Shakedown Test Sepang: Wat hebben we gezien, welke conclusies kunnen we trekken

6415
dani-pedrosa
Dani Pedrosa rijdend met een speciale KTM RC16 test uitvoering | foto© Red Bull Content Pool

De driedaagse Shakedown Test zit erop. Wat hebben de fabrikanten getest, hoe staat men er ervoor en wat waren de verrassingen tijdens deze eerste test van het jaar waar een groot deel van de reguliere MotoGP coureurs nog ontbraken.

Tijdens de eerste MotoGP test van 2024, de zogenaamde Shakedown Test, zagen we de MotoGP testcoureurs, MotoGP debutant Pedro Acosta en de Honda – en Yamaha coureurs (die dit seizoen vanwege de nieuwe concessieregels gerechtigd waren om deel te nemen) in actie komen op het Sepang International Circuit in Maleisië.







De naam ‘Shakedown’ zegt het al, het betrof hier een test waarin de fabrikanten de gelegenheid hebben om een aantal zaken te testen, zaken als de nieuwe deze winter ontwikkelde machines en de in de sport steeds belangrijkere Aero pakketten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er tijdens deze testdagen geen livetiming was en een dergelijke test grotendeels achter gesloten deuren wordt verreden. Zo is de pitlane verboden terrein voor de media en mogen b.v. fotografen alleen van een afstand hun werk doen. Maar ondanks dit werden er wel een flink aantal zaken duidelijk de afgelopen drie dagen, al zullen we pas echt conclusies kunnen trekken als de komende week (06, 07 en 08 februari) in Sepang het complete MotoGP startveld in actie komt tijdens de eerste officiële MotoGP test van 2024

De afgelopen drie dagen lang werd er dus volop getest in Sepang. Tijdens de eerste dag kwamen er echter slechts zeven van de veertien ingeschreven coureurs in actie en hielden met name Yamaha en Honda hun kaarten nog even voor de borst. Tijdens de tweede dag werd het testprogramma vroegtijdig afgebroken vanwege ‘noodweer’, iets dat ook zaterdag tijdens de derde en afsluitende testdag het geval was.

De algemene conclusie na drie dagen is wel dat met name de nieuwe Aero pakketten een belangrijk item gaan worden in 2024. Zo zagen we zowel bij Ducati, KTM (GASGAS), Aprilia maar ook bij Honda en Yamaha een aantal nieuwe snufjes. Opvallend was wel dat Ducati haar ‘spectaculaire’ nieuwe Aero delen – zoals onlangs aangekondigd tijdens de teampresentatie – nog niet tevoorschijn haalde.

Verder opvallend was het optreden van de enige MotoGP debutant van dit seizoen, de jonge Spanjaard Pedro Acosta. De Red Bull GASGAS Tech3 coureur was alle drie dagen snel, zo sloot hij de eerste dag af als tweede, noteerde hij de tweede dag de derde rondetijd om uiteindelijk tijdens de derde en afsluitende testdag het snelst te zijn van allemaal. Een uitstekende prestatie van de regerend Moto2 wereldkampioen die voorafgaand aan deze driedaagse test slechts één dag eerder op een MotoGP machine gereden had. Dat we komend seizoen het nodige spektakel van de Red Bull GASGAS Tech3 mogen verwachten en dat er geen enkele twijfel is over zijn uitzonderlijke talenten als coureur moge duidelijk zijn, maar laten we voorzichtig zijn met hem na deze test al meteen op een voetstuk te plaatsen – zonder hem ook maar iets tekort te doen aangaande zijn sterke optreden de afgelopen drie dagen. In tegenstelling tot veel andere coureurs kreeg Acosta de afgelopen drie dagen de vrije hand en alle tijd om aan zijn rijstijl te werken, de nieuwe banden te leren kennen en het vinden van de juiste afstelling terwijl veel van de andere coureurs veel nieuwe onderdelen, veel verschillende set-ups en zelf veel verschillende machines dienden te testen. Zo moest Aprilia MotoGP testcoureur Lorenzo Savadori de afgelopen dagen b.v. zijn aandacht verdelen over maar liefst vijf verschillende Aprilia motoren, deze een aantal ronden inrijden en klaarmaken voor Aleix Espargaró, Maverick Viñales en ook Miguel Oliveira die over een aantal dagen voor het eerst op de nieuwe 2024 Aprilia in actie komen tijdens de officiële MotoGP test op hetzelfde circuit.

Maar dit buiten beschouwing latend en ondanks een tweetal crashes tijdens de slotdag – bocht 11 en bocht 15 – heeft Acosta de afgelopen drie dagen een uitstekende indruk achter gelaten. Zijn snelste rondetijd zou het afgelopen jaar goed zijn geweest voor de vijfde plaats op de tijdlijst van de officiële Sepang MotoGP test. Acosta reed zijn snelste rondetijd overigens op een volledig carbon chassis, een chassis welke hij de volledige derde en afsluitende testdag gebruikte.

KTM
Ook bij KTM – de GASGAS van Acosta is overigens ook een KTM RC16 en precies dezelfde fiets als door de twee Red Bull KTM Factory Racing coureurs gebruikt wordt – waren er na afloop uitsluitend blije en tevreden gezichten te zien. Zo verzetten Dani Pedrosa en Pol Espargaró de afgelopen drie dagen bergen testwerk voor de Oostenrijkse motorfabrikant. Zo zagen we Pedrosa – naast de vele andere nieuwe Aero delen op een gegeven moment in actie komen met een bijzonder nieuwigheidje, de Spanjaard reed een aantal ronden met een nieuwe vleugel op het voorspatbord van zijn KTM RC16. Deze ontwikkeling hebben we nog niet eerder gezien op welke andere machine dan ook, het zorgde dan ook voor veel reacties. Niet alleen Pedrosa was als KTM MotoGP testcoureur goed op dreef, ook Pol Espargaró was alle drie dagen sterk onderweg. De Spanjaard liet na afloop weten dat niet alleen de KTM momenteel in goeden doen is, ook fysiek gezien voelt hij zichzelf steeds meer de oude nadat hij in 2023 lange tijd de naweeën ondervond van zijn zware crash in het begin van het seizoen. Espargaró sloot uiteindelijk de test af met de tweede rondetijd achter zijn naam terwijl Pedrosa zijn snelste rondetijd goed was voor de vijfde plaats op de tijdlijst.

Honda
Ook bij Honda waren er de nodige nieuwe Aero delen te zien waaronder nieuwe vleugels aan de voorkant welke gemonteerd worden aan de voorvork. Maar het bleef niet alleen bij nieuwe Aero delen, zo liet Joan Mir (Repsol Honda) na afloop weten dat er bij Honda twee compleet nieuwe RC213V uitvoeringen aanwezig waren. Honda liet de 2023 versie zelfs thuis en men concentreert zich op dit moment alleen op het pakket dat ze tijdens de test in Valencia hadden en op een tweede nieuw prototype. Takaaki Nakagami (IDEMITSU Honda LCR) werd de derde dag gespot terwijl hij een compleet nieuwe achterbrug testte terwijl we HRC MotoGP testcoureur met veel verschillende kuipdelen en vleugels zijn ronden zagen rijden.

Mir liet overigens na afloop tijdens zijn media debrief weten dat hij nog de nodige twijfels heeft welke van de twee nieuwe machines het gaat worden, maar ondanks dit heel blij te zijn met de koerswijziging bij zijn werkgever. Hij waarschuwde tevens dat er nog een lange weg te gaan is, maar het lijkt daarentegen wel al een dag en nacht verschil vergeleken met waar Honda vorig jaar was.

Johann Zarco was met de derde rondetijd uiteindelijk de snelste Honda coureur, voor Mir (zesde), Luca Marini (achtste) en Nakagami (tiende).

Yamaha
Fabio Quartararo noteerde tijdens deze test de vierde rondetijd terwijl zijn nieuwe teamgenoot slechts een tiende van een seconde langzamer was en na afloop als zevende op de tijdlijst terug te vinden was. Los van een nieuwe motorconfiguratie zagen we Yamaha MotoGP testcoureur Cal Crutchlow een aantal nieuwe onderdelen testten, zo verscheen hij een aantal keren op de baan met een nieuwe, langere uitlaat en een vernieuwde aerobody.

Ducati en Aprilia
Voor Ducati en Aprilia, die tijdens deze driedaagse test werden vertegenwoordigd door respectievelijk Michele Pirro en Lorenzo Savadori, waren er de eerdergenoemde aero updates. Naast deze nieuwe delen zagen we het tweetal veel voorbereidende werkzaamheden doen voor de reguliere Ducati en Aprilia coureurs. Het tweetal sprong van de ene op de andere machine, dit alles met het oog op de komende week te verrijden test. Het moge dan ook wel duidelijk zijn dat we de komende week een heel ander beeld gaan zien, een beeld waarin de twee Italiaanse merken ongetwijfeld van zich doen spreken en zich zullen gaan melden in de bovenste regionen op de tijdlijst

De grote vraag die velen op dit moment bezighoudt, welke verrassingen heeft Ducati de komende week nog in petto naast de aangekondigde nieuwe revolutionaire kuipdelen. Met name de vraag hoe groot het verschil zal zijn tussen de GP23 en de nieuwe GP24 spookt velen al enige tijd door het hoofd.

Over een aantal dagen krijgen we het antwoord als maar liefst acht Ducati coureurs en nog eens vier Aprilia coureurs zich gaan melden tijdens de eerste officiële MotoGP test van 2024 en bij de dertien coureurs gaan voegen die we de afgelopen drie dagen in actie zagen komen. Vier Ducati coureurs op een GP24 en vier op een GP23 waaronder nieuwkomer binnen de Ducati familie Marc Márquez.

Binnen de Aprilia familie wordt er uitgekeken naar de eerste samenwerking met het Amerikaanse Trackhouse Racing MotoGP, het nieuwe MotoGP team met Miguel Oliveira en Raul Fernandez binnen de gelederen.

Kortom, we hebben al een aantal nieuwe dingen kunnen zien, maar echt conclusies trekken is nog een beetje voorbarig. De komende week wordt er meer duidelijk als alle kanonnen tegelijk in actie komen. Wel kunnen we nu echter al wel constateren dat het in 2024 opnieuw een spannende strijd gaat worden en het opnieuw sneller zal gaan, dit gezien de snelle rondetijden die we de afgelopen drie dagen al hebben gezien.

Rondetijden dag 3:

  1. Pedro Acosta, Red Bull GASGAS Tech3 1’58.189
  2. Pol Espargaró, KTM MotoGP Test +0,066
  3. Johann Zarco, LCR Honda Castrol +0,211
  4. Fabio Quartararo, Monster Energy Yamaha +0,249
  5. Dani Pedrosa, KTM MotoGP Test +0,289
  6. Joan Mir, Repsol Honda +0,328
  7. Alex Rins, Monster Energy Yamaha +0,354
  8. Luca Marini, Repsol Honda +0,746
  9. Cal Crutchlow, Yamaha MotoGP Test +0,794
  10. Takaaki Nakagami, LCR Honda Idemitsu +0,883
  11. Michele Pirro, Ducati MotoGP Test +1,141
  12. Lorenzo Savadori, Aprilia MotoGP Test +1,811
  13. Stefan Bradl, HRC MotoGP Test +2,910
  14. Takumi Takahashi, HRC MotoGP Test – geen rondetijd

Rondetijden dag 2:

  1. Pol Espargaró, KTM MotoGP Test 1’58.241
  2. Fabio Quartararo, Monster Energy Yamaha +0,283
  3. Pedro Acosta, Red Bull GASGAS Tech3 +0,290
  4. Alex Rins, Monster Energy Yamaha +0,409
  5. Dani Pedrosa, KTM MotoGP Test +0,431
  6. Joan Mir, Repsol Honda +0,846
  7. Johann Zarco, LCR Honda Castrol +0,850
  8. Luca Marini, Repsol Honda +0,971
  9. Takaaki Nakagami, LCR Honda Idemitsu +1,028
  10. Stefan Bradl, HRC MotoGP Test +1,529
  11. Cal Crutchlow, Yamaha MotoGP Test +1,633
  12. Michele Pirro, Ducati MotoGP Test +1,915
  13. Lorenzo Savadori, Aprilia MotoGP Test +2,579
  14. Takumi Takahashi, HRC MotoGP Test – geen rondetijd

Rondetijden dag 1:

  1. Dani Pedrosa, KTM MotoGP Test 1’59.233
  2. Pedro Acosta, Red Bull GASGAS Tech3 +0,152
  3. Pol Espargaró, KTM MotoGP Test +0,182
  4. Stefan Bradl, HRC MotoGP Test +0,627
  5. Michele Pirro, Ducati MotoGP Test +1,633
  6. Cal Crutchlow, Yamaha MotoGP Test +1,780
  7. Lorenzo Savadori, Aprilia MotoGP Test +2,576

De eerste officiële MotoGP test van 2024, waaraan naast de MotoGP testcoureurs ook alle reguliere MotoGP coureurs aan deelnemen, wordt gehouden van 06 t/m 08 februari aanstaande. Plaats van handeling is opnieuw het Sepang International Circuit in Maleisië.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.