Strijd der kampioenen tijdens 73e Gauloises Dutch TT

271

Met mŽŽr dan 100.000 bezoekers op de wedstrijddag, is de TT van Assen al decennia lang het grootste ŽŽndaagse sportevenement van Nederland. De TT staat al 73 jaar voor traditie, een bomvolle wedstrijddag met alle klassen, een aantrekkelijk circuit omdat de bezoekers heel dicht langs de baan zitten, 200% live genieten met de 8 big screen vidiwalls, unieke sfeer en bescheiden entreeprijzen vanaf Û 35,- voor 9 uur lang spektakel. Kortom, er zijn mŽŽr dan genoeg redenen om op zaterdag 28 juni van de partij te zijn tijdens de Gauloises Dutch TT, de Grand Prix van Nederland voor racemotoren.

Wat Monaco is voor de Formule 1 fans en Wimbledon voor de tennisliefhebbers, dat is de TT van Assen voor de honderdduizenden motorfans en tienduizenden dagjesmensen die jaarlijks op de laatste zaterdag in juni de TT bezoeken. Want het TT Circuit Assen heeft door de jaren heen niets van haar charme en sfeer verloren en steekt daarmee in positieve sfeer af bij de moderne betonnen kolossen op andere Grand Prix-circuits. De uit 1955 daterende piste, waarvoor de basis werd gelegd met de eerste Dutch TT in 1925, is prachtig in de natuur ingebed, met 60.000 zitplaatsen bijna natuurlijke tribunes op grastaluds die de baan omzomen.







De trainingen op donderdag en vrijdag trekken ieder jaar zoÕn 50.000 bezoekers, die net als de fans die op zaterdagmorgen vroeg naar Drenthe reizen, al kilometers voor de hoofdstad door talloze bewoners uit de wijde omgeving wuivend vanaf de viaducten en langs de kant van de weg worden begroet.

Tijdens deze 73e Gauloises Dutch TT (25-28 juni) komt natuurlijk de MotoGP-klasse in actie. Naast het sonore gebulder van de nieuwe 4-takt prototypes, komen ook de 250cc en 125cc Grand Prix-klassen aan de start. Voor het derde achtereenvolgende jaar maken een aantal EK-races (125cc en 250cc) en ook weer de BMW BoxerCup het TT-programma compleet. Gezien het verloop van de eerste races van het seizoen, belooft het in Assen in alle drie Grand Prix-klassen een schitterende Dutch TT te worden, die je absoluut niet mag missen.

Enjoy, donÕt destroy!

De Dutch TT staat voor snelheid, spanning en sfeer. ÒGeniet van de TT-races, maar maak het mooiste motorsportevenement niet kapot! Met andere woorden: Enjoy, donÕt destroy!Ó, dat is ook het verzoek van 4-voudig wereldkampioen Valentino Rossi. Want in 2002 ontstonden een aantal gevaarlijke situaties, zoals grote vuren op de campings en overenthousiaste ÒsupportersÓ die op het TT Circuit Assen na afloop van de MotoGP race over de hekken klommen. Het kostte de TT-organisatie haar WK-licentie. ÒDat mag niet weer gebeuren en daar kunnen we samen voor zorgen. Zorg dat we de Dutch TT behouden en dat jullie TT-fans kunnen blijven genieten van een spectaculaire van mij en mijn collega GP-toppers en zorg voor een uitloopronde zonder publiek op de baanÓ, luidt de oproep van mannen als Rossi, Gibernau en Mamola. Kortom: Enjoy, donÕt destroy! Glas, Blik en alcohol worden dan ook niet meer toegelaten op de baan. WEL toegestaan bij de Dutch TT zijn: Frisdrank in plastic of karton, water in plastic of karton, Koelbox met etenswaren of een thermoskan met koffie of thee. NIET mee naar de TT baan! GŽŽn blik en glas meenemen, ook gŽŽn alcohol / bier meenemen. Bouwmaterialen, tenten en gereedschap zijn ook niet toegestaan.

