Team Streuer tevreden na tropische WK-zijspannen Duitsland

219
streuer
Team Streuer Oschersleben | foto© Mark Walters

Afgelopen weekend werd op het Duitse Oschersleben-circuit de vijfde ronde voor het WK verreden. Dit gebeurde in het kader van de German speedweek, die hier jaarlijks wordt georganiseerd.

Behalve de zijspannen kwamen ook de WK Endurance teams aan de start, die een 8-uurs race hadden op de zaterdag. In het bijprogramma enkele nationale wedstrijden, al met al een mooi programma. Ondanks dat er veel klassen reden, hadden de zijspannen veel rijtijd. Op de donderdag stonden er 2 vrije trainingen gepland, op de vrijdag 2 kwalificaties, zaterdag een sprintrace over 12 ronden en op de zondag de goldrace over 20 ronden. Gezien de weervoorspelling kon het wel eens een zeer zwaar weekend worden, want er werden tropische temperaturen voorspeld.







Door onze crash tijdens het IDM weekend op Assen, waarbij onze vaste passagier Geert Koerts geblesseerd raakte, werd ook dit weekend Gerard Daalhuizen bereid gevonden om als vervanger van Geert op te treden.

Donderdag : Vrije trainingen.
Vandaag stonden er 2 vrije trainingen van elk 40 minuten op ons programma. De eerste sessie ging om 1 uur ‘s middags van start en toen was de temperatuur al tot een graadje of 32 opgelopen. Bennie en Geert hadden hier in het voorjaar nog een trainingsessie  gehad, dus het circuit van Oschersleben is Bennie wel bekend. Voor Gerard was het 2 jaren geleden dat hij hier had gereden. Hierdoor was afgesproken om rustig aan te beginnen, om goed aan elkaar en aan het circuit te kunnen wennen.

Na enkele ronden zag je al dat Bennie en Gerard in hun ritme kwamen en dat de tijden gestaag naar beneden gingen. Halverwege de sessie stuurde Bennie de pits om te overleggen en wat te drinken. Na een korte pauze gingen ze weer de baan op. In de laatste rondes werd de tijd nog ietsjes scherper gezet, wat ons uiteindelijk de zesde tijd opleverde.

Er werd besloten om in de tweede sessie met een hardere compound achterband te gaan rijden. Dit om te bekijken of dit zou gaan werken tijdens de races, want het was wel duidelijk dat de banden het zwaar hadden onder de huidige omstandigheden.

Aan het eind van de middag stonden Bennie en Gerard gereed voor de tweede sessie en waren gedreven om hun tijd te gaan verbeteren. Al snel werd de tijd van de eerste sessie verbeterd en ook de ronden hierna waren constant en snel. Onze tijd was goed voor de vijfde plaats en het verschil met de pole was ook iets kleiner geworden. Maar het belangrijkste was dat het span goed aanvoelde en dat de harde compound achterband goed leek te werken.

Vrijdag : kwalificaties.
De eerste kwalificatie ging om half 1 van start. Bennie en Gerard waren één van de eersten die de pitstraat uitgingen om zo een vrije baan te krijgen. In deze sessie zou het moeten gebeuren, want later in de middag zou de baan nog warmer zijn was de verwachting. Bennie en Gerard gingen er direct vol tegenaan wat al in de tweede ronde resulteerde in een tijdsverbetering . Deze was goed voor de tweede plaats op dat moment, maar dit duurde helaas maar kort. Enkele minuten hierna werden we alweer verdreven van de tweede plaats en zakten terug naar P5. De resterende ronden lagen allemaal dicht bij onze snelste tijd, maar een verbetering zat er niet meer in. Het verschil met Delannoy op P4 was maar 0,2 seconde. Het verschil met Schlosser, die de voorlopige pole had, was een dikke 2 seconden. Toch wel een behoorlijk groot verschil, maar nog wel te overzien was Bennie zijn verwachting.

