Roodkapje wordt de jongste wereldkampioen aller tijden

302

Loris Capirossi kennen we allemaal uit de MotoGP-klasse aan boord van zijn Ducati. De Italiaan is echter al sinds het begin van de jaren Õ90 terug te vinden in de GP-wereld. In 1990 reed hij zijn eerste (volledige) GP-seizoen in de 125cc klasse. Dat jaar kon Capirossi, alias Roodkapje, direct met de besten mee en na een zwaar seizoen, strijdend tegen met name Hans Spaan en Stefan Prein, was het Loris die tijdens de laatste GP in Australi‘ de wereldtitel greep, waarmee hij de jongste wereldkampioen wegrace aller tijden werd.

Gedurende het seizoen 1990 krijgt Capirossi al vrij snel de beschikking over absoluut topmateriaal van Honda. Hij gaat rijden bij het Honda Pileri AGV Team, waar hij de teamgenoot wordt van oud-wereldkampioen Fausto Gresini, die aanvankelijk samen met Hans Spaan van het Sharp Samson Racing Team een voorkeursbehandeling krijgt van Honda. Ook Stefan Prein rijdt dat jaar op bijna hetzelfde topmateriaal van deze Japanse fabrikant. Jorge Martinez staat dat jaar aan de start met een fabrieks-JJ Cobas/Rotax, waarmee ook mannen als Adi Stadler en Julian Miralles in actie verschijnen, terwijl er tevens een aantal andere supersnelle HondaÕs weggelegd zijn voor mannen als Doriano Romboni, Dirk Raudies, Bruno Casanova en Heinz Lˆ_thi. Bovendien brengt de Italiaanse fabrikant Aprilia een tweetal offici‘le fabrieksmachines aan de start, die bereden zullen worden door Alessandro Gramigni en Gabriele Debbia.
Het seizoen 1990 telt voor de coureurs uit de 125cc klasse veertien races, waarbij men zowel begint als eindigt buiten Europa, terwijl de tussenliggende GPÕs allemaal op het Europese continent zullen worden verreden.







De aftrap van het seizoen vindt, zoals gebruikelijk in die jaren, plaats in Japan op het circuit van Suzuka, waar er voor het Nederlandse kamp direct al reden tot feestvieren is. Het is namelijk Spaan, die op een zeer overtuigende manier de seizoensopener op zijn naam schrijft. De man uit Castricum neemt meteen in de eerste ronde al de leiding om deze vervolgens gedurende de gehele wedstrijd niet meer uit handen te geven. Vier seconden na de Nederlander komt Prein als tweede over de finish, die de Japanner Koiji Takada nog net van zich af heeft weten te houden. Capirossi finisht in zijn eerste GP op een zesde plaats.
Enkele weken later is het de beurt aan de GP van Spanje. Op het circuit van Jerez doet zich in de 125cc-race een kopgroep van vijf man voor bestaande uit Martinez, Miralles, Prein, Romboni en Gresini, terwijl Spaan niet aan de start van de race kan verschijnen, nadat hij er in de trainingen hard is af gevallen. Het leidende quintet wisselt regelmatig van posities met elkaar en het zijn uiteindelijk Martinez en Prein, die zich los weten te rijden van de rest. Prein doet er alles aan om Martinez te passeren, maar dat lukt de Duitser niet, waardoor de Spanjaard er tijdens zijn thuis-Grand Prix met de overwinning vandoor gaat, net voor Prein, die wel de leiding in de tussenstand van Spaan overneemt. Gresini finisht de race uiteindelijk nog als derde en zijn jongere teamgenootje vinden we terug op een zevende plek.
Van Jerez trekt het GP-circus naar het circuit van Misano, waar de Italiaanse GP wordt verreden. Romboni en Gresini voeren het veld aan, waarbij ook Prein na een slechte start even later de aansluiting vindt. Deze drie coureurs moeten echter al vrij snel het veld ruimen. Allereerst crasht Romboni, als het voorwiel van zijn machine wegschuift en in zijn val neemt de Italiaan Prein met zich mee. Diezelfde ronde nog maakt Gresini een ongelooflijke high-sider, waarbij hij zijn linkerenkel breekt en de Italiaan zal daardoor de volgende GP moeten missen. Het is vervolgens Martinez, die vrij gemakkelijk naar zijn tweede overwinning van het seizoen kan rijden (en die tevens leider in de tussenstand wordt), voor Raudies en Capirossi, die door de tijdelijke uitschakeling van Gresini tijdens de volgende wedstrijd de beschikking zal krijgen over de fabrieksmachines van zijn teamgenoot om vervolgens, net als Gresini, ook tot de vaste Honda-fabrieksrijders te zullen gaan behoren gedurende de rest van het seizoen. Spaan valt in Itali‘ net buiten het podium met een vierde plek.
De vierde GP van het jaar wordt verreden in Duitsland op de Nˆ_rburgring en daar is het Romboni, die zijn eerste GP-zege uit zijn carriˆ¬re boekt, nadat onder andere Martinez reeds is gevallen. De lokale favoriet Raudies wordt opnieuw tweede en de Duitser is daarmee na vier races tevens de (vierde) nieuwe leider in de tussenstand voor het kampioenschap. Capirossi legt andermaal beslag op een derde plek, dit keer dus op de fabrieks-Honda, en daarmee komt hij zelfs op een tweede plek te staan in de tussenstand van dat moment, voor Spaan, die in Duitsland andermaal vierde wordt. Tussenstand na 4 races: 1e Raudies (53 punten), 2e Capirossi (49 punten), 3e Spaan (46 punten).

In Oostenrijk hebben de 125cc-coureurs het er moelijk mee om de juiste bandenkeuze te maken vanwege een natte, maar opdrogende, baan. Martinez kiest ervoor om regenbanden onder zijn machine te laten monteren en daardoor kan hij in de beginfase van de wedstrijd wegrijden bij zijn concurrenten. Naarmate de wedstrijd vordert, begint de baan echter op te drogen en tweede man Capirossi maakt het verschil met koploper Martinez vervolgens iedere ronde iets kleiner. Hij komt op de streep echter een paar tienden van een seconde tekort om zijn eerste GP-zege te kunnen boeken, maar de jeugdige Italiaan is vanaf dat moment wel de nieuwe leider in de tussenstand (waarmee we tot op dat moment na iedere GP nog een andere leider in de tussenstand hebben gehad), nadat Raudies al vroegtijdig in de race hard ten val is gekomen. Prein weet op de Salzburgring beslag te leggen op de laatste podiumplaats en Spaan laat met zijn twaalfde plaats kostbare punten voor het kampioenschap liggen.
Op het circuit van Rijeka is er gedurende de race sprake van een kopgroep, die bestaat uit maar liefst negen rijders, nadat er reeds een herstart heeft plaatsgevonden, omdat het bij de eerste start direct in de eerste bocht al volledig mis was gegaan vanwege een rij strobalen bij de uitgang van de pitsstraat, die dusdanig in de weg stond, waardoor een grote crash plaatsvond. Even leek het er nog op dat de 500cc klasse nu eerst zou gaan starten om aan de verplichtingen van de rechtstreekse televisie-uitzending te kunnen voldoen. De 125cc coureurs waren het hier echter niet mee eens en via een klassieke sit-down wisten zij dit tegen te houden. Diezelfde negen koplopers komen uiteindelijk binnen 1,7 seconde van elkaar over de finish, waarbij Prein zijn eerste zege van het seizoen scoort. Capirossi wordt tweede en hij behoudt daarmee de leiding in de tussenstand. Casanova finisht als derde en Spaan mist andermaal de boot met opnieuw een twaalfde plek.
In Assen komt Capirossi tijdens de Dutch TT niet tot scoren, als hij uitvalt met technische problemen. Spaan overkomt hetzelfde en de Nederlander lijkt daarmee al vroegtijdig gezien voor de wereldtitel. Op de Drentse hei scoort Romboni zijn tweede zege van het seizoen en hij doet dat voor zijn landgenoot Casanova en Stadler. Prein wordt zesde en hij neemt daarmee de leiding in de tussenstand weer van Capirossi over. Tussenstand na 7 races: 1e Prein (90 punten), 2e Capirossi (83 punten), 3e Martinez (71 punten).

