Naast het WK Superbike op het TT Circuit werd er in Magny-Cours ook de eerste ronde het WK Endurance verreden. Het Suzuki Endurance Racing Team, kortweg SERT, wist de 24 uurs race te winnen.
Nadat de afgelopen jaren de 24 uurs race op Le Mans het WK Endurance seizoen opende was het schema voor dit seizoen omgegooid en konden de teams afreizen naar Magny-Cours voor de Bol dÕOr.<br /> <br /> De eerste vrije trainingen voor deze 24 uurs race, die normaal in september werd verreden maar nu dus met Le Mans ÔgeruidÕ heeft, begonnen op donderdag. Op dat moment was het nog het BMW Motorrad France 99 team met Sebastien Gimbert, Damian Cudlin, Erwan Nigon en Hugo Marchand die de snelste tijd wisten te noteren.<br /> <br /> In de eerste kwalificatie was het vervolgens het SRC Kawasaki team die met een beste tijd van Julien Da Costa de snelste tijd noteerden maar een dag later was het het SERT team dat in de tweede kwalificatie de pole wist te pakken voor SRC Kawasaki en BMW Motorrad France. Verder stonden ook het Yamaha Austria Racing Team (YART), Yamaha France GMT 94, National Motos, Honda TT Legends, Maco Racing team, Team 18 Sapeurs Pompiers en het Junior Team Suzuki LMS in de top tien waarbij het laatstgenoemde team de snelste in de Superstock klasse was.<br /> <br /> Het Belgische Van Zon Boenig Motorsportschool Penz RT wist een 14e startplaats (4e in hun categorie) te pakken terwijl het DG Sport team vanaf de 26e plaats (10e in hun categorie) zou mogen starten.
Op zaterdag ging om 15:00u de race van start en bij de start was het in eerste instantie het SCR Kawasaki team dat de leiding pakte en deze enkele ronden vast wist te houden maar daarna wist SERT de leiding over te nemen en gaf die niet meer uit handen. Na de eerste vijf uur had het team er 173 ronden opzitten en een ronde voorsprong op SRC Kawasaki met BMW Motorrad France 99 op een derde plaats. Het Yart team lag ondanks een schuiver op de vierde plaats.<br /> <br /> Rond 21:00u werd de race nog een 20 tal minuten stilgelegd nadat kort na elkaar het Team 18 Sapeurs Pompiers en het Junior Team Suzuki LMS onderuit waren gegaan, het laatst genoemde team ging onderuit over de olie van het geplofte blok van Mako Racing Yamaha en die olie moest vervolgens eerst opgeruimd worden. <br /> <br /> Tegen middernacht was de voorsprong van SERT opgelopen tot iets meer dan twee ronden op het nog steeds op de tweede plaats liggende SRC Kawasaki team en drie ronden op het BMW Motorrad France 99 team. De rest van de nacht veranderde er vrij weinig behalve dat het SERT team er nog een ronde voorsprong bij wist te rijden. <br /> <br /> Het nog steeds op de derde plaats liggende BMW Motorrad France team kreeg in de vroege ochtend te maken met een kapotte ketting waardoor hun achterstand nog twee ronden groter werd. Hierdoor waren ze ook de derde plaats kwijt aan het YART team terwijl ook het Bolliger Team Switzerland hen had weten te passeren maar net toen het team weer op pad ging kwam het naar de derde plaats gekomen YART binnen met problemen en moest opgeven met een kapot blok.<br /> <br /> In de resterende uren wist SERT – met Vincent Phillippe, Anthony Delhalle en Freddie Foray – hun koppositie te consolideren om uiteindelijk na 24 uur racen met een voorsprong van zes ronden op SRC Kawasaki als eerste de finish te passeren. Het Kawasaki Ð met Julien da Costa, Gregory Leblanc en Olivier Four Ð had in de beginfase de leiding maar reed daarna de hele race op de tweede plaats.<br /> <br /> Voor de derde plaats werd in de eindfase nog stevig gevochten tussen Bolliger Team Switzerland en BMW Motorrad France 99 waarbij het BMW team uiteindelijk derde wist te worden. De eerste race van het seizoen eindigde dus met drie verschillende merken op het podium die ook nog eens op drie verschillende bandenmerken reden te weten Dunlop, Pirelli en Michelin.<br /> <br /> Vierde werd dus het Bolliger team voor het Honda TT Legends team dat de strijd met het National Motos team wist te winnen. De rest van de top tien werd gevuld met het YMES Folch Endurance Team, het Yamaha France GMT 94 dat na een crash in de beginfase een indrukwekkende comeback maakte, Metiss JLC Moto (de beste van de drie team sin de Open klasse) en Team Motors Events Bodyguard AMT wat de snelste van de Superstock teams was.<br /> <br /> Het van Zon Boenig Motorsportschool Penz RT met Werner Damen werd 12e (derde in hun klasse) en het DG Sport team kwam als 18e (7e in hun klasse) over de finish.<br /> <br /> <a href="/Portals/0/docs/BOL11FinalOverall.pdf" target="_blank">Uitslag Bol d’Or</a><br /> <br /> <iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FOVERIG%2FEndurance%2Fsert-wint-bol-dor%2Ftabid%2F67%2FiNews_ID%2F26091%2FDefault.aspx&layout=standard&show_faces=true&width=450&action=like&font&colorscheme=light&height=80"></iframe>