Stefan Bradl over zijn overstap naar het WorldSBK

132
Stefan Bradl | foto© Honda Pro Racing

Stefan Bradl zal in 2017 de nieuwe teamgenoot worden van Nicky Hayden binnen het Honda WorldSBK Team. De Duitser zal de plaats overnemen van Michael van der Mark, de Nederlander die na zes jaar samenwerken met het in Nieuwleusen gevestigde team overstapt naar een ander team in het WorldSBK.

Stefan Bradl zal komend seizoen de tweede full-time Duitse vertegenwoordiger ooit worden in de World Superbike klasse van het WorldSBK. Tijd om de 2011 Moto2 wereldkampioen een aantal vragen te stellen over zijn beweegredenen om komend seizoen van start te gaan in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Stefan, alvast welkom in het WorldSBK paddock! Hoe is dit tot stand gekomen?

“Dankjewel! Nou, ik begon te denken over World Superbike rond de Catalaanse Grand Prix. De situatie met Aprillia was onduidelijk, dus ik moest na gaan denken over andere mogelijkheden. Ik volgde het World Superbike altijd al. Het staat dicht bij de MotoGP en we kennen elkaar allemaal erg goed. Dus ik heb erover na gedacht tijdens de korte stop tussen Barcelona en Assen. Ik heb Ronald Ten Kate en de jongens van Honda Europa leren kennen tijdens de Dutch TT in Assen. Dat was de eerste keer dat we elkaar hebben ontmoet en het gevoel was meteen super goed. Ik voelde me erg welkom en de ontmoetingen waren prima. Het voelde goed en we kwamen een aantal weken later tot een overeenkomst.”

Was er een specifiek moment dat je het gevoel kreeg dat de overstap nodig was?

“Dit MotoGP seizoen begon het ‘silly season’ al heel vlot en kwamen de eerste rijderwissels erg vroeg. Mijn prioriteit in die tijd lag bij het blijven bij Aprillia, omdat ik me goed voelde in het team. Ze hadden al getekend met één rijder (Sam Lowes), dus er was nog maar één plek over voor iemand anders. Er was daarnaast wel een optie voor mij om in de MotoGP te blijven bij een ander team, maar vanaf het moment dat ik contact had met Honda, gaven ze mij vertrouwen om ook eens rond te gaan kijken in de World Superbike klasse.”

In 2017 zal je in een team zitten met Nicky Hayden. Zin in?

“Ik kijk er erg naar uit om met Nicky in het team te rijden. We kennen elkaar erg goed en we mogen elkaar graag. We hebben in de MotoGP best wat harde confrontaties gehad op de baan. Hij is een uitstekende rijder en hij doet het nu al erg goed in de WorldSBK klasse. Ik denk dat we goed kunnen samenwerken, door elkaar proberen te verslaan en elkaar aan te sporen. Ik denk dat Honda een erg goed team heeft voor volgend jaar.”

Sommige WorldSBK circuits zullen nieuw voor je zijn….

“Ik ken de Lausitzring, maar het is ongeveer 10 jaar geleden toen ik daar voor het laatst heb gereden. Ik denk dat de nieuwe banen niet erg anders zullen zijn, dit omdat het onder de knie krijgen van nieuwe banen vaak geen probleem is voor me. De grotere uitdaging zal het aanpassen zijn: om te zien hoeveel beweging er in de motor zit, dit zal waarschijnlijk het grootste verschil zijn in vergelijking met de MotoGP. Dit omdat de motor in het WorldSBK meer beweegt, iets waardoor je ter compensatie nog meer je lichaam moet gebruiken. Daarnaast zal ik moeten wennen aan de Pirelli banden.”

De nieuwe Honda motor wordt beschreven als een ‘radicale Fireblade’ maar we weten nog niet waarom. Weet jij iets wat wij niet weten?

“Ik heb er vertrouwen in < de Duitser lacht>!  Honda is een grote en gerespecteerde motoren fabrikant met wie ik goede ervaringen heb. Ik vertrouw Honda. Ik kan deze vraag niet echt beantwoorden, omdat ik niet meer weet dan jij. Ik weet dat er een update zal komen, maar of de motor helemaal nieuw zal zijn of dat sommige gedeeltes aangepast zullen worden weet ik nog niet. We zullen het wel zien wanneer ze de nieuwe motor uitbrengen. Ik weet ook niet wanneer hij klaar is en wanneer ik er voor het eerst op kan rijden, maar ik heb vertrouwen in het bedrijf en het team. Voor mij is dit niet de grootste uitdaging of het grootste probleem.”

Een andere nieuwe uitdaging voor je is het feit dat er twee races in een weekend worden verreden.

“Ja, dat zal zeker anders zijn. Ik kijk er naar uit om twee races in een weekend te rijden, wanneer je een slechte race hebt gehad kun je het de volgende dag goed maken! Er zal een nieuwe strategie nodig zijn voor de weekenden. Ik verwacht daarbij geen grote problemen; Ik kan van de andere rijders leren om de motor wat sneller af te stellen op de vrijdag. Het team heeft daar veel ervaring mee dus ik ben er zeker van dat we een goede strategie kunnen ontwikkelen voor het weekend. Ik kijk er naar uit om iets nieuws te gaan doen en me daar uiteindelijk thuis te voelen, ik hoop dat dat snel zal gaan.”

Hoeveel kans denk je te hebben om voorin het veld te rijden?

“Op het moment wordt er hard gereden in de World Superbike klasse. De jongens vechten hard. Natuurlijk heb ik er erg veel zin in, omdat ik denk dat ik een goede kans maak om dicht bij het podium te finishen en te vechten voor goede resultaten – iets wat op het moment erg moeilijk voor me is in de MotoGP. Het zal niet makkelijk zijn, omdat de lat in de World Superbike erg hoog ligt. Ik ken alle rijders en ik weet dat ze allemaal erg getalenteerd zijn. Ik ga niet naar het WorldSBK met de verwachting dat het makkelijk voor me zal zijn. Ik weet heel goed dat ik moet vechten om mijn werk goed te doen, maar ik denk wel dat mijn kansen hier groter zijn op een podium plek dan in de MotoGP. Kawasaki zal natuurlijk weer sterk zijn volgend seizoen en zal waarschijnlijk ook weer favoriet zijn, maar ik denk dat er veel kansen zullen zijn voor mij om op het podium te eindigen. Ik zal alles op alles zetten om een race te winnen, maar natuurlijk zal het even duren voor ik er gewend ben.”

Heb je het gevoel dat dit het begin is van een bijzonder tijdperk?

“Het World Superbike begint steeds populairder en interessanter te worden voor iedereen. Als je kijkt naar namen als Nicky Hayden, Jonathan Rea, Tom Sykes en al die jongens, ze hebben veel ervaring en weten ook veel over de MotoGP. We kennen elkaar allemaal erg goed . Ik kijk er naar uit om met die jongens te racen en ik ben er zeker van dat de populariteit van World Superbike aan het groeien is. Misschien kan mijn naam daar ook nog bij helpen. Ik zal m’n best doen om te kijken hoe we dit nog meer kunnen verbeteren.”

Voordat je in het WorldSBK komt volgend jaar hebben we nog het einde van 2016. Op wie zet jij je geld?

“Als ik echt één iemand moet kiezen…. Ik denk dat ik dan voor Jonathan Rea ga. Hij heeft de titel vorig jaar gewonnen en hij heeft nu een grote voorsprong wat betreft de punten. We weten dat er nog acht races komen en er kan dus nog een hoop gebeuren maar hij is voor mij de grootste favoriet voor de titel.”

Alvorens Bradl volgend seizoen voor het eerst in zijn carrière aan de start verschijnt tijdens een WorldSBK race zal zijn eerstvolgende uitdaging al komend weekend zijn als het MotoGP wereldkampioenschap op de Oostenrijkse Red Bull Ring aan zijn eerste wedstrijd na de zomerstop begint.

Stefan Bradl
Sinds het winnen van de Duitse 125cc titel  in het seizoen 2005 heeft Bradl 7 Grand Prix overwinningen weten te scoren, mocht hij 8 keer vanaf de pole aan een race beginnen en wist hij maar liefst 19 keer op het podium te finishen tijdens een race. Het hoogtepunt in zijn carrière tot nu toe was natuurlijk het behalen van de Moto2 wereldtitel in 2011.

Bron tekst: WorldSBK.com
Vertaling: Femke Soppe