Na de Dutch TT is het echter gedaan met de tegenvallende prestaties van Spaan en een week na de Nederlandse GP, tijdens de GP van Belgi‘ op het circuit van Spa Francorchamps, laat Spaan zich meteen al van zijn sterkste kant zien, als begin van een goede tweede helft van het seizoen. Op een, zoals zo vaak in de Ardennen, natte baan is de Castricummer samen met Capirossi een klasse apart. Pas in de aller laatste bocht van de wedstrijd valt de beslissing, als Spaan in ÔLa SourceÕ zijn machine bij die van Capirossi binnendoor zet en in deze volgorde komen de twee Honda-fabrieksmannen vervolgens ook over de streep. Bijna 40 seconden later finisht Casanova als derde, voor Prein.
Van Belgi‘ is het maar een relatief kleine stap naar Frankrijk, naar het circuit van Le Mans, waar Spaan opnieuw ijskoud afrekent met de concurrentie. Net als in Belgi‘ zijn het andermaal twee coureurs, die tijdens de wedstrijd domineren. Dit keer is Spaan in een fel duel verwikkeld met Romboni, waar de beslissing van het gevecht opnieuw in de laatste ronde valt, als Spaan via een prachtige inhaalmanoeuvre buitenom zijn derde overwinning van het seizoen voor zich opeist. Romboni wordt dus tweede en ver daarachter pakt Prein de derde plek door in een rechtstreeks duel Capirossi te verslaan, die vierde wordt. Hiermee behoudt de Duitser nog steeds de leidi
ng in de tussenstand.
Vervolgens moeten de coureurs het Kanaal/de Straat van Dover oversteken om terecht te komen in Groot Brittanni‘ op het circuit van Donington Park. Daar weet ÔRoodkapjeÕ zijn eerste GP-zege te boeken, waarmee hij de tot dan toe jongste GP-winnaar aller tijden wordt. Direct na het verspringen van het licht neemt de jonge Italiaan al de leiding om deze vervolgens gedurende de gehele wedstrijd niet meer uit handen te geven. Achter hem strijdt een grote groep coureurs om de tweede plaats en het zijn uiteindelijk Romboni en Spaan, die Capirossi op het podium mogen vergezellen. Stefan Prein komt niet verder dan een vijfde plek en daardoor kan Capirossi de leiding in de tussenstand voor het kampioenschap weer van de Duitser overnemen.
Een week later staat alweer de GP van Zweden op het circuit van Anderstorp op het programma, waar Spaan, na een zinderend duel tot in de laatste ronde, zijn vierde overwinning van het seizoen behaalt, voor Gramigni, Romboni en Prein. Capirossi komt niet verder dan een zevende plaats en daarmee moet hij de leiding in de tussenstand weer delen met Prein. Spaan is in deze zelfde tussenstand al lang weer opgerukt naar een derde plek en de achterstand op de twee leiders is te overzien. Tussenstand na 11 races: 1e Capirossi en Prein (142 punten), 3e Spaan (129 punten).

