Over iets meer dan een week keert Roy ten Napel op de Nrburgring door middel van een wildcard terug naar de klasse waarin hij in 2008 actief was, de FIM Cup Superstock 1000 klasse welke in het bijprogramma van het WK Superbike wordt verreden.
Al enkele malen was Roy ten Napel dit seizoen in actie gekomen op de Ten Kate Honda Fireblade op het Asser circuit tijdens enkele ONK races. De Dutch Supersport coureur heeft de ambitie om komend seizoen met zijn team uit te gaan komen op Europees niveau waarin hij van 2005 tot 2008 al in actie kwam. Van 2005 Ð 2007 was de jonge Ermeloër actief in de EK Superstock 600 klasse waarin hij in 2007 voor de titel mee streed en twee podiums waaronder een overwinning in Vallelunga wist te pakken om vervolgens de overstap naar de FIM Cup te maken.<br /> <br /> Na het behalen van de Dutch Supersport titel in 2009 begon zijn ambitie naar het Europese niveau weer te groeien. Na een goede training op het circuit van Spa-Francorchamps en het uitvallen van de ONK races op Mettet werd besloten om een wildcard aan te vragen voor de Duitse ronde op het Nürburgring circuit. In de ÔGrüne HölleÕ zal ten Napel van 4-5 september weer aan de start staan van de Superstock 1000 cup.<br /> <br />
Als training werd besloten om het afgelopen weekend deel te nemen aan de IDM Superbikes op het TT-circuit van Assen. Een goede trainingsmogelijkheid tussen ervaren oud-wereldkampioenen en toekomstig talent. Dat Roy niet voorin zou rijden was van te voren al bekend. In de FIM Cup rijden de rijders verplicht met straatbanden en daarmee had Roy al een flinke achterstand op de IDM coureurs die allen op slicks reden. Desalniettemin wist hij zich goed te kwalificeren op een 30e plaats en binnen een halve seconde van zijn oude EK tijd op de Suzuki.<br /> <br /> De wedstrijddag werd een kwakkeldag met het weer, de gehele dag dreigde het te gaan regenen waardoor beide wedstrijden wat roerig verliepen. Ondanks de dreiging bleef het droog en heeft Roy veel geleerd en genoten op de "dikke doezend". Beide races wist hij zich te mengen in zwaar gevecht en beide races op te klimmen naar de 23e plaats. Een prestatie waar we zeker trots op kunnen zijn. <br /> <blockquote>"We gebruikten dit weekend om te trainen om mij meer gewend te laten raken aan de 1000. Het gaat steeds beter, maar de progressie die ik maak vind ik zelf niet snel genoeg. Graag had ik dit weekend snellere tijden willen draaien, maar dat wou helaas niet lukken. Het is ook erg wennen op de 1000, want ik heb er nog niet zoveel op gereden. Ik voel mij wel steeds beter thuis op de 1000, alleen moeten de tijden nog zakken wil ik volgend jaar in de Superstock meedoen voor top 10-15 klasseringen. Ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken want ik krijg de mogelijkheid binnen het team om mij optimaal voor te breiden voor volgend jaar," aldus ten Napel.<br /> <br /> "Als we Roy te keer zien gaan op het circuit zien we zonder twijfel dat hij het erg naar zijn zin heeft op de Honda. Gezien zijn geringe ervaring op een Superbike ben ik zeker te spreken over de verdienste van Roy. Hij heeft al veel ervaring op Europees niveau maar kende maar één seizoen in de 1000cc klasse, als je ziet hoe hij toen op zijn motor zat en nu zie ik een duidelijk verschil. De EK race op de Nürburgring is een mooie maatstaaf om te zien waar Roy staat binnen de huidige competitie zodat we weten waar we aan moeten werken deze winter," vertelde teammanager Martin Domburg. </blockquote>