Stof tot nadenken voor Iedereen

223

De KNMV raadpleegt eindelijk haar racende leden maar wat wil men echt weten. Columnist “FRANK” legt de vinger op de zere plek maar reageerd eerst op een paar reacties na zijn eerste column. Deze tekst moet iedereen lezen, als ook jij wilt dat er iets gebeurd.

Beste Hans,







De reden van mijn anonimiteit heeft Harry in het forum juist weergegeven. Ook de manier waarop deze column gestalte wordt gegeven is daar een onderdeel van. Het feit dat in de eerste column voor jou “geen nieuws” zat, geeft aan, dat ook jij een insider bent. Het gaat er volgens mij niet om het “nieuws”, want zoveel nieuws is er (nog) niet onder de hemel. We (insiders) weten wel ongeveer hoe de vork in de steel steekt, en er wordt veel over gesproken, maar helaas (te) weinig over geschreven. Waarom? Daar heeft eenieder zijn redenen voor. Ook ik had die. Had, omdat ik vind dat er iets ondernomen moet worden om het goed te krijgen voor de ONK wegrace. Daarom vind ik het eerste punt in de tweede reactie in het forum van Pius wel goed. Pius begrijpt eigenlijk waar ik naartoe wil. Een discussie opstarten om te kijken hoe we nu verder moeten. Alleen Pius, ik heb het vermoeden dat de superstock klasse per definitie niet duurder zal zijn dan de Supersport, maar dat terzijde. Het gaat erom dat we ook de kosten in de gaten moeten houden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de huurprijs van een circuit. Assen is met zijn huurprijs in 6 jaar tijd ruim 50% gestegen. Er zijn inderdaad mooie gebouwen gekomen etc. maar toch blijft 50% huurverhoging in mijn ogen onacceptabel.
Daarbij denk ik, Pius, dat we van onderaf echt wel het nodige kunnen doen, maar we zullen het met z’n allen moeten doen. Een goed voorbeeld was 2 oktober j.l. in Amsterdam te zien. Er kan veel, maar dan wel met zijn allen.
Dat een motorrijder onnozel is, zal ik niet zeggen. Ik weet ook wel dat er Hells Angels zijn (met al hun activiteiten), maar er zijn ook EO motorrijders die hun ziel en geloof ineen willen stoppen. Het gaat meer om de essentie zoals ik het beschreven heb.
Tevens vind ik het belangrijk om het verleden te weten, omdat je anders nooit goed naar de toekomst kunt gaan werken.
Tenslotte wil ik, voordat ik een nieuw onderwerp ga aansnijden, vermelden dat ik een soort weergave wil tentoonspreiden waarin ik open sta voor suggesties en andere zaken die ik nog niet weet.

Onderstaande enquˆ»te werd afgelopen weekend in Francorchamps uitgedeeld aan ONK rijders. Ik ben van mening dat deze enquˆ»te, hoe goed het ook bedoeld is, vol zit met haken en ogen. Ik heb mijn mening vet en cursief eronder vermeldt. Ik vraag jullie dan ook om de enquˆ»te zelf goed door te lezen en overdenk zelf je antwoord.

Pro forma enquˆ»te vragen lijst
Doel:
In kaart brengen waarom startbewijshouders dit jaar niet meer hebben deelgenomen aan wedstrijden voor het ONK Wegrace

1.Hoeveel van de ONK wedstrijden heeft u dit jaar in uw wegraceklasse gereden?

2. Indien niet alle ONK wedstrijden gereden, welke niet en waarom niet?
Reden Assen Raalte Oss Tolbert Hengelo Franchorchamps Eemshaven
Blessure
Inschrijfgeld te hoog
Budget laat dat niet toe
Trainingstijd te kort
Circuit niet veilig
Andere wedstrijd in het buitenland
Afstand te ver
Anders nlÉ

3. Wanneer het prijzengeld flink hoger zou zijn (denk aan verdubbeling) zou u dan wel alle ONK wedstrijden gereden hebben?
Ja / Nee / Maakt niet uit*
Topteams (en dus de grootste kanshebbers) zijn niet zo geˆønteresseerd hierin, aangezien zij per raceweekend vele malen meer investeren aan euro’s dan het prijzengeld oplevert (ook al wordt dit verdubbeld).

4.Hebt U dit jaar aan andere alternatieve buitenlandse wedstrijden deelgenomen?
Ja/Nee*
Zo ja in welk land en op welke circuits?
Bij deze vraag krijgt de bond inzicht wie waarheen gaat. Ze hebben destijds niet voor niets een doorlopende toestemming op de licentie gemaakt. Als rijder zijnde schiet je er niets mee op. In mijn ogen kan het eerder tegen je gebruikt worden.

