Team Molenaar ongelukkig in bandenkeuze

40

De vooruitzichten waren, met een prachtige 12e trainingsplaats, zijn beste van dit seizoen, heel erg goed, maar in de race moest Jakub Smrz lijdzaam toezien hoe een keuze voor een iets harder bandencompound hem buiten de punten hield.

ÒMijn start was niet optimaal, maar op deze korte baan waren er voldoende uitremmogelijkheden om rijders te passeren. Echter, ik merkte van de start af aan dat de keuze voor de achterband niet de juiste was. Van meet af aan gleed de machine in snelle bochten gevaarlijk weg. Het was te koud voor deze rubber hardheid, maar we hadden voor deze compound gekozen, omdat een zachter type rubber het wellicht niet de hele race vol zou kunnen houden. Het was dus een gok, na twee trainingsdagen met heel wisselende weersomstandigheden. Vandaag was het door de mist kouder dan zaterdag en het rubber wilde niet wat ik wilde.







We moeten de hand in eigen boezem steken, want we hebben zelf de keuze gemaakt. Ik zat aanvankelijk prima bij de groep in de buurt, die uiteindelijk om de 11e plaats vocht, maar naar mate de race vorderde, werd de grip minder. Nadat ik een paar keer dwars was komen te staan werd het gat groter en moest ik me concentreren op de strijd met Giansanti. Die wist ik weliswaar te winnen, maar de vier mannen voor ons waren 12 seconden uitgelopen, een halve seconde per ronde.

Die had ik er met een goede bandenkeuze makkelijk vanaf kunnen rijden, maar zo was het niet. Jammer, maar waar. Geen punten in Le mans, nadat ik in Portugal (12e) en China (14e) respectievelijk 4 en 2 WK-punten had behaald. Laten we hopen dat het over 2 weken in het Italiaanse Mugello voor het eerst eens knappe constante weersomstandigheden biedt. Dan kunnen dit soort zaken niet voorkomenÓ, verhaalt ‘Kuba’, die na 4 van de 16 GPÕs met 6 WK-punten op de 18e plaats in de tussenstand prijkt.

Nadat hij tijdens alle regentrainingen heel erg goed naar voren kwam, draaide Raymond Schouten tijdens de halfnatte warm-up op zondagmorgen zelfs lange tijd bij de eerste 5. Maar voor een droge baan bleek de pupil van Arie Molenaar en Hans Spaan nog te weinig testkilometers achter de kiezen te hebben (ook in Estoril en Sjanghai troffen de rijders veel natte trainingsessies) om een goed functionerende set-up voor droog weer te hebben.

Dat kwam ook in de trainingen tot uiting (19e in het natte en 36e op een droog circuit) en tijdens de race op een droge baan wilde het ook niet echt lukken. ÒMijn start was perfect. Ik pakte 5 man, maar in de 2e bocht Ðde rechtse omlaag- dook ik er bijna af.
Meteen moest ik weer 6 man voorbij laten gaan en was ik mijn gewonnen terrein weer kwijt. Ik had heel veel problemen met de grip. Zowel mijn voor- als achterband boden te weinig ÔhouvastÕ op het asfalt. Ik draaide weliswaar sneller dan tijdens de trainingen, maar keer op keer had ik iedere ronde een moment dat ik er bijna af lag. Het was heel moeilijk om de concentratie te bewaren en het ritme vast te houden. Zelfs bij het omgooien in de chicanes gleed mijn machine vˆ_ˆ_r weg.

Dit was duidelijk niet de GP voor mij om snel aan terug te denken. Dan blikken we maar vooruit. We gaan voor de GP van Mugello nog testen en hopen dan, net als tijdens de GP van Itali‘, op droge omstandigheden, om alle problemen, die we op een droge baan hebben, de baas te wordenÓ, hoopt Schouten.