Team Streuer sluit seizoen in stijl af tijdens BSB weekend Assen

203
Team Streuer
Team Streuer | foto© Hero Drent

Afgelopen weekend stond er wederom een wedstrijd op de kalender van team Streuer. Tijdens de British Superbike wedstrijd werd er tevens gestreden in de zijspanklasse.

Voor ons betekende dit dat we gezamenlijk met onze Engelse zijspancollega’s 2 wedstrijden zouden rijden. De Engelse teams zouden strijden voor het Brits kampioenschap en de Nederlandse teams voor het Open Nederlands kampioenschap. Dit leverde ook dit jaar weer een mooi startveld op van maar liefst 25 teams. Door blessures waren er helaas maar 8 Nederlandse teams aanwezig.

Het Engels zijspankampioenschap is een sterk nationaal kampioenschap. De uitslag is een goede graadmeter hoe je er internationaal voorstaat.

Vrijdag: kwalificaties.
Dit weekend hadden we op de vrijdag 2 keer een kwalificatie van 20 minuten. Hierbij werd de startopstelling bepaald voor de race op de zaterdag. De startopstelling voor de race op zondag wordt bepaald door de race uitslag van de zaterdag.

Bennie en Geert waren gebrand om tijdens de eerste kwalificatie, die even na het middaguur werd verreden, een goede tijd neer te zetten. Jammer genoeg verliep dit niet zoals we hadden verwacht, want al na 1 ronde parkeerde Bennie het span in de pits. Reden was een onwillige koppeling die niet snel gerepareerd kon worden. Dat was even flink balen. Snel werd het span naar de tent gebracht om het probleem op te lossen, voor de 2e en beslissende kwalificatie later op de middag.

Tijdens de 2e sessie zou het dan echt moeten gebeuren, want we moesten ons natuurlijk nog wel kwalificeren voor de wedstrijd. Team Streuer stond aan het einde van de middag vooraan in het parc ferme. Dat Bennie en Geert gebrand waren op een goede startpositie werd al duidelijk in de 2 ronde, waarbij team Streuer de top 5 binnenkwam. Ook de ronden erna waren elke keer een fractie sneller wat in de 5e ronde de 2e tijd opleverde. Deze werd echter weer door team Stevens afgetroefd waarna er een spannende strijd voor de 2e plaats ontstond.

Met nog 3 minuten op de klok gingen Bennie en Geert er nogmaals goed voor zitten. De pitcrew zagen de sectortijden weer groen oplichten. Er zat een snelle tijd aan te komen en die kwam er ook. Team Streuer pakte de 2e plaats weer terug, waar we erg tevreden mee waren. Team Reeves pakte de pole met een klein verschil van 0,4 seconde. Het verschil ten opzichte van P3 was nog kleiner, want dit betrof maar 0,02 seconde. Er werden dan ook spannende races verwacht.

Zaterdag: Race 1.
Onze race zou pas aan het einde van de dag worden verreden, we moesten dus wel even wachten. Daarentegen is er tijdens een BSB-weekend altijd veel te zien en te doen. Voor we het wisten was het wachten voorbij en konden we ons gaan opmaken voor de race over 10 ronden.

Een uur voor onze race begon het ineens te regenen. Niet veel, maar de baan was toch nat. Snel droogde de baan hierna niet op wat de conditie van de baan niet ten goede kwam. Te droog voor regenbanden en eigenlijk nog te vochtig voor de slicks. Net als vele andere teams koos team Streuer ook voor slicks. Om iedereen te laten wennen aan de moeilijke en tricky omstandigheden kregen we 2 opwarmronden en werd de race ingekort naar 9 ronden.

In het Brits zijspankampioenschap wordt er gestart volgens de auto-startprocedure, wat inhoudt dat er 2 teams per startrij opgesteld worden. Wij zouden starten aan de rechterkant van de baan en deze was een stuk vochtiger dan de linkerzijde, waar de ideale lijn langsloopt. Dit kwam de start van team Streuer niet ten goede. We verloren direct enkele plaatsen in de sprint richting de haarbocht. Tijdens de eerste ronde kon er al direct weer een paar plaatsen goedgemaakt worden. We kwamen voor de 3e plaats in gevecht met de teams van Walker, Holden en Holland. Holland maakte als eerste een foutje op de toch wel glibberige baan en moest hierna afhaken. Bennie en Geert kwamen hierna in gevecht met team Holden. Dit gevecht duurde 3 ronden waarna Holden zich gewonnen gaf. Door dit gevecht was team Walker al aan de horizon verdwenen en zat er niks anders op dan de race beheerst uit te rijden op de 4e plaats. Met deze 4e plaats pakten we wel de overwinning in het ONK en mochten het hoogste schavot van het ONK-podium beklimmen.

Zondag: race 2.
Het zou erom spannen wat het weer zou doen deze middag, want er werd weer regen, aan het einde van de dag, voorspeld. Gelukkig was de baan droog toen we van start gingen voor de 2e race van het weekend.

Door onze 4e plaats tijdens race 1 moesten we vandaag starten vanaf de tweede startrij. Deze keer was de start van team Streuer goed. We doken als 4e de haarbocht in, in het achterwiel van team Stevens die hun 2e plaats waren kwijtgeraakt aan team Walker. Stevens pakte de 2e plaats bij het ingaan van de 2e ronde terug en begon direct wat weg te lopen.

Vanaf dat moment ontstond er een geweldige strijd om de 3e plaats tussen de teams van Walker, Holland , Holden en Streuer. Deze strijd duurde 5 ronden lang waarbij er diverse keren van positie werd gewisseld. Bij het ingaan van de 6e ronde reden de teams van Walker, Holland, Holden en Streuer naast elkaar richting de haarbocht. Wie zou er als laatste remmen? Het publiek op de tribunes hielden hun adem in. Bennie remde iets later dan de Engelse teams. Onder luid gejuich vanaf de tribunes werd de 3e plek gepakt. Vanaf dat moment voerde Bennie het tempo nog verder op en kon er een klein gaatje worden geslagen op de vechtende achtervolgers. Tijdens de resterende rondes werd de voorsprong verder uitgebouwd en tijdens de laatste 2 ronden werd er ook nog erg snel ingelopen op het team van Stevens, op de 2e plaats. De race was iets te kort om Stevens daadwerkelijk te kunnen bedreigen en zo werden Bennie en Geert als 3e afgevlagd.  Met deze 3e plaats pakten we wederom de overwinning in het ONK.

Met deze dubbele ONK-overwinning en een 3e plaats in het Engels kampioenschap komt er een eind aan een zwaar en moeizaam seizoen voor team Streuer. Met de 5e plaats in de eindstand van het WK zijn we niet geheel tevreden. Gelukkig hebben we wel de titel bij de IDM-zijspannen kunnen behalen, wat het seizoen enigszins goed maakt.

Door het wijzigen van de WK-regels mogen we, voor het Wereld-kampioenschap, niet meer de 1000cc motoren gebruiken en zal er gereden moeten worden met 600cc motoren. Voor de nationale kampioenschappen mogen de 1000cc motoren daarentegen nog wel gebruikt worden. Wat de toekomst gaat brengen is allemaal nog zeer onzeker.

Team Streuer wil alle sponsors en andere mensen, die in wat voor vorm dan ook hebben meegewerkt, bedanken. Zonder jullie zou dit allemaal niet mogelijk geweest zijn.