5. Wat is voor u het ideale aantal ONK-wedstrijden?

6.Moeten er in plaats van de stratencircuits meer buitenlandse circuits in de ONK kalender worden opgenomen?
Ja / Nee / maakt niet uit*

7. Moeten er in de toekomst nog op stratencircuits worden gereden?
Zo ja op welke circuits?

8.Welke stratencircuits moeten dan niet (meer) worden opgenomen in de ONK kalender 2005 en waarom niet?
Hengelo, omdat
Tolbert, omdat
Raalte, omdat
Eemshaven, omdat
Oss, omdat
Op de vragen 6, 7 en 8 geef ik een gezamenlijk antwoord omdat ze met elkaar samenhangen. Mijn mening in deze is dat de bond door middel van deze vragen zijn eigen organisatoren buiten spel zet. Daarnaast worden nu vragen aan rijders voorgelegd waar de wegracecommissie en/of de directie aangevuld met de besturen in het verleden al hun hoofd over hadden moeten buigen. Navraag bij de organisatoren leerde dat men, voordat deze enquˆ»te werd uitgedeeld, niet in kennis is gesteld en dus daardoor tegen de muur zijn gezet. Wie dient hier nu welk belang?

Ik mis vraag 9, maar wellicht is bij de nummering de 9 per ongeluk overgeslagen.

10.Welke buitenlandse circuits zouden er moeten worden toegevoegd aan het ONK?
Oschersleben/Colmar-Berg/Nurnburgring/Lausitzring/Hockenheimring/Mettet/ Zolder/*
Anders nlÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉ
Met deze vraag geeft men aan waar ze naartoe willen, terwijl de bond eerder dit jaar een ONK in Oschersleben had afgewezen. Zie hiervoor de website van Dutchmotos.

11.Als u graag voor het ONK op deze circuits wilt rijden, bent u dan bereidt daarvoor bij te dragen in de extra kosten door meer inschrijfgeld?
Nog steeds moeten de rijders hun eigen wedstrijd betalen. Het wordt er toch al niet goedkoper op, de inflatie in ogenschouw nemende. Daarbij zijn een aantal buitenlandse circuits nogal wat duurder dan Assen. Inschrijfgeld van 200 euro of meer hoef je niet van te schrikken. De bond voelt dat er iets moet gebeuren. Prima, ze worden eindelijk eens wakker. Maar om een evenement zomaar naar dure circuits te verplaatsen noem ik geen belangenbehartiging. Dat is meer schuiven om de kudde tevreden te houden. Het wordt pas belangenbehartiging indien het evenement onder dezelfde financi‘le voorwaarden kan worden gehouden. Men moet meer en beter onderhandelen. En dan rijst natuurlijk de vraag wanneer deze ONK wedstrijden in het buitenland worden verreden. Doordeweeks of in het weekend?

12. Vindt u het een probleem als daar dan minder toeschouwers komen?
Ja / Nee
Ik denk dat iedere sporter (ik in ieder geval wel) graag voor een groot publiek zijn sport beoefent (Denk maar aan de feestjes in het Thialf). Liever 10.000 regionalen die voor 2,50 euro komen kijken dan 2.000 die 15 euro voor het kaartje betalen.

13. Bent u bereid om voorafgaande aan het seizoen ÂŽÂŽnmalige machtigingskaarten te ondertekenen van alle ONK-wedstrijden, zodat 3 weken voor het betreffende evenement het inschrijfgeld van u rekening geschreven wordt?
Een voorbeeld (ik neem de klasse Supersport omdat dit DE KLASSE is). Voor het seizoen 2004 heeft men in totaal 1550 euro moeten betalen aan inschrijfgeld voor het ONK. Ben je bijvoorbeeld bij de tweede wedstrijd uitgeschakeld en heb je een blessure ˆÊ la Michel van Kleef, dan sta je bij de volgende wedstrijd van twee weken later wel even paf aangezien het inschrijfgeld al van de rekening is geschreven. In deze vraag staat niet vermeld dat je het geld terugkrijgt. En als je het al terugkrijgt kan dat een tijdje duren, de bond kennende.

14.Ben U bereidt, wanneer daar een korting tegenover staat, het totale ONK inschrijfgeld dmv automatische incasso ineens te betalen in 2005?
Ja/Nee
1550 euro ineens afschrijven? Wat zal de korting dan zijn? Is dat misschien het rentebedrag wat je anders van de bank ontvangt? Er zullen rijders en teams zijn die dit bedrag niet zo hebben liggen, anderen wel. Stel, je bent een racefamilie en er racen meerdere personen. Dan gaat het keer 2, 3 of wellicht keer 4. Dan praat je toch gauw over 4650 euro, oftewel ruim 10.000 gulden (ik blijf toch nog altijd even omrekenen bij dit soort bedragen, d’n zuinige Hollander). Hierbij heb ik de gebruikelijke inflatie, indexering en de eventuele buitenlandse circuits die duurder zullen zijn, nog niet meegenomen.

