RW Racing GP: Na vier jaar afscheid van NTS, in 2022 terugkeer naar Kalex

6216
zonta-van-goorbergh
Zonta van den Goorbergh - Portimão test | foto© Randy van Maasdijk

Na vier seizoenen komt er na dit weekend (voorlopig) een einde aan de samenwerking tussen het Nederlandse RW Racing GP en het Japanse NTS als chassis leverancier. Het enige Nederlandse Grand Prix Team, dat in 2022 in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap aan de start verschijnt met Barry Baltus en Zonta van den Goorbergh, zal vanaf komend seizoen weer gebruik maken van een Kalex chassis.

RW Racing GP maakte in het seizoen 2017 de overstap van de Moto3 naar de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. In het eerste seizoen maakte het in het Drentse Dwingeloo gevestigde team gebruik van een Kalex chassis. Na één seizoen met de Spanjaard Axel Pons actief te zijn geweest met een chassis van de Duitse fabrikant besloot het Nederlandse team een nieuwe uitdaging aan te gaan door als enige team in de Moto2 klasse een samenwerking aan te gaan met het Japanse NTS.







Vier seizoenen lang werkten RW Racing GP en NTS samen, een samenwerking die op zichzelf uitstekend verliep maar af en toe best lastig was aangezien men als het enige team op moest boksen tegen een armada van Kalex machines. Een uitdaging op zichzelf, maar ook een bewuste keuze waarvan beide partijen op voorhand wisten dat het project tijd nodig had om tot een succes te maken. Helaas gooide de Covid-19 pandemie in 2020 flink roet in het eten. Vanwege de situatie werden de ontwikkelingen in zowel de Moto2 als ook in de MotoGP klasse stilgelegd, iets dat uitgerekend voor NTS hard aankwam aangezien men het enige team was in de klasse. Naast deze problematiek kreeg NTS – een Japanse metaalfabrikant gespecialiseerd in prototypes en precisiewerk voor onder meer de lucht- en ruimtevaart, medische en maritieme industrie, maar ook voor de auto- en motorsport – op de thuisbasis ook nog eens te maken met economische gevolgen van de Covid-19 pandemie.

Dit alles zorgde ervoor dat NTS haar Moto2 project tijdelijk maar noodgedwongen op een lager pitje moest zetten. De Japanners boden RW Racing GP echter wel de mogelijkheid om ook in 2022 gebruik te blijven maken van het materiaal, met dien verstande dat de ontwikkeling door RW Racing GP en haar Europese partner zelf gedaan diende te worden. Hier werd de afgelopen tijd hard aan gewerkt door NTS RW Racing GP teammanager Jarno Janssen en de Europese partners van het team. Hierbij moesten diverse afwegingen worden gemaakt, voor zowel op korte – als ook op lange termijn.

Eén van de afwegingen voor RW Racing GP hierbij was de vraag hoe lang NTS haar Moto2 project op een lager pitje zou zetten en wanneer men eventueel het weer op kan pakken. De Japanners kunnen hierover op korte termijn echter geen passend antwoord geven. Toen RW Racing GP daarnaast de mogelijkheid kreeg om na het seizoen al het huidige Moto2 Kalex materiaal van Petronas Sprinta Racing over te nemen werden de opties naast elkaar gezet.

In goed overleg met NTS heeft RW Racing onlangs de knoop definitief doorgehakt en besloten om de samenwerking met NTS (tijdelijk) stop te zetten en de deal rond te maken met de eigenaren van Sepang Racing. Met het sluiten van deze deal keert RW Racing GP in 2022 dus terug naar het Kalex chassis, het chassis waarmee het team in 2017 haar debuut maakte in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Jarno Janssen, RW Racing GP teammanager: “Het klopt inderdaad dat we de knoop definitief doorgehakt hebben en in 2022 na vier seizoenen weer gebruik gaan maken van een Kalex chassis. Het was voor ons geen makkelijke beslissing, we zijn vier jaar terug samen met NTS aan dit nieuwe project begonnen. Ondanks dat de situatie het ons de afgelopen twee seizoenen niet altijd makkelijk heeft gemaakt is onze relatie nog steeds fantastisch. Natuurlijk hebben we begrip voor de situatie waarin NTS zich momenteel bevindt. NTS werkt veel voor de lucht- en ruimtevaart en we hoeven niemand uit te leggen dat de Covid-19 situatie deze bedrijfstakken hard geraakt heeft, en NTS hierdoor dus een groot deel van haar omzet is kwijtgeraakt. Economisch gezien zijn het dus moeilijke tijden voor het bedrijf dat net voor de uitbraak van het coronavirus enorme geïnvesteerd hard in een nieuw bedrijfspand en machines. Dat men dan als eerste moet bezuinigen op het Moto2 project is niet meer dan logisch. Het grote probleem is echter dan niemand kan zeggen hoelang dit nog duurt en wanneer het weer opgepakt kan worden. Met name die onzekerheid heeft ons doen besluiten om in te gaan op het aanbod van Sepang Racing om al hun Moto2 materialen over te nemen. NTS begrijpt onze beslissing, een beslissing die we in goed onderling overleg hebben genomen. Ik wil bij deze NTS dan ook nogmaals bedanken voor de geweldige samenwerking en het begrip. Onze relatie zal blijven, en als men het Moto2 project weer op kan pakken dan zal dat zeker opnieuw in een samenwerking met RW Racing GP gaan gebeuren. Daar kunnen we met ons allen alleen maar heel trots op zijn.”

RW Racing GP na dit seizoen afscheid van Hafizh Syahrin als coureur. Voor het seizoen 2022 zal het team aan de start verschijnen met twee piepjonge coureurs, te weten Barry Baltus en Zonta van den Goorbergh. Baltus tekende voorafgaand aan dit seizoen een tweejarige deal bij het team terwijl Van den Goorbergh in de kleuren van het enige Nederlandse Grand Prix Team in 2022 zijn debuut zal maken als Grand Prix coureur.

Van den Goorbergh zal later deze maand (17 en 18 november) tijdens de eerste IRTA wintertest in Jerez de la Frontera nog één keer met de NTS machine gaan testen alvorens het tweetal begin 2022 voor het eerst in actie zal komen met hun nieuwe Kalex RW Racing GP machine.

 



Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter