WorldSBK: Melandri met Ducati terug in WorldSBK

243
Marco Melandri
Marco Melandri

Marco Melandri in actie tijdens een test voorafgaand aan het seizoen 2014 | foto© Aprilia Racing

Marco Melandri keert in 2017 terug als coureur in het WorldSBK. De Italiaan wordt komend seizoen de nieuwe teamgenoot van Chaz Davies binnen het aruba.it Racing Ducati Team. Dit nieuws heeft Ducati donderdagmiddag middels een officieel persbericht wereldkundig gemaakt.

Niet Michael van der Mark, Eugene Laverty, Loris Baz maar Marco Melandri neemt vanaf komend seizoen de plaats in van Davide Giuliano binnen het officiële Ducati fabrieksteam in het World Superbike kampioenschap.

Net voor de onlangs verreden negende ronde van het 2016 World Superbike kampioenschap op het circuit van Laguna Seca kreeg Davide Giugliano van het Ducati management te horen dat er komend seizoen geen plaats meer voor hem is binnen het aruba.it Ducati Racing Team.

Nadat Ducati de Italiaan het slechte nieuws had laten weten en men met Davies overeenstemming had weten te bereiken over een verlenging van zijn overeenkomst sprak het Ducati management met diverse topcoureurs over het tweede zitje binnen het team.

Bekende namen als Michael van der Mark, Marco Melandri, Eugene Laverty en Loris Baz passeerden de revue maar begin deze week heeft men de knoop definitief doorgehakt en overeenstemming weten te bereiken met Melandri om vanaf komend seizoen de teamgenoot te worden van Davies binnen het officiële Ducati WorldSBK Team.

Melandri, de afgelopen twee seizoen geen vaste deelnemer meer in het WorldSBK, kwam voorafgaand aan het huidige seizoen nog wel een aantal keren in actie tijdens een test op de MV Agusta maar de Italiaan kon geen competitief materiaal en een topteam vinden om goed beslagen ten ijs te komen.

De afgelopen tijd was Melandri, naast Ducati, ook in gesprek met Kawasaki Puccetti Racing – het team dat momenteel alleen actief is in de World Supersport klasse met Kenan Sofuoglu en Randy Krummenacher maar plannen heeft om komend seizoen ook in de World Superbike klasse van start te gaan – om op een Kawasaki ZX-10R zijn rentree te maken in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Pucetti Racing teambaas Manuel Puccetti hoopte met het aantrekken van Melandri op extra steun van Kawasaki en de beschikking te kunnen krijgen over topmateriaal. Helaas kregen Puccetti en Melandri onlangs vanuit Japan te horen dat men ook komend seizoen uitsluitend Jonathan Rea en Tom Sykes zal voorzien van fabrieksmateriaal.

Met deze wetenschap besloot Melandri begin deze week af te zien van verdere gesprekken en in te gaan op de aanbieding van Ducati.

“Ik ben echt heel erg blij om weer als coureur aan de slag te kunnen gaan, het is alsof een droom die uitkomt,’aldus Melandri in het door Ducati uitgebrachte persbericht. “Ik heb altijd gezegd dat ik alleen geïnteresseerd was in een topmachine en een topteam, ik had het dus niet beter kunnen treffen. Ik ben het WorldSBK altijd van dichtbij blijven volgen, en ik denk dat de Panigale R uitstekend bij mijn rijstijl zal passen. We moeten het stap voor stap aanpakken, maar het potentieel is heel erg hoog. Ik weet dat het niet makkelijk zal zijn om direct de snelheid weer te pakken te krijgen, maar ik heb nog een zee van tijd waarin ik regelmatig op de motor kan stappen, de nodige ronden kan rijden en ik ben er dan ook van overtuigd dat ik er klaar voor ben als de eerste officiële test op het programma staat; ik ga mijn vakantie annuleren en volop aan het trainen op een straatversie van de Panigale R.”

Met de komst van Melandri is er dus definitief geen plaats meer voor Davide Giugliano. Ducati en Aruba.it bedanken de Italiaan in het persbericht voor zijn bewezen diensten en wensen hem alle succes voor de toekomst.


Waar Giugliano zijn carrière voort zal zetten is nog niet bekend. Momenteel is Giugliano, naast Eugene Laverty, Leon Camier en Sylvain Guintoli nog in gesprek met Milwaukee teambaas Shaun Mir om komend één van de twee plaatsen binnen het team – Joshua Brookes en Karel Abraham moeten na dit seizoen op zoek naar een andere werkgever – in te nemen. Belangrijkste voorwaarde is hier echter dat het team dan wel de overstap dient te maken naar Aprilia aangezien geen van de genoemde coureurs interesse schijnt te hebben in een zitje als het team komend seizoen opnieuw met BMW motoren aan de start zal verschijnen. 
De Italiaan zou inmiddels zijn ogen ook gericht hebben op een start in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.