Extra publieksservice met pitwalk en kuipzitjes

Tijdens de TT is de organisatie verplicht gesteld om controles uit te voren bij de toegangspoorten, net als tijdens de Superbike-races vorig jaar (maar wel soepeler, zoals blijkt uit bovenstaande lijst wat wel en niet mee mag). Ook moet de Noordlus dicht blijven voor het publiek, op het gedeelte tussen Ossebroeken en de Strubben na. Maatregelen waartoe het TT Circuit Assen genoodzaakt is na de publieks invasie van vorig jaar. Maar de TT-organisatie heeft wel voor mŽŽr sfeer en comfort gezorgd. Wederom staan er 8 grote vidiwalls voor bijna alle tribunes, en hebben de Finish-, Winterdijk- en de nieuwe De Bult tribune in totaal 17.000 comfortabele kuipzitjes gekregen. Daarnaast organiseert het TT Circuit Assen in samenwerking met Riders for Health een PITWALK op woensdagmiddag 25 juni tussen 15.00 en 18.00 uur. Voor toegang tot de pitwalk, waarbij alle MotoGP teams hun pitbox deuren hebben open staan, waardoor de fans een unieke blik in de ÔkeukenÕvan de GP-racerij kunnen werpen, wordt een vergoeding van 10 euro gevraagd, welke geheel ten goede komt van Riders for Health, die met de opbrengst motoren aanschaffen voor doktoren in Afrika. De ingang is bij de KNMV Verzekeringen Safe Parking achter de Hoofdtribune. Op het Riders for Health podium achter de Hoofdtribune zijn die middag tal van activiteiten, waaronder handtekeningen sessies.

10-Miljoenste TT Ð bezoeker wint een Honda CBR600RR !

Het TT Circuit Assen verwacht op zaterdag 28 juni 2003 tijdens de 73e editie van de Gauloises Dutch TT haar 10-miljoenste TT-bezoeker. Zorg dat je er op de laatste zaterdag in juni bij bent, want misschien ben jij dan wel degene die als 10-miljoenste TT-bezoeker de eigenaar wordt van die hagelnieuwe, bloedmooie en supersnelle Honda CBR600RR, die wordt uitgereikt door MotoGP-wereldkampioen Valentino Rossi. KNMV Verzekeringen zorgt voor de winnaar van de Honda ook nog voor een jaar all-risk verzekering van de motor die 12.000 euro kost.

Het gemiddelde aantal bezoekers bij de trainingen en de racedag van de Dutch TT ligt op bijna 137.000, met als absolute topjaar de Dutch TT van 1990. Dat was het jaar nadat Hans Spaan in 1989 de 125cc race tijdens de Dutch TT won. In 1990 trokken mŽŽr dan 210.000 TT-fans naar Assen, dat is het aantal inclusief officials, coureurs en hun teamleden, VIPÕs, waarvan maar liefst 201.840 betalende bezoekers die tijdens de trainingen en de traditionele laatste zaterdag van juni naar het TT Circuit Assen kwamen. Dat jaar werd ook het recordaantal van 143.532 betalende bezoekers bereikt op de wedstrijddag. 1982 Was het eerste jaar waarin het totaal aantal bezoekers boven de 200.000 uit kwam, namelijk 209.000 bezoekers.

MotoGP titanenstrijd tussen 9 wereldkampioenen

De MotoGP-klasse heeft alle ingredi‘nten in huis, waarmee de viertaktklasse weer tot absolute ‘Koningsklasse’ is uitgegroeid. Maar liefst 9 wereldkampioenen treden tegen elkaar in het strijdperk, in wat echt de Race der Kampioenen genoemd mag worden. In totaal zorgden deze 9 ‘Champs’ voor een reeks van 18 wereldtitels: Valentino Rossi (4), Max Biaggi (4), Loris Capirossi (3), Colin Edwards (2), Troy Bayliss, Kenny Roberts, Marco Melandri, Andrew Pitt en Olivier Jacque.

