Sandro Cortese werd zaterdag in Qatar gekroond tot 2018 WorldSSP kampioen. Een knappe prestatie van de Duitser die in januari van dit jaar nog zonder team zat en het gevoel had dat zijn actieve carrière als een nachtkaars uit dreigde te gaan. Na een telefoontje van Kallio Racing en mede dankzij de inzet van een aantal persoonlijke sponsors kwam het allemaal op het laatste moment nog goed met 10 maanden later als resultaat een tweede wereldtitel.

Na vanaf het seizoen 2005 actief te zijn geweest in de 125cc klasse van het MotoGP wereldkampioenschap werd Sandro Cortese in 2012 de eerste wereldkampioen in de Moto3 klasse. De Duitser stapte vervolgens in 2013 over naar de Moto2 klasse, de klasse waarin hij tot en met het seizoen 2017 actief was. In de eerste drie seizoenen in deze klasse wist de Duitser elk seizoen nog wel een podiumplaats te scoren maar wist hij nooit echt door te breken. Toen hij in 2017 geen podiumplaats meer wist te scoren en aan het einde van het seizoen met slechts 43 WK punten achter zijn naam slechts als achttiende eindigde in het kampioenschap bleek er voor 2018 geen plaats meer voor Cortese in de middenklasse van het MotoGP wereldkampioenschap.

Na een lange zoektocht naar een team voor 2018 had Cortese zich er in januari eigenlijk al bij neergelegd dat het over en uit was met zijn actieve wegrace carrière en dat hij zijn heil moest gaan zoeken in een job als TV motorsport commentator en expert bij het Duitse Eurosport of het Oostenrijkse Servus TV.

Na een telefoontje van de Finse teambaas Vesa Kallio en de inzet van een aantal sponsoren kwam vlak er voor aanvang van het seizoen alsnog een plotselinge wending. De Duitser kreeg de kans om op een Yamaha R6 van Kallio Racing van start te gaan in het 2018 FIM Supersport World Championship.

Op weg naar zijn WorldSSP debuut in februari op Phillip Island kreeg Cortese de mogelijkheid om zich tijdens de afsluitende wintertest voor te bereiden op het seizoen. Tijdens deze test op het Australische circuit eindigde hij meteen als vierde in het klassement voor het begin van het seizoen.

En wat volgde tijdens de Yamaha Finance Australian Round was sensationeel. Cortese bleek meteen met de snelste mannen mee te kunnen door in de race een keurige derde plaats te scoren achter Lucas Mahias en Randy Krumenacher.

Sandro Cortese | foto© worldsbk.com

Tijdens de tweede ronde op het Chang International Circuit in Thailand, een compleet nieuw circuit voor de 28-jarige Duitser, nam hij een vierde plaats mee naar huis vanaf een vierde startplaats op de startgrid. Een indrukwekkende inspanning voor een rookie in de altijd competitieve klasse.

MotorLand Aragon markeerde het begin van het Europese seizoen, en voor Cortese betekende dit het begin van zijn kampioenschapsstrijd. Hij behaalde er de pole en won hij er de race. Maar toen het kampioenschap rechtstreeks doorreisde naar TT Circuit Assen, had Cortese moeite om zijn tempo te evenaren op een baan die hij vanuit zijn Grand Prix periode zo goed kende. Hij wist uiteindelijk nog wel de pole te behalen maar in de race kwam hij er niet verder dan de zesde plaats.

Met slechts zeven punten van de top van het klassement verwijderd was het historische Imola-circuit de volgende uitdaging. Imola, een nieuw circuit voor de Duitser, is berucht om zijn strakke, kronkelige en technische karakter en het werd een zware taak voor de Kallio Racing coureur. Maar Cortese toonde een echte kampioenshouding door vanaf de negende plaats op de grid in de race naar een vierde plaats te rijden.

Maar vervolgens kwam er een terugkeer naar de top in het Verenigd Koninkrijk, toen hij voor het eerst sinds 2009, toen hij in het 125cc actief was, de wedstrijd op het Donington Park circuit op zijn naam schreef. Met deze overwinning nam de Duitser tevens de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

Na Donington Park kwamen er opnieuw twee bekende banen voor hem, waardoor hij in een sterke positie was om zijn voorsprong in het kampioenschap uit te breiden. Op een nat Automotodrom Brno was de Duitser niet in staat om zijn poleposition om te zetten in een zege, maar verzekerde hij zich van de tweede plaats nadat hij zijn meerdere op de finish moest erkennen in Jules Cluzel.

In de laatste race voor de zomervakantie bleek het Misano World Circuit opnieuw een moeilijke baan voor Cortese en zijn Yamaha. Na tijdens de kwalificatie een vijfde plaats op de grid afgedwongen te hebben kon hij dit zondag omzetten in een derde plaats in de race. Met dit resultaat op zak kon Cortese als leider in de tussenstand gaan genieten van een welverdiende vakantie.

Na een lange zomerstop was Cortese er klaar voor om de strijd weer aan te gaan in Portugal. Een succesvolle tests gedurende de zomerstop kwam goed van pas om het voor hem nieuwe circuit goed onder de knie te krijgen. Een iets te onstuimige Cortese maakte het zichzelf lastig door meteen in het begin van de race onderuit te schuiven. Gelukkig was de Yamaha coureur in staat zijn machine weer op te pakken en wat volgde was een sensationele inhaalrace met een vijfde plaats en elf behaalde WK punten tot gevolg. Mede door deze inzet wist hij de leiding in het kampioenschap te behouden.

Een ander nieuw circuit dat volgde was Circuit de Nevers Magny-Cours en voor Cortese was het tijd om vanaf dat moment aan de titel te gaan denken. Cluzel was op zijn thuiswedstrijd een maatje te groot maar ondanks dit verzekerde hij zich hier van een tweede plaats, waardoor hij met een voorsprong van elf punten tijdens de voorlaatste race van het seizoen in Argentinië de eerste kans kreeg om de titel in de wacht te slepen.

Het volledig nieuwe Circuito San Juan Villicum was een welkome afwisseling voor de Yamaha coureur. Maar ondanks het feit dat hij in de wedstrijd alles op alles zette, kon hij Cluzel niet van de overwinning af houden, moest hij genoegen nemen met de tweede plaats en kreeg de titelstrijd een vervolg tijdens de afsluitende race in Qatar.

Met een verschil van slechts vijf punten op Cluzel (118-183) begon Cortese afgelopen weekend aan de laatste race van het seizoen. Het enige wat de Duitser in Qatar moest doen was eindigen in de top twee om de titel veilig te stellen. Zo gezegd zo gedaan, na een verbeten strijd zag Cortese zijn enige overgebleven rivaal (Cluzel) in een alles of niets poging onderuit schuiven en was de titelstrijd beslist ondanks dat Lucas Mahias met de zege aan de haal ging en Cortese als tweede de finish passeerde.

Sandro Cortese 2018 WorldSSP kampioen

Cortese werd zaterdag de tweede Duitser ooit die de WorldSSP heeft weten te winnen………..Sandro Cortese: Van rookie tot 2018 WorldSSP kampioen.

 

Handige links Pirelli Qatar Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App