Tatsuki Suzuki heeft zondagochtend een emotionele overwinning behaald in de Moto3 klasse na een spannende race die pas in de laatste meters werd beslist. Rijdend voor het Sic58 Squadra Corse team op het Misano World Circuit Marco Simoncelli was de Japanner het sterkst voor John McPhee en Tony Arbolino.

Zondagochtend om 11:00 uur gingen de lichten uit voor de 23 ronden lange Moto3 race op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het was al behoorlijk warm op het Italiaanse circuit met een buitentemperatuur van zo’n 27°C en een asfalttemperatuur al boven de 30°C. Meerdere coureurs gaven dit weekend aan dat zelfs in de Moto3 klasse de bandenkeuze voor deze race cruciaal zou zijn. Het gros van de coureurs koos voor de soft-compound Dunlop achterband maar een aantal belangrijk namen, waaronder polesitter Tatsuki Suzuki, zijn teamgenoot Niccolò Antonelli, leider in het kampioenschap Lorenzo Dalla Porta, zijn teamgenoot Marcos Ramirez en Ai Ogura lieten de hard-compound achterband monteren.

Romano Fenati was een grote afwezige naam voor deze race op zijn thuisbodem. De Italiaan bleek het schippersbotje in zijn linkerhand gebroken te hebben na zijn crash in de kwalificatiesessie waardoor hij ‘unfit’ werd verklaard.

Ronde 1
Polesitter Tatsuki Suzuki startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor Tony Arbolino en Aron Canet. Jaume Masia nam de vierde plaats in handen voor teamgenoot Albert Arenas en Clestino Vietti met daarachter de Italianen Niccolò Antonelli, Andrea Migno en leider in het kampioenschap Lorenzo Dalla Porta.

In de eerste bocht Voor Sergio García en Ayumu Sasaki ging het al zeer vroeg mis, het tweetal kwam ten val bij het ingaan van bocht 8 (Quercia) wat einde race betekende.

Ronde 2
Arbolino viel aan en nam de leiding over. Suzuki bleef de Italiaan vervolgens nauwlettend volgen met Canet daar kort achter. Er ontstond een grote kopgroep met de eerste vijftien coureurs binnen twee seconden.

Ronde 3
Suzuki liet zien wat zijn intenties waren aangezien hij de koppositie weer overnam. In bocht 2 (Variante del Parco) kwam Alonso López ten val door middel van een flinke high-sider waardoor ook zijn race al vroeg ten einde was gekomen.

Ronde 4
Albert Arenas werd de volgende coureur die door middel van een flinke high-sider onderuit ging. Het lage gripniveau eiste het volgende slachtoffer en voor de Spanjaard was het de vijfde DNF in zeven races.

Voor titelkandidaat Canet sloeg het noodlot enkele momenten later toe aangezien zijn KTM te maken kreeg met technische problemen. Het leek erop dat de machine geen vermogen meer leverde waardoor hij noodgedwongen de pitbox op moest zoeken.

Ook ging het in deze ronde mis voor Antonelli en Vietti. De Sic58 Squadra Corse coureur kwam ten val door middel van een flinke high-sider waarna Vietti hem niet meer kon ontwijken. Het was een zeer lelijk valpartij maar beide coureurs kwamen er relatief ongedeerd van af.

Later waren er ook problemen voor Tom Booth-amos en Deniz Öncü waarbij de Brit ten val kwam bij het uitkomen van bocht 10 (Tramonto) en de Turk daardoor door de grindbak moest.

Ronde 6
Door het grote aantal valpartijen waren er nog maar twintig coureurs in de baan. Suzuki reed nog steeds aan de leiding en samen met Arbolino had hij een marge van een seconde richting Dalla Porta op de derde plaats. De Leopard Racing coureur had Masia en Migno kort achter zich rijden met de rest van de overgebleven coureurs een aantal meters daarachter.

Ronde 8
Het team van Canet leek de problemen gevonden te hebben waardoor de Spanjaard de baan weer op ging omdat er zoveel uitvallers waren. Echter deed hetzelfde probleem zich direct weer voor en moest hij de KTM na een halve ronde weer naast de baan parkeren.

Ronde 9
Suzuki en Arbolino waren nog steeds de leiders maar de achtervolging kwam steeds dichterbij. De eerste elf coureurs waren slechts twee seconden van elkaar verwijderd waardoor de strijd nog lang niet gestreden was.

Darryn Binder werd de volgende crasher, hij ging onderuit ter hoogte van bocht 1.

