • Pol Espargaró
  • Max Biaggi
  • Albert Arenas , polesitter Jake Dixon en Sam Lowes in parc fermé
  • Jake Dixon
  • Jake Dixon
  • Bo Bendsneyder
  • Jurgen en Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Bo Bendsneyder
  • Fabio Quartararó, polesitter Pecco Bagnaia en Jorge Martin in parc fermé
  • Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pecco Bagnaia - Fabio Quartararó
  • Fabio Quartararó
  • Pitlane
  • Fabio Quartararó
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22 & #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #40 Darryn Binder - (ZAF) - WithU Yamaha RNF MotoGP™ Team - Yamaha YZR-M1
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP22
  • #37 Augusto Fernandez - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #49 Fabio Digiannantonio - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #30 Takaaki Nakagami - (JPN) - LCR Honda IDEMITSU - Honda RC213V
  • #87 Remy Gardner - (AUS) - Tech3 KTM Factory Racing - KTM RC16
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • Dominique Aegerter
  • Jurrien VAN CRUGTEN
  • Loris VENEMAN
  • Rio OLOFSEN
  • Delano GREVEN
  • C.VIETTI
  • T.ARBOLINO
  • Bo Bendsneijder
  • J.DIXON
  • J.ROBERTS
  • Bo Bendsneijder
  • P.ESPARGARO
  • F.BAGNAIA
  • M.VIÑALES
  • D.BINDER
  • R.GARDNER
  • A.SURRA
  • A.TOLEDO
  • Bo Bendsneijder
  • T.ARBOLINO
  • B.BALTUS
  • J.MIR
  • Z.VAN DEN GOORBERGH
  • M.BEZZECCHI
  • J.MILLER
  • M.OLIVEIRA
  • F.QUARTARARO
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #64 BO BENDSNEYDER - (NED) - PERTAMINA MANDALIKA SAG TEAM - KALEX
  • #84 ZONTA VAN DEN GOORBERGH - (NED) - RW RACING GP - KALEX
  • #7 BARRY BALTUS - (BEL) - RW RACING GP - KALEX
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #36 JOAN MIR - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #42 ALEX RINS - (SPA) - TEAM SUZUKI ECSTAR - SUZUKI GSX-RR
  • #73 ALEX MARQUEZ - (SPA) - LCR HONDA CASTROL - HONDA RC213V
  • #43 JACK MILLER - (AUS) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #20 FABIO QUARTARARO - (FRA) - MONSTER ENERGY YAMAHA MOTOGP™ - YAMAHA YZR-M1
  • #63 FRANCESCO BAGNAIA - (ITA) - DUCATI LENOVO TEAM - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #89 JORGE MARTIN - (SPA) - PRAMAC RACING - DUCATI DESMOSEDICI GP22
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #63 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Spray deflector
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #42 Alex Rins - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #6 Stefan Bradl - (DEU) - Team HRC - Honda RC213V
  • #12 Maverick Vinales - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • Double Spray defector Aprilia
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #36 Joan Mir - (SPA) - Team SUZUKI ECSTAR - Suzuki GSX-RR
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - RW Racing GP - Kalex
  • #43 Jack Miller - (AUS) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP22
  • #44 Pol Espargaro - (SPA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP21
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Walk of Fame onthulling
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • TT Circuit Assen
  • TT Circuit Assen



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter