Hockenheim was vorig jaar zeker niet Allard zijn favoriete circuit. Maar dit jaar kreeg hij het al snel naar zijn zin. In een toch nog erg droog weekend wist Allard zich op zaterdag als 24e te kwalificeren. In de eerste race wist hij dit al snel om te zetten tot een 18e positie, maar met zes ronden te rijden komt hij ten val. Hij bleek hier weinig last van overgehouden te hebben, want in race twee finishte hij na een sterke race op een 16e positie.
De laatste race, tellend voor het open Duitse kampioenschap is afgelopen weekend verreden op Hockenheim. Een jaar eerder debuteerde Allard op dit circuit en kon er toen niet veel lol in krijgen. Ook begin dit jaar tijdens de eerste ONK bracht het circuit weinig geluk, want Allard kwam in de eerste verregende kwalificatie ten val, en brak daarbij zijn sleutelbeen.
Vrijdag de eerste sessie was de baan bijna helemaal opgedroogd na de regen die ‘s nachts was gevallen. Rustig beginnen en mooi de rondetijden opbouwen. Tijdens deze dag werd er zoveel mogelijk aan de afstelling gewerkt, waarbij de tijd tussen de trainingen ieder keer snel op was.
Ook zaterdag begon de eerste kwalificatie op een half natte baan. Omdat het ieder moment weer kon regenen, probeerde Allard direct zo snel mogelijk rond te gaan. Daarbij stond hij in het begin zelfs eerste, maar toen iedereen sneller ging, zakte hij na ongeveer tien minuten uit de top tien. Halverwege de training kwam hij binnen voor een nieuwe achterband. In de eerste ronde dat Allard weer aanzette en voelbaar sneller ging, werd de training stilgelegd na een crash. Op dat moment was hij jammer genoeg teruggezakt naar een 22e positie. In de tijd dat de training stil lag begon het weer licht te regenen en had het geen zin meer om te gaan rijden.
Voor de tweede kwalificatie was het weer droog geworden en verbeterde Allard zijn tijd al in de eerste kwalificatie ronde. Ook zijn persoonlijk record ging er snel aan. En de stappen waren groter dan vooraf door rijder en team verwacht. Halverwege werd er een nieuwe achterband gemonteerd. Maar om onbekende reden leek Allard hier veel meer moeite mee te hebben en toen hij na de kwalificatie binnen kwam klaagde hij over grip. Toch was zijn gereden tijd erg goed en werd er voor de race meer verwacht dan zijn 24e kwalificatietijd.
Zondagochtend werd de warm-up training verpest door een klein regenbuitje. Hierin zou Allard dan ook maar één ronde rijden. De motor werd daarna klaar gemaakt voor de eerste race, welke op een zonnig en warm circuit om 11.00uur van start ging. Een redelijk ontspannen coureur ging goed van start en maakte direct al duidelijk er zin in te hebben, want reeds in de eerste ronde had hij de nodige posities gewonnen. Al snel kwam hij in een mooi internationaal groepje te rijden. Waaronder ook deze keer weer Michael Schumacher die ook deze keer Allard voor moest laten gaan. Lange tijd reed hij op een 18e positie, net achter een tweepersoonsgroepje voor hem en een achtervolger strak achter hem. Deze remde hem in de 13e van de 19 rondes eruit en ging iets wijd. Allard zetten zijn motor gelijk weer aan de binnenkant ertussen, maar de Oostenrijkse WK Endurance rijder Horst Saiger kwam ook naar binnen en beide motoren kwamen elkaar tegen. Hierdoor schoven beide motoren onderuit. Allard wist zijn motor weer overeind en gestart te krijgen, maar door een verbogen stuurhelft kon hij het gas niet vol open krijgen en kwam verder volledig ongedeerd de pits binnen.
Zo snel als mogelijk werd de motor weer opgebouwd voor de tweede race later op de dag. Iets meer gespannen, maar helemaal vol van adrenaline was Allard klaar voor de tweede race. Ook nu weer een goede start, en een nog betere eerste ronde. Ook zijn rondetijden waren vanaf het begin beter en het gevecht waarin hij zat nog mooier. Met rijders uit Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen, Spanje, Polen en Finland ging hij het gevecht aan. Ook nu weer werd Schumacher in het begin van de race verslagen en op een grote afstand gezet. Tegen het einde was hij net de aansluiting kwijt met de rijders voor hem en lag hij de laatste rondes op een 16e positie, waar hij ook op wist te finishen.
Tijdens deze finale race zaten er nog drie gastrijders voor hem, zodat hij daarvoor ook nog eens drie IDM Superbike punten erbij kreeg. Deze laatste race is eigenlijk de grootste verrassing en verbetering die Allard dit jaar heeft gemaakt. We zijn dan ook erg tevreden met deze afsluiting en willen graag volgend jaar daar verder gaan.
Aankomend weekend de allerlaatste race van het seizoen tijdens de Race of the Champions op het Asser TT-Circuit. Uiteraard is tijdens deze race iedereen van harte welkom en pakken we weer extra uit voor onze gasten.