Vandaag tijdens de trainingen voor de “inhaalraces” op Assen, werden de jongens van de mannen gescheiden. Diverse EK en WK rijders (o.a. Simeon, Vermonden, Anderson) maakten handig gebruik van de mogelijkheid het vernieuwde Assen te verkennen alvorens zij bij het WK Superbike circus het eerste weekend van september op Assen in actie komen.
Enerzijds dus wel rijders die met belangrijke punten kunnen gaan lopen, anderzijds krijgen de Nederlandse rijders en in het bijzonder de mannen van Yamaha Racing Support dit weekend een goede referentie waar ze nu echt staan. Zeker omdat een aantal nationale coryfeeën weer aast op een wildcard voor een of andere klasse tijdens het komend WK Superbike.
Yamaha deed in de training goede zaken met vijf motoren op de eerste startrijen (Superbikes 2x, 3x Superstock 600).
Superstock 600
Gerald Perdon had nog duidelijk last van nekklachten, waarvan sinds de laatste ONK race in Oschersleben(D) