Voor het eerst nam het team dit jaar deel aan een race voor het Open Nederlands Kampioenschap (ONK) in de Dutch Superbike. Op het professionele stratencircuit van Hengelo werden drie natte trainingen verreden waarbij Allard zich als 14e plaatste. Tijdens de droge race klom Allard -na de eerste ronde als 14e te zijn doorgekomen- naar een erg nette 7e positie.

Foto: Allard Kerkhoven

Vrijdagavond, toen de vrachtwagen de paddock opreed waren de paden al modderig en dat zou tijdens het weekend nog veel erger worden. Zaterdagochtend al om 8.50uur stond de eerste vrije training van vijftien minuten op het programma. Een erg natte baan zorgde ervoor dat de regenbanden er onder moesten. Rustig aan, maar met snel zakkende rondetijden sloot Allard deze af op een 12e plek.

De regen zorgde ervoor dat de regenwielen niet meer uit de motor hoefden. Wel zorgde een extreem modderige paddock ervoor dat de motor volledig schoon gemaakt diende te worden. Tijdens de tweede training gingen gelijk de tijden weer omlaag en aan het einde reed Allard zeven seconden sneller. Uiteraard ging de rest ook sneller waardoor hij op een 12e plaats bleef staan.

Voor de volgende en laatste training wist Allard dat het nog sneller kon. Al snel gingen de rondetijden dan ook omlaag. Halverwege bezette hij dan ook de achtste plaats. Maar door een aantal langzamere rijders en een oliespoor kon Allard zijn tijden niet meer verbeteren. Waardoor hij jammer genoeg naar een 14e plaats terugzakte.

Zondagochtend was het nog steeds nat en met dezelfde banden er nog onder werd de warm-up verreden. Allard vertrok als één van de eerste, waarmee hij al snel vrij baan had. Gelijk werden de tijden van de zaterdag weer verbeterd, met wel 2sec. Na vier ronden viel alweer de finish vlag. Allard reed nu een zeer bemoedigende zevende tijd.

Door de dag heen droogde het steeds meer op en om drie uur was het helemaal droog. Toen er om half vier gestart werd was het zelfs lekker weer. Startend vanaf de zesde rij kwam Allard goed weg. In het gedrang bij de eerste bocht won hij zelfs wat plaatsen en vertrok als 10e hier vandaan. Naar achteren werden er nog twee posities gepakt. Maar in de erg langzame haarspeldbocht achter op het circuit verremde Stefan Scholten zich volledig en kwam vol tegen de zijkant van Allard's motor aan. Nog net overeind blijvend kon hij nog zijn weg vervolgen, maar was wel teruggezakt naar een 14e plaats. Echter een ronde later was dat alweer een 12e positie.

Nadat Allard voor de derde keer over de streep kwam, had hij nog eens drie rijders gepasseerd. Maar toen werd de afstand tot de volgende rijders een stuk groter. Iets wat onmogelijk leek, gebeurde toch:

"Wat eerst als een stipje voor me reed kwam steeds dichterbij. Op mijn laptimer zag ik dat mijn rondetijden steeds maar omlaag gingen. Ik liep steeds sneller in op Jeroen Turkstra, waarbij ik hem in de 8e ronde vanuit de slipstream pakte."

Maar daarbij hield Allard het niet, want ook liep hij in op Harry van Beek. En in de eerste bocht van de laatste ronde, zette Allard brutaal zijn motor naast die van Van Beek en ging hem voor.

"Het was erg spannend om Van Beek eruit te remmen. En met het remmen voor de bocht erna zag ik hem niet. Nu wist ik dat ik hem zeker had en hem niet meer zou zien. Met het remmen voor de laatste bocht ging ik voor alle zekerheid wel op het midden van de baan rijden."

Iedereen was dan ook erg blij met deze zevende plaats. En niet alleen zat hij nog geen anderhalve seconde achter de nummer 6, maar waren zijn rondetijden in de laatste vier rondes sneller dan de nummer 3 Bob Withag….

Aankomende woensdag vertrekt het team alweer naar het Engelse circuit van Silverstone, waar de derde race voor de Superstock 1000 FIM Cup op de kalender staat. Er zal aankomende week ook besloten worden of er deelgenomen gaat worden aan de pinksterraces op Oss.