Ronde 11
De volgorde was Suzuki voor Arbolino, Masia, Dalla Porta en Migno. De vijf coureurs waren losgebroken van de achtervolging en zaten elkaar dwars met een aantal agressieve maar eerlijke inhaalacties. Dalla Porta was een aantal keren naast de baan gekomen waardoor hij van Race Direction een waarschuwing kreeg wat betreft het overschrijden van de track limits.

Ronde 13
De strategie van Suzuki was om gewoon constant aan de leiding te blijven rijden terwijl er achter hem een flinke strijd werd gevoerd. Arbolino was weer teruggekomen naar de tweede plaats met Arbolino, Migno en Masia achter zich. De Japanner was de enige in deze kopgroep van vijf coureurs die voor de harde Dunlop achterband had gekozen.

Ronde 15
Suzuki leek er een schepje bovenop te doen en sloeg een gat van een halve seconde. Dalla Porta zag dit gebeuren en aarzelde niet waardoor hij aanviel en de tweede plaats overnam. Arbolino liet dit echter niet zomaar gebeuren en counterde meteen. De Italianen zaten elkaar meerdere malen dwars wat alleen maar gunstig was voor Suzuki. Masia en Migno besloten zich ook maar in deze strijd te mengen terwijl Ai Ogura, ook rijdend met de harde achterband, zich aansloot bij deze groep.

Ronde 17
Suzuki had de leiding nog steeds in handen maar zijn voorsprong was verdwenen. Masia had zich losgereden van het achtervolgend groepje en had het achterwiel gevonden van de Japanner.

Ronde 18
Ter hoogte van bocht 2 (Variante del Parco) zette Masia de aanval in en nam hij voor het eerst in de wedstrijd de leiding over. Suzuki probeerde meteen terug te slaan maar moest vooralsnog genoegen nemen met de tweede positie. Migno zag een beetje duw- en trekwerk ook wel zitten en probeerde landgenoot Arbolino te verschalken voor de derde plaats terwijl Dalla Porta, Ogura en McPhee daarachter in dezelfde groep reden en allemaal nog kans maakten op de overwinning.

Ronde 19
Einde race voor Kazuku Masaki, de Japanner crashte ter hoogte van bocht 2 (Variante del Parco).

Ronde 22
De volgorde veranderde constant en de coureurs kwamen allemaal nog in aanmerking voor de overwinning. Suzuki reed aan kop voor Arbolino en Migno met Ogura, McPhee, Dalla Porta en Masia daar kort achter. De Sic58 Squadra Corse coureur was niet bereid om de race zomaar op te geven op het thuiscircuit van het team.

Ronde 23
Suzuki begon als leider aan de laatste ronde voor Arbolino en Migno. Aan het einde van het achterste rechte stuk, bij het ingaan van bocht 8 (Quercia) probeerde Arbolino aan te vallen bij Suzuki maar de afstand was te groot. Migno probeerde op zijn beurt een aanval in te zetten op Arbolino maar hierbij raakte hij het achterwiel van de VNE Snipers coureur en kwam daardoor ten val. In zijn crash nam Migno ook Ogura mee waardoor de race voor beide coureurs ten einde kwam.

De strijd was echter nog lang niet gestreden want de verschillen tussen Suzuki, Arbolino en McPhee waren minimaal. Suzuki reed perfecte defensieve lijnen om te voorkomen dat de twee coureurs daarachter een aanval konden inzetten. McPhee ging door middel van een gewaagde inhaalactie ter hoogte van bocht 13 voorbij aan Arbolino en nam daarmee de tweede positie over. De Schot was naarstig op zoek naar een plaats om voorbij te gaan aan Suzuki maar de Japanner bleef foutloos.

Suzuki kwam voor het eerst in zijn carrière als winnaar over de finishlijn en het was een emotionele overwinning op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, rijdend voor het Sic58 Squadra Corse team. Ook was het exact negen jaar geleden dat de Japanner Shoya Tomizawa hier overleed als gevolg van een crash in de Moto2 race. McPhee reed een zeer sterke slotfase en kwam als tweede over de streep met Arbolino daarachter als derde. ‘Masia werd vierde voor Foggia, Rodrigo en Ramirez terwijl Dalla Porta na afloop van de wedstrijd een penalty van drie seconden ontving vanwege het te vaak overschrijden van de track limits. Salac en Fernández maakten de top tien compleet.

Ondanks dat Canet geen punten scoorde blijven de verschillen in het kampioenschap klein. Dalla Porta bouwt zijn voorsprong uit naar 22 punten met een totaal van 179 waarbij Canet er 157 heeft in totaal. Arbolino staat derde met 149 punten voor Ramirez met 123.

 

Handige links Gran Premio Octo di San Marino e della Riviera di Rimini:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App