Zoals verwacht was de asfalttemperatuur tijdens de tweede en beslissende kwalificatie nog iets opgelopen. Er was afgesproken om 4 rondes te gaan rijden en te kijken of we onze tijd nog konden verbeteren. Dit lukte niet waarna Bennie de pits instuurde.

En zo eindigden wij de kwalificatie als vijfde, wat inhield dat we vanaf de tweede startrij zouden mogen vertrekken voor beide races. Graag hadden we het verschil met de pole-tijd iets kleiner gezien, maar meer zat er niet in.

Zaterdag : sprintrace.
Vandaag werd de sprintrace over 12 ronden verreden en Bennie en Gerard hadden er zin in. De start was niet geweldig, maar de vijfde plaats kon behouden blijven. Vanaf het begin werden we direct al onder druk gezet door Holden. Bennie kon in het begin nog elke aanval afslaan, of direct weer counteren. In de vierde ronde werd de wedstrijd, middels de rode vlag stil gelegd, door een zeer zware crash van onze Nederlandse collega’s Smits / Verhagen. Vooral passagier Verhagen kwam er niet zonder kleerscheuren vanaf en had direct medische assistentie nodig.

Na een onderbreking van 15 minuten werd besloten dat er een herstart kwam voor een race over 9 ronden. Deze keer was de start wederom niet super en kwam Holden ons direct al voorbij. We bleven wel in het achterwiel van het Engelse team. Bennie keek het de eerste 2 ronden nog even rustig aan en ging toen vol in de aanval. Er ontstond een mooi gevecht, waarbij diverse keren van positie werd gewisseld. Birchall, liggende op de zevende positie, zag kans om zich ook met de strijd om de vijfde plaats te gaan bemoeien. Er ontstond een strijd tussen 3 teams. Bij het ingaan van de laatste ronde was de volgorde: Holden, Streuer en Birchall. Bij het insturen van de laatste bocht verdedigde Holden de binnenlijn, aangezien Bennie hem daar bijna elke ronde had geprobeerd in te halen. Echter deze maal niet, Bennie ging voor de buitenlijn en kwam met meer snelheid uit de bocht waar Holden een klein gaatje had gelaten. En zo kwamen Bennie en Gerard als vijfde over de streep, met Holden en Birchall binnen 0,7 seconde erachter.

Dit was een super mooie race voor Streuer, Holden en Birchall en dat zag je dan ook aan de gezichten van deze 3 de teams. Breed lachend bespraken ze de wedstrijd hoeveel lol ze wel niet hadden gehad aan deze harde maar faire strijd om de vijfde plaats.

Ver voor ons werd de race met grote overmacht gewonnen door Schlosser voor Reeves en Paivairinta.

Zondag : Goldrace.
Ook vandaag lagen de temperaturen weer flink boven de 30 graden en zou het een zware race worden voor mens en machine.

Deze keer hadden Bennie en Gerard een goede start en doken als vijfde de eerste bocht in. De verwachte strijd tussen Holden, Birchall en Streuer bleef vandaag achterwege. Team Streuer liep vanaf de eerste ronde al weg bij hun achtervolgers en bouwde de voorsprong per ronde iets uit. Helaas kon het tempo van de top 4 niet gevolgd worden en moesten we toezien dat het een eenzame race werd over 20 ronden. Meer dan een vijfde plaats leek er niet in te zitten. Dit veranderde echter in de laatste ronde toen koploper Schlosser met een mechanisch probleem stil kwam te staan. Hierdoor kwamen wij als vierde over de finishlijn. Door deze pech van Schlosser won de jarige Tim Reeves en Gregory Cluze de goldrace, voor Paivairinta en de Fransman Delannoy. De Fin Paivairinta deed goede zaken in de strijd om de wereldtitel. Hij vergrootte de voorsprong op nummer 2 tot 23 punten. Met nog 1 race, op het circuit van Donington. te gaan kan het Finse team de wereldtitel haast niet meer ontgaan.

Team Streuer wenst passagier Jeffrey Verhagen beterschap en een spoedig herstel