Te hoge bandenspanning oorzaak van Quartararó’s dramatische race

447
Fabio Quartararó aan de leiding in de openingsfase van de race op Motorland Aragón | foto© Petronas Yamaha SRT

Fabio Quartararó wist zondagmiddag geen punten te scoren in de MotoGP race Motorland Aragón doordat hij de finish pas als achttiende passeerde. De Fransman liet na afloop weten dat veel te hogen bandenspanning in zijn voorband de oorzaak was van de terugval in de race.

De Gran Premio Michelin de Aragón was een raceweekend dat Fabio Quartararó niet snel zal vergeten. Vrijdagochtend in de eerste vrije training kwam de Fransman meteen al hard ten val op het nog zeer koude asfalt. De organisatie besloot vervolgens om het tijdschema voor de rest van het weekend aan te passen en pas een uur later te beginnen zodat de coureurs onder iets warmere (en daarmee veiligere) omstandigheden de baan op konden gaan.







Ondanks dat hij na vrijdag al een goede rondetijd achter zijn naam had staan was Quartararó ook op zaterdagochtend in FP3 flink aan het pushen. Het resultaat was opnieuw een zware crash, echter werd hij ditmaal zelfs op een brancard afgevoerd en werd er even gevreesd voor een vroegtijdig einde van zijn raceweekend.

Gelukkig bleek er niets gebroken te zijn en kon hij ‘s middags weer op zijn Yamaha YZR-M1 stappen. Wat heet: de 21-jarige coureur wist in de kwalificatie zelfs pole position te behalen op overtuigende wijze. Doordat hij ook een zeer hoog en constant tempo wist te rijden in FP4 werd Quartararó zeker als één van de favorieten gerekend voor de race van zondag.

De Petronas Yamaha SRT coureur kwam op zondagmiddag dan ook goed van zijn plaats en nam de tweede plaats in handen achter Maverick Viñales. Echter werd het verhaal compleet anders in de zevende ronde toen Quartararó ineens zeer langzame rondetijden begon te rijden, op meerdere plaatsen wijd ging en ver terugviel. Aanvankelijk werd gedacht dat het te maken had met zijn fysieke conditie na de twee stevige crashes eerder in het weekend.

Quartararó wist de race wel uit te rijden maar hij finishte op een zeer teleurstellende achttiende plaats waardoor hij geen WK punten aan zijn totaalscore kon toevoegen. Zijn voornaamste concurrent Joan Mir werd derde en de Suzuki coureur heeft daarmee dan ook de leiding in het kampioenschap overgenomen van de Fransman.

Na afloop liet Quartararó weten waar het op zondagmiddag mis ging. Voor het eerst in het weekend reden ze met de medium-compound voorband, deze keuze werd gemaakt aangezien de temperaturen op zondagmiddag hoger waren dan op vrijdag- en zaterdagmiddag. Echter was de bandenspanning van de voorband veel te hoog en in de race liep deze nog verder op waardoor hij veel grip en voornamelijk het vertrouwen in de voorkant verloor.

Fabio Quartararó: “We waren in goede vorm en klaar om te strijden voor een mooi resultaat, maar de bandenspanning aan de voorkant ging volledig door het dak. Het is zo vreemd want we hadden de snelheid om mee te kunnen doen voor het podium. Misschien niet de overwinning maar een podium of een top vijf had er zeker ingezeten. De voorband was niet meer onder controle en we weten niet waarom.

De bandenkeuze was voor mij de juiste want de eerste drie ronden waren perfect, ik had een heel goed gevoel. Maar vanaf de derde ronde was de bandenspanning al hoger dan normaal. Dit was al na drie ronden zo, kun je nagaan hoe het was halverwege de race. Ik kan geen getallen opnoemen maar het was volledig ‘out of control’. Ik kon niet remmen, niet insturen en totaal geen hellingshoek maken.

Het was een race waar ik helemaal niets heb geleerd. Het had niets te doen met mijn rijstijl, het was een technisch probleem. Ik wil niet graag de machine of het team afbranden maar vandaag was mijn motor niet te besturen. Voor komend weekend gaan we proberen om het probleem op te lossen maar we moeten sowieso een stap gaan maken want iedereen zal sneller zijn. Gelukkig had ik geen last van mijn heup, ik had verder geen fysieke problemen in de race.

Natuurlijk ben ik blij dat Rins vandaag gewonnen heeft en Petrucci vorige week, als Mir had gewonnen met Viñales tweede en Dovizioso derde dan was het een nog veel slechtere situatie geweest. Maar het belangrijkste is ons eigen resultaat. Vandaag was een totale ramp maar, hoe stom het ook klinkt, het had nog erger kunnen zijn. Ondanks dit negatieve resultaat moeten we naar het kleine positieve gedeelte kijken, dat is dat Rins en Márquez voor Mir zijn geëindigd. De druk ligt uiteindelijk niet bij mij, die ligt bij de fabriekscoureurs.”

De strijd in het kampioenschap is nog zeker niet gestreden. Mir leidt nu met 121 punten voor Quartararó met 115 punten. Viñales staat derde met een totaal van 109 punten, Dovizioso heeft er tot dusver 106. Met al drie zeges in 2020 heeft Quartararó in ieder geval al wel laten zien dat, als alles klopt, hij één van de snelste coureurs in de MotoGP klasse is. Mir heeft daarentegen tot dusver nog geen overwinning behaald.

Komend weekend wordt er weer een Grand Prix verreden op Motorland Aragón, alweer het elfde MotoGP raceweekend sinds de start in juli.

 

Handige links Gran Premio Michelin de Aragón 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App