Na het eerste Grand Prix-jaar met viertakten in de MotoGP-klasse gaat het er dit jaar nˆ_g spannender aan toe. Naast Honda, Suzuki, Yamaha en Aprilia is ook Proton met een 4-takt gekomen en zitten nieuwkomers Ducati (met podiumplaatsen van Bayliss) en Kawasaki niet stil. De GP-stoelendans zorgde voor verrassingen en nieuwkomers, zoals (oud)wereldkampioenen Troy Bayliss (Ducati), Colin Edwards (Aprilia), Andrew Pitt (Kawasaki) en AMA-kampioen Nicky Hayden (Honda), die het Valentino Rossi en zijn collegaÕs Gibernau, Barros, Biaggi, Roberts, Jacque, en de naar de MotoGP overgestapte 250cc wereldkampioen Marco Melandri een stuk moeilijker maken dan vorig jaar. Spannend is het ook in de 250cc klasse, waarin de fabrieksmachines door de motorfabrikanten zijn uitgebannen. Jonge honden als Manuel Poggiali en Toni Elias pakten ieder al 2 GP-overwinningen, in races die in de laatste meters pas werden beslist. In de 250cc klasse vinden we ook Henk van de Lagemaat, de enige Nederlandse vaste starter in de GPÕs, die in zijn eerste seizoen een zwaar leerproces doormaakt, maar zeker flinke stappen voorwaarts maakt. De strijd bij de kwartliters is enorm competitief en zinderend spannend, net zoals dat al jaren in de 125c klasse het geval is, waarin dit seizoen al vier verschillende Grand Prix-winnaars naar voren zijn gekomen.. Met het unieke bijprogramma van de TT met ook de EK 125cc (vrijdag), EK 250cc en BMW BoxerCup aan de start, bezorgt Assen haar fans altijd een race-dag met minstens 5 races. Een dag vol spanning en vertier en de place to be, zeker als je weet dat je nergens ter wereld zˆ_ dichtbij van de stuurmanskunsten van de Grand Prix-coureurs kan genieten als op het TT Circuit Assen. Verzeker je dus snel van een entreekaart en misschien ben jij dan wel die 10-miljoenste bezoeker, die uit handen van 4-voudig wereldkampioen Valentino Rossi die Honda CBR600RR in ontvangst mag nemen.

Van de Lagemaat wil profiteren van thuisvoordeel

Het enige Oranje-talent die dit jaar aan alle GP-races meedoet is Henk van de Lagemaat in het Dark Dog Molenaar Honda 250cc team. Van de Lagemaat vecht voor erkenning en w
il in de voetsporen treden van zijn Nederlandse voorgangers in de GPÕs. ÒHet is mijn eerste volledige GP-seizoen en het is heel erg moeilijk. Maar ik merk dat ik steeds verder vooruit ga. Ik reed al 2x eerder aan de TT mee en vorig jaar won ik in Assen de EK-race, mijn beste prestatie. In Assen hoop ik mijn thuisvoordeel uit te kunnen buiten. Ik heb er drie weken geleden nog getest en heb dus voordeel, of liever gezegd minder achterstand, want het GP-niveau is wel enorm hoog. Zeker als je weet dat al mijn 250cc concurrenten hier al vele malen aan de TT hebben meegedaan en voor hen de baan niet nieuw isÓ, aldus de coureur uit Everdingen. De onvoorwaarlijke steun van het altijd uitzinnige publiek zal zowel Van de Lagemaat als Janssen en de wildcard-rijders nŽt dat extra zetje in de rug geven om voor eigen publiek een topprestatie neer te zetten.

Verrassingen in de 250cc GPÕs

In de 250cc klasse neemt ex-125cc wereldkampioen Manuel Poggiali het tegen de Spaanse-combi Toni Elias en Fonsi Nieto, terwijl Randy de Puniet (F) zich eveneens in het voorste gelid manifesteert. Poggiali en Elias wonnen beiden al twee GPÕs. De enige vrouwelijke GP-coureur, de 26-jarige Duitse oud Europees kampioene Katja Poensgen is na een jaar van afwezigheid weer terug in de 250cc GPÕs, en vormt een team met Henk van de Lagemaat, die vorig jaar de EK 250cc race won en voor een prachtige afsluiting van een zonnige TT-dag zorgde. Met Rolfo als Honda kopman is HRC er alles aan gelegen om de achterstand goed te maken. Het stuurcircuit in Assen is daar een prima mogelijkheid voor. De Nederlandse wildcards zijn naar Hans Smees (Harreveld), Jan Blok (Leusden), Arie Vos (Oss) en Randy Gevers (Berlicum).

Close racing in de 125cc klasse

Traditiegetrouw staat de 125cc klasse garant voor een uitzonderlijk groot portie close racing, getuige het grote aantal GPÕs waarin de top 5 binnen ŽŽn seconde (!) over de finish kwam. De tengere coureurs uit de lichtste klasse geven elkaar geen duimbreed toe, hetgeen ook uit de WK-tussenstand is af te lijden. Bij de top 3 bevinden zich rijders uit drie verschillende landen. Het zit regerend wereldkampioen Vincent niet echt mee dit jaar, maar het feit dat er al 3 verschillende rijders een GP wonnen (Perugini, Pedrosa (2x) en Cecchinello) zegt al veel over de spanning en het aantal titelkandidaten. Een ongemeen felle strijd, waarin de titelstrijd tot in de laatste GP van alles kan veranderen. De wildcards in de 125cc klasse heeft de KNMV toegewezen aan Jarno van der Marel (Õs Gravenzande), Raymond Schouten (Waardhuizen), Adri den Bekker (Oss) en Mark van Kreij (Oss).

