De MotoGP transfermolen kent op dit moment geen grenzen. Als motorsportjournalist wordt je van hot naar her geslingerd en de nieuwtjes en geruchten zijn bijna niet bij te houden tijdens de Gran Premio d’Italia Oakley in Mugello. Snappen jullie het allemaal nog en is het nog te volgen?

We zullen het uit proberen te leggen
Waren donderdag in Mugello Jorge Lorenzo, Andrea Iannone en Joan Mir het gesprek van de dag. Vrijdag dook het journalisten gilde natuurlijk als eerst op het vraagstuk waar Lorenzo na dit seizoen zijn MotoGP carrière voort zou gaan zetten– de Spanjaard riep donderdagmiddag in Mugello immers dat hij in 2019 en 2020 sowieso actief zou blijven in de MotoGP klasse en de beschikking zou hebben over een goede motor, maar bij welk team, op wat voor merk motor kon hij nog niets zeggen.

Ducati zette vrijdagochtend in eerste instantie een groot aantal journalisten op het verkeerde been door te blijven roepen dat er nog geen definitieve beslissing was genomen omtrent de tweede plaats na dit seizoen binnen het Ducati Team en men steevast vol hield dat men pas hierover meer duidelijkheid wenste te geven tijdens of na de volgende Grand Prix in Catalunya.

Niet veel later viel er echter een ander kwartje en werd het geheim van Lorenzo al ontrafeld. Zo bleek dat een afvaardiging van het Sepang International Circuit met geld op zak van de Maleisische oliegigant Petronas achter de schermen al enige weken druk bezig is geweest om vanaf komend seizoen, naast hun eigen Moto3 en Moto2 team, ook een MotoGP team te kunnen gaan runnen.

Nadat vrijdagochtend duidelijk werd dat het Maleisische gezelschap hier inmiddels in geslaagd is en met men steun van Petronas, de toezegging van Yamaha en een deal met het huidige Angel Nieto Team komend seizoen als SIC ook haar debuut zal maken in de koningsklasse werd niet ontekend, net zoals er ook geen tegenspraak kwam dat Jorge Lorenzo onderdeel uit zal gaan maken van het nieuwe Yamaha satelliet team.

Waar later op de dag wel op werd gereageerd is het feit dat Syahrin komend seizoen definitief geen onderdeel uit zal maken van deze ambitieuze plannen.

“Het verhaal dat Lorenzo en Syahrin komend seizoen beiden op een Yamaha en in één en hetzelfde team zullen gaan rijden is niet waar,” aldus Razlan Razali, directeur van het Sepang International Circuit en de drijvende kracht achter de nieuwe plannen en de man die er mede voor zorgde dat Syahrin aan het begin van dit seizoen een plaats kreeg binnen het Monster Yamaha Tech3 Team. “Hafizh rijdt ook komend seizoen in de MotoGP, zijn plannen zullen we heel binnenkort bekend maken, maar dit zal dus definitief niet samen met Lorenzo zijn in een nieuw Yamaha project.”

Een enigszins vreemde gewaarwording want normaalgesproken was de opzet van dit nieuwe MotoGP project om een Maleisische coureur in de koningsklasse te houden. Bevestigd werd het nergens, maar de kans dat hier Yamaha een stokje voor gestoken heeft in de onderhandelingen lijkt heel voor de hand te liggen. Na het vertrek van Johann Zarco naar KTM is men bij Yamaha naarstig op zoek naar een nieuw jong talent. Dat jonge talent is er, is een protegé van Valentino Rossi en lijkt ook nog eens naast de boot te gaan vallen nu het steeds duidelijker wordt dat het Marc VDS Racing Team vanaf komend seizoen uitsluitend nog in de Moto2 klasse actief zal zijn, zijn naam Franco Morbidelli.

Nieuw hoofdstuk
We kunnen dus weer een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de MotoGP transfer molen, of misschien kunnen we beter zeggen rollercoaster. Lorenzo krijgt bij het nieuw te vormen Petronas Yamaha satellietteam dus zo goed als zeker Morbidelli als teamgenoot.

En Syahrin dan? Die zal tot grote tevredenheid van Hervé Poncharal met Tech 3 Racing mee verhuizen naar KTM en de nieuwe teamgenoot worden van Miguel Oliveira in het KTM MotoGP Junior Team.

O ja, en als we de Italiaanse media moeten geloven dan wordt Jonathan Rea komend seizoen de nieuwe teamgenoot van Marc Marquez bij het Repsol Honda Team. Als nuchtere Nederlanders hebben wij hier echter onze twijfels over, niet omdat we onze Italiaanse collega’s niet geloven maar omdat we aan Repsol Honda teambaas Alberto Puig’s zijn gezichtsuitdrukking en uitlatingen vrijdag wel opgemerkt hebben dat dit nog lang geen gelopen zaak is en dat Pedrosa’s zitje op dit moment nog niet echt heel gevaar loopt.

Wordt ongetwijfeld vervolgd, op naar het volgende hoofdstuk.

 

Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag