Francesco Bagnaia kende een rampseizoen in 2025. De tweevoudig MotoGP-wereldkampioen eindigde met slechts twee overwinningen ‘slechts’ als vijfde in het eindklassement ver achter zijn nieuwe teamgenoot Marc Márquez. Volgens analist en voormalig wereldkampioen Sylvain Guintoli draait Bagnaia’s terugval vooral om een fundamenteel gebrek aan vertrouwen in de voorkant van zijn GP25.
Vertrouwen kwijt in de GP25
“Het was pijnlijk om te zien”, aldus Sylvain Guintoli tegenover het Britse crash.net. “Pecco is een fantastische coureur, maar hij had het dit jaar ongelooflijk moeilijk. Je zag aan alles dat hij geen vertrouwen meer had in de voorkant. Dat ondermijnt alles wat je probeert op een MotoGP-machine.”
Francesco Bagnaia won in 2024 elf races en vocht een jaar gelenden tot de laatste race om de wereldtitel, maar moest in 2025 genoegen nemen met slechts twee zeges: Austin en Motegi. De Japanse Grand Prix was het enige weekend waarin hij écht competitief was. Zijn zege in Austin kwam na een crash van Marc Márquez, die op dat moment aan de leiding reed.
Guintoli legt de vinger op de zere plek: “Als je het gevoel in je polsen mist, als je het voorwiel niet volledig vertrouwt bij het aanremmen, ben je kansloos. Zeker met de huidige MotoGP machines. Pecco bleef pushen, maar moest keer op keer over de limiet.”
Marc en Álex Márquez domineren
Het contrast met teamgenoot Marc Márquez kon nauwelijks groter zijn. De achtvoudig wereldkampioen verpletterde de concurrentie met 25 overwinningen (11 GP’s en 14 Sprints) en pakte overtuigend zijn negende wereldtitel. Álex Márquez eindigde als tweede in de eindstand op een GP24 van Gresini – een prestatie die op voorhand weinig werd voorspeld.
Ook Marco Bezzecchi (Aprilia) en Pedro Acosta (KTM) bleken vaak sneller dan Bagnaia, wat de druk op de Italiaan alleen maar vergrootte.
Ducati Corse-technisch directeur Gigi Dall’Igna kijkt desondanks met vertrouwen naar de toekomst: “Pecco heeft veel pech gehad, zeker in de tweede seizoenshelft. Maar zulke jaren kúnnen je sterker maken. Hij moet deze ervaring omzetten in extra vastberadenheid. Dit zijn de momenten waarop een kampioen gevormd wordt.”
Volgens Dall’Igna zijn het precies deze tegenslagen die je vormen, refererend aan mentale weerbaarheid. “Hij heeft dit seizoen niet kunnen oogsten wat er mogelijk was, maar ik weet zeker dat hij sterker terugkomt in 2026.”
In 2026 zullen Marc Márquez en Bagnaia beiden uit blijven komen in de kleuren van het Lenovo Ducati Team en de beschikking krijgen over het nieuwste materiaal van Ducati. In tegenstelling tot het afgelopen seizoen zullen er echter geen drie maar vier Ducati fabrieksmachines op de grid verschijnen. Naast het reeds genoemde tweetal zal ook Fabio Di Giannantonio in 2026 weer beschikken over het nieuwste materiaal terwijl Alex Márquez vanwege zijn uitstekende prestaties in 2025 als vierde coureur toegevoegd is aan het selecte gezelschap.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’

