Naast de twee podiumplaatsen van Michael van der Mark tijdens het World Superbike evenement op het TT Circuit Assen leverde Rob Hartog ook een uitstekende prestatie door zaterdagmiddag een zesde plaats te scoren in de sterk bezette EK Superstock 600 klasse.
Rob Hartog uit het MtM-HS Kawasaki Racing Team heeft afgelopen weekend tijdens het World Superbike evenement op het TT-Circuit Assen flink wat punten weten te scoren in het EK Superstock 600 kampioenschap, een prestatie die door de uitzonderlijke prestaties van Van der Mark op zondag enigszins onder sneeuwden maar desalniettemin van grote klasse was. <br /> <br /> De coureur uit Abbekerk zat er tijdens de vrije trainingen al goed bij en wist direct een goede snelheid te vinden op de Ninja ZX-6R. Na een spannende race wist Hartog in de laatste ronde nog op te schuiven van de achtste naar de zesde plaats, tot vreugde van het thuispubliek en de speaker.<br /> <br /> <strong> Vrije trainingen</strong><br /> Vlak voor de eerste vrije training, op vrijdagochtend, begon het te regenen. Dit had dan ook als gevolg dat veel coureurs weinig konden doen. De tweede vrije training bleek de basis setup van de Kawasaki echter al vrij goed te zijn. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> Rob: "Ik voelde me tijdens de vrije training direct goed op ons thuiscircuit. Dit leverde dan ook meteen snelle rondetijden op, welke ons een positie in de voorste gelederen opleverde." </blockquote> <br /> Uiteindelijk wist Hartog een snelste tijd neer te zetten van 1'41.6, welke goed was voor een voorlopige tweede positie op 0.02 seconden achterstand op de snelste man. <br /> <br /> <strong> Kwalificatie</strong><br /> Op zaterdagochtend startte de kwalificatie onder omstandigheden met redelijk veel zon en wind. De start van de sessie was prima en direct wist de Kawasaki coureur tijden neer te zetten welke goed waren voor een top-10 positie. Echter scherpten veel coureurs hun tijden aan, waardoor de Nederlander uiteindelijk weer wat terug zakte. <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>"Het lukte om meteen snelle tijden neer te zetten en dit gaf dan ook vertrouwen. Toen we vervolgens een nieuwe achterband gemonteerd hadden in de pitstraat, lukte het niet om daar meteen het maximale uit te halen." </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> </blockquote> <p> </p> <p>Enkele tienden van seconden werd de snelste rondetijd aangescherpt, maar de concurrentie was erg sterk wat een plek buiten de top-10 zou betekenen. Hartog maakte het erg spannend door het op de laatste minuten aan te laten komen, maar wist er uiteindelijk toch nog een schepje bovenop te doen: </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p> </p> <p>"In mijn allerlaatste ronde wist ik mijn snelste rondetijd van de kwalificatie neer te zetten. Dit was kantje boord, maar we waren erg blij met deze verbetering naar 1'41.0, welke goed is voor de achtste plaats op de startgrid. Ik had wel verwacht dat de concurrentie sterk zou zijn vandaag, maar de tijden die er vandaag neer zijn gezet zijn ongekend.” </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> </blockquote> <p> </p> <p> Ter vergelijking: vorig jaar stond Hartog eveneens op plaats acht gekwalificeerd, toen echter met een snelste rondetijd van 1'42.2. </p>
<strong>Race</strong><br /> Dezelfde dag werd de race nog verreden. Hartog kende een redelijk start en wist rond zijn startpositie de eerste ronde door te komen, vlak achter de kopgroep. Hierna volgden een aantal gevechten wat ertoe leidde dat de aansluiting met de kopgroep kwijt werd geraakt en er een gaatje ontstond. Meteen het tempo opschroeven lukte de Kawasaki coureur niet, waardoor lange tijd de zevende positie in handen was. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">"Een aantal rondes later werd ik ingehaald waardoor ik op plaats acht kwam te liggen. Ik probeerde direct aan te sluiten, maar dit duurde even. Het lukte om de aansluiting te vinden in de laatste rondes en in het achterwiel te komen van de 2 coureurs voor mij. In de laatste ronde plaatste ik een inhaalactie op de coureur voor mij, niet wetende dat hij bezig was met exact eenzelfde actie. Ik ging vervolgens de noordlus in met twee gewonnen posities! Hierna wist ik een veilige marge op te bouwen om deze plaats in de laatste ronde niet meer uit handen te geven." </blockquote><br /> <p>Deze zesde plek is een mooie opsteker voor de dit seizoen als vaste coureur debuterende Nederlander in de EK Superstock 600 klasse en biedt volop perspectief voor de komende wedstrijden. </p> <br /> Beelden, een interview en samenvatting van het World Superbike weekend in Assen zullen te zien zijn op zaterdagmiddag 25 april in het programma RTL GP. <p><br /> </p> <p><a target="_blank" href="http://bit.ly/1FhQRH0" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">Volledig tijdschema en uitslagen WSBK Assen</a><br style="font-family: arial; line-height: 16px;" /> <br style="font-family: arial; line-height: 16px;" /> <a target="_blank" href="http://bit.ly/1PWqIU4" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">Fotoalbum WSBK Assen</a><br /> <br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>