Na de GP van Zweden zijn er nog drie races te rijden, waarvan de eerste plaatsvindt in Tsjechoslowakije. Op het circuit van Brno geeft Spaan opnieuw blijk van de geweldige vorm, waarin hij op dat moment verkeert door zijn vijfde zege van het seizoen te boeken. Prein wordt tweede, voor Gramigni, terwijl Capirossi door een valpartij niet aan de finish komt, waarmee hij tevens zakt naar een derde plek in de tussenstand, waarbij Spaan juist oprukt naar een tweede positie.
In Hongarije revancheert ÔRoodkapjeÕ zich echter alweer van zijn valpartij op Brno en zijn matige presteren in Zweden. Op de Hungaroring weet hij namelijk voor de tweede keer dat jaar het maximale aantal punten te pakken. Lˆ_thi finisht verrassend als tweede, terwijl Casanova beslag weet te leggen op de derde plek. Spaan wordt vijfde, net voor Prein, die daarmee als leider in de tussenstand (zeven punten voorsprong op Capirossi en negen op Spaan) naar Australi‘ afreist, waar de laatste GP van het seizoen wordt verreden.
Direct bij de start op het circuit van Phillip Island ziet Prein echter zijn titelaspiraties min of meer al in rook opgaan. Bij het verspringen van het licht wordt hij namelijk geraakt door de achter hem gestarte Gramigni, waarbij een beschadigd schakelpedaal ervoor zorgt, dat de Duitser de race vroegtijdig moet verlaten, waardoor hij afhankelijk is van de prestaties van Capirossi en Spaan om nog kans te maken op de titel, aangezien zij dus nog wel een aantal punten bij elkaar moeten rijden. Spaan heeft even de leiding in handen, maar hij wordt al snel gepasseerd door Gramigni (die later terugzakt) en Capirossi. Vervolgens komt ook Gresini bij Spaan langszij, die vervolgens het tempo drukt, om zijn teamgenoot aan de titel te helpen, door de meest rare acties uit te halen. De Nederlander raakt hierdoor zeer geˆørriteerd en hij deelt dan ook een por uit in de richting van Gresini, waarvoor hij later nog een boete krijgt. Toch slaagt Spaan erin Gresini te passeren om vervolgens het gat naar Capirossi te dichten en vier ronden voor het einde neemt Hans alsnog de leiding. Dan is het echter opnieuw Gresini, die zich ermee gaat bemoeien en als Spaan even later al stuiterend door het harde remmen een hairpin nadert en daarbij een klein foutje maakt, wordt hij gepasseerd door Casanova en Romboni, die de hele wedstrijd goed hebben kunnen volgen. Capirossi wint vervolgens de wedstrijd, voor Casanova en Romboni, en de jonge Italiaan gaat daarmee met de wereldtitel aan de haal. Spaan finisht de race op een vierde plek, nog voor Gresini, en de Nederlandse Honda-coureur wordt daarmee net als in 1989 weer vice-wereldkampioen, omdat hij Prein nog wel heeft kunnen passeren in de stand.

Eindstand WK 125cc 1990:

1e Loris Capirossi (ITA) Honda, 182 punten
2e Hans Spaan (NED) Honda, 173 punten
3e Stefan Prein (DUI) Honda, 169 punten
4e Doriano Romboni (ITA) Honda, 130 punten
5e Dirk Raudies (DUI) Honda, 113 punten
6e Jorge Martinez (SPA) JJ Cobas/Rotax, 105 punten
7e Fausto Gresini (ITA) Honda, 102 punten
8e Bruno Casanova (ITA) Honda, 97 punten
9e Alessandro Gramigni (ITA) Aprilia, 84 punten
10e Heinz Lˆ_thi (ZWI) Honda, 78 punten
11e Adi Stadler (DUI) JJ Cobas/Rotax, 77 punten
12e Gabriele Debbia (ITA) Aprilia, 55 punten

Door het in de wacht slepen van de wereldtitel in 1990 wordt ÔRoodkapjeÕ de jongste wereldkampioen aller tijden. Op de racedag in Australi‘ is Capirossi slechts 17 jaar en 165 dagen oud. Dit record is op dit moment nog steeds in handen van de Italiaan. De jongste GP-winnaar aller tijden is hij echter niet meer. Dit record is op dit moment namelijk in het bezit van Marco Melandri, die in 1998 al op 15-jarige leeftijd (en 324 dagen) de 125cc-race tijdens de Dutch TT won.

In 1991 slaagt Capirossi erin zijn titel bij de achtsteliters (opnieuw bij het Honda Pileri AGV Team met Gresini als teamgenoot, die dat jaar overigens vice-wereldkampioen wordt) te prolongeren. Vervolgens maakt Capirossi de overstap naar de kwartliters, waar hij het niet onverdienstelijk doet (zoals in 1993 en 1994). In 1998 wordt Loris, zij het op zeer dubieuze wijze, ook wereldkampioen in deze klasse, na tevens al een tweetal jaren (1995 en 1996) in de 500cc klasse te hebben gereden. In deze laatste klasse, nu de MotoGP-klasse, is Capirossi op dit moment dus nog steeds actief. In de loop der jaren kwam hij hier echter nooit verder dan een aantal op zichzelf staande overwinningen, met als beste resultaten een derde plek in de eindstand in 2001 en een vierde plek in 2003. Een wereldtitel lijkt er voor ÔRoodkapjeÕ echter niet meer in te zitten. Zijn glorieperiode in de GP-racerij heeft Capirossi daarmee dus eigenlijk al enige tijd geleden meegemaakt.

Tekst: Asse Klein, [email protected]
Bron foto: www.ducati.com