15. Zo nee, zou u dit wel doen als u dan zou behoren tot een groep vaste deelnemers die altijd verzekerd is van een startplaats(mits de vereiste rondetijd wordt behaald)?
Met andere woorden, je koopt je startplek. Blijkbaar wil de bond zich identificeren met de Moto GP klasse van de FIM / DORNA. Dit is gewoon absurd. Het ONK kampioenschap staat wat dat betreft in geen vergelijking met de Moto GP.

16. Vindt u dat het deelnemen aantrekkelijker zou worden als het reglement soepeler zou zijn of juist strakker?
Soepeler / strakker/ niks wijzigen
Je kunt veel dingen veranderen, maar niet zomaar een reglement veel strakker of veel losser maken. Zeker niet wanneer je het nationale kampioenschap wilt laten aansluiten met andere internationale kampioenschappen.

17. Heeft u nog suggesties of idee‘n die het ONK wegrace weer aantrekkelijk(er) kunnen maken?
Hˆ¬hˆ¬, eindelijk vragen ze eens naar de mening van de mensen waar het om draait.

18. Welke klassen zouden voor het ONK moeten rijden?
Dit is een gemene strikvraag. Voor je het weet, heb jij je maatje doen stoppen met racen door deze vraag op een zodanige manier te beantwoorden dat er een klasse zou moeten worden be‘indigd. En ga jij dat maar eens aan je maatje uitleggen dat het nou net niet je bedoeling was.

19. Kent u een of meerdere redenen waarom startbewijshouders niet of niet meer deelnemen aan wedstrijden?
Een andere vraag; hoeveel ex rijders zijn na hun actieve carriˆ¬re nog lid van de bond? Geloof mij maar, dat zijn er heel weinig, nog geen huiskamer vol.

* Doorhalen wat niet van toepassing is

Dit formulier aub retourneren aan de KNMV, Potbus 650, 6800 AR Arnhem of fax: 026-3528522 , email: [email protected] t.a.v. Tessa Nieuwpoort

Het commentaar wat ik in de enquˆ»te erbij geplaatst heb komt wellicht wat negatief over. Dat komt mede doordat de vragen niet goed zijn gesteld. Daarnaast ken ik de motorsport al meer dan 25 jaar en in het verleden is al meer dan eens gebleken dat bepaalde zaken uiteindelijk anders ten uitvoer zijn gebracht dan het bedoeld was.
Het kwalijke van deze enquˆ»te is dat de auteur van deze enquˆ»teformulier niet werkzaam is bij de bond, maar volgens mij in deze door de bond gebruikt is, wat ik zeer betreur want ik weet dat de betreffende auteur zijn beste bedoelingen daarbij heeft gehad. De bond heeft deze enquˆ»te ontvangen en simpel hun naam onder gezet zonder verder na te denken.
Veel problemen spelen al jaren, maar blijkbaar heeft de wegracecommissie, en al die personen die boven deze commissie staan al die jaren geslapen.

Buiten dit formulier werd er afgelopen weekend ook nog geracet in Francorchamps.. Onder verschillende condities. Alle BMB rijders en overige buitenlanders moesten 130 euro inschrijfgeld betalen. Op de onderstaande website kun je het aanvullend reglement van de springraces d.d. 16, 17 en 18 april j.l. opvragen (ik heb helaas geen Belgische aanvullend reglement van afgelopen weekend kunnen vinden) en zie je dat niet KNMV licentiehouders slechts 130 euro hoeven te betalen. Navraag bij Belgische rijders geeft het bevestigende antwoord, wat al werd vermoed. http://homepage.ntlworld.com/scott_racer99/SpaINFO.pdf. (De organiserende vereniging AMC RAC-Junior heeft helaas geen website en de Belgische bond heeft niet het betreffende aanvullend reglement op hun site staan).
De KNMV licentiehouders moesten conform het aanvullend reglement zoals te zien op de site http://www.knmv.nl/pub/files/_pdf/sport/aanvllnrglmntsp1.pdf 150 euro betalen . Hoe kan dit zou je bijna willen denken. Ik weet het wel, u ook. De bond wil hier ook wel iets aan overhouden. U betaalt de bond. En wat doet de bond daarvoor terug?

Genoeg stof tot nadenken, dacht ik!
Frank