De Molenaar NSF 100 Championship coureurs kwamen zaterdag voor de eerste keer dit seizoen in actie tijdens een trainingsdag op de Junior Track van het TT Circuit Assen. Ondanks de regen kijken zowel de organisatie als ook de jonge coureurs terug op een geslaagde dag.
De start van het nieuwe seizoen Molenaar NSF 100 Championship was er een met vooral veel regen. De coureurs hadden hun handen vol aan de natte baan en de stevige spetters die uit de lucht naar beneden vielen. De nieuwe banden en gloednieuwe motoren eisten een rustige inrijperiode waardoor de coureurs gedwongen werden om hun gretigheid nog even te bewaren. Vanaf de derde training kon er volop geracet worden. Veelal gehuld in regenjasjes hebben de jonge coureurs de afgelopen twee dagen inmiddels veel ervaring in de regen opgedaan.<br /> <br /> <strong>Hoog niveau</strong><br /> Coach Joey Litjens paste zijn trainingsprogramma dit weekend aan op de weersomstandigheden maar was desondanks zeer te spreken over het niveau van de rijders aan het begin van het nieuwe seizoen: <p > </p> <p><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> </p> <p> </p> <p>“Ik had het programma vooral op techniek wat aangepast. In de regen zijn bijvoorbeeld de rijlijnen toch net wat anders dan met droog weer. Maar we hebben toch verrassend genoeg veel stappen kunnen zetten dit weekend. Het niveau van de jongens is aan het begin van het seizoen echt al veel beter in vergelijking met voorgaande jaren. Nieuwelingen als bijvoorbeeld Kas Beekmans en Guus Boes zaten er meteen goed bij. De coureur die mij tot nu toe het meest heeft verrast dit weekend in Selwin Hamden. Hij maakt een sterke indruk dit weekend maar ook tijdens de training in Spanje een aantal weken geleden. Nu is het zaak voor hem om die stijgende lijn vast te houden. De groep is goed en ik denk dat de onderlinge verschillen kleiner gaan worden dan afgelopen jaar. Ik kijk er in ieder geval heel erg naar uit!”</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p></blockquote> </p> <p> </p> <p> <strong>Nieuwe motoren</strong><br /> Na zes seizoenen werd het tijd om de Honda NSF motoren te vervangen door gloednieuwe exemplaren. Teammanager Carla Molenaar: </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> </p> <p> </p> <p>“De vierentwintig nieuwe motoren zijn door ons besteld bij Honda en werden met nieuwe banden bij ons afgeleverd. Er is toen nog veel werk door ons team verzet om alles op tijd klaar te krijgen. De motoren zijn allemaal prachtig gespoten door spuiterij Hoogendoorn uit Montfoort waarvoor we ze graag ontzettend willen bedanken. De stickers moesten er daarna nog op en ook nog een aantal andere onderdelen moesten nog gemonteerd worden. Gelukkig was alles op tijd klaar en kon het seizoen beginnen dit weekend in Assen. Wij hebben er weer ontzettend veel zin in!”</p> <p> </p> <p> </p> <p></blockquote></p>
<strong>Coureurs aan het woord</strong><br /> Timo Wieme rijdt dit jaar voor het derde seizoen mee. De training in de regen was toch wel pittig: <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De eerste dag ging wel goed in de regen hoewel ik door mijn val wel wat zelfvertrouwen verloor. Daardoor ging het de tweede dag toch iets minder lekker. Ik heb wel veel geleerd van de aanwijzingen van Joey. Mijn bochtensnelheid kan nog wel wat omhoog. Komend seizoen richt ik me op een plek bij de eerste zeven.”</p> <p><br /> </p> <p> </p> </blockquote> <p> Galip Satici heeft al minibike ervaring en reed deze training pas voor de vijfde keer op een NSF: </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik vond het erg leuk dit weekend. Ik heb veel geleerd waaronder zonder koppeling opschakelen. Dat was in het begin wel lastig maar later ging het goed. De tweede dag ben ik een keer gevallen want ik wilde wat platter gaan liggen op de motor. Door de snelheid gleed ik weg. Ik hoop dat ik in de top tien eindig dit seizoen.”</p> <p><br /> </p> <p> </p> </blockquote> <p> Pieter Kerstens had niet veel last van de regen: </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik ben het rijden op een natte baan wel gewend. Ik heb geleerd dat ik nu wat later moet remmen en dan weer eerder op het gas gaan. Dit is mijn tweede seizoen op de NSF en ik hoop dat het goed gaat. Mijn doel is om de top vijftien te halen.”</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> </blockquote><span style="font-family: 'lucida console', monospace;"><br /> </span> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>