Jarno Janssen aast op EK 250cc overwinning

In de 250cc EK-klasse bezet Jarno Janssen (Griendtsveen) de 3e plaats in de EK-stand. Na een 3e plaats in de openingsrace in Vallelunga, mistte de Brabander nipt het podium in Rijeka door machine pech. Voor de 3e EK race van dit seizoen (in Assen) heeft Janssen maar ŽŽn doel voor ogen. ÒDe volle winst pakken voor eigen publiekÓ, meldt Janssen, die vorig jaar onlangs het absolute ronderecord reed op de Zuidlus van het TT Circuit Assen. Andere Nederlanders die dit jaar scoorden zijn Patrick Lakerveld (Wijk en Aalburg) (7e in Itali‘) en Rob Filart (Manderveen), met een 13e en een 14e plaats. De drie vaste EK-toppers zullen samen EK-wildcard rijders Jaap Hoogeveen (Smilde), Gert Pieper (Putten), Mike Velthuijzen (Hilversum), Emile Litjens (America), Bram Appelo (Terwolde), Rafael Sinke (Den Haag), Jan Roelofs (Sint Michielsgestel) en Jan Fred Oldenziel (Klazienaveen) deelnemen aan de EK 250cc race.

In de 125cc EK-race, die dit jaar op vrijdagmiddag (17.30 uur) na de tweede GP-trainingsdag wordt afgewerkt, zullen Harold de Haan (Hattem), Rob Verhoef (Arkel), Mark van Daalen (Leidschendam), GertJan Kok (IJsselmuiden), Rob Kiwiet (Dussen), Ronnie Timmer (Schelluinen), Ronald Beitler (Ens), Sam van Rens (Venlo), Ferrie Stoffer (Elspeet) en Johan Fredriks (Sint Heerenhoek) in actie komen.

Stijgende populariteit

Assen is voor vele honderdduizenden motorsportliefhebbers het motormekka van Europa en de Gauloises Dutch TT vormt voor alle Grand Prix-coureurs dŽ race van het seizoen die maar al te vaak als scherprechter heeft gefungeerd. De groeiende populariteit van de motor Grands Prix in eigen land en ook ver daar buiten, levert dit jaar in alle GPÕs een groter aantal bezoekers op. Naar verwachting zullen er dit jaar wederom mŽŽr dan 100.000 bezoekers het 6 km lange circuit omzomen. Traditie speelt een belangrijke rol, want al 78 jaar prijkt de Dutch TT tijdens het laatste weekeinde in juni op de kalender. Voor duizenden dagjesmensen en tienduizenden wegracefans vormt de TT van Assen al jaren, net als Kerstmis en Pasen een zelfde belangrijke punt op de kalender. Daarbij zorgen de organisatoren in Assen al jaren lang voor een aantrekkelijk bijprogramma. Dit jaar worden er op de laatste zaterdag in juni in totaal 5 races afgewikkeld. Naast de Grand Prix-races in de 125, 250 en MotoGP-klasse staan er ook een 250cc race voor het Europees Kampioenschap en de Internationale BMW BoxerCup op het programma. Op woensdag start de TT-week met de gratis Pitwalk (toegang op vertoon van een geldig kaartje voor de TT-races van zaterdag), met de 125cc EK-race op vrijdagmiddag (17.30) uur de EK Supersport-race. Alles 200% LIVE via de Big Screen Vidiwalls.

5*****Sterren programma voor slechts 35 euro

Ôs Werelds beste race-asfalt, de schuin oplopende bochten en het feit dat de race-fans de stuurmanskunsten van de coureurs nergens ter wereld van zo dichtbij kunnen aanschouwen, zorgen voor een supersfeer en steevast voor de meest spectaculaire en spannende races van het seizoen. De billijke entreeprijzen, een toegangskaart voor een hele dag spektakel is er al voor Û 35,-, vormen een ander pluspunt in de succesformule van het 5*****sterrenprogramma (met 5 top-klassen) van de Gauloises Dutch TT. Het grote scala aan randactiviteiten, waaronder de beroemde TT-nacht (vrijdagavond) met tal van attracties, een grote kermis en optredens van tientallen bands op verschillende podia in de binnenstad van Assen, maken het fenomeen Gauloises Dutch TT compleet. Door de TV-registratie in 208 landen over de hele wereld heeft de Dutch TT bekendheid tot ver buiten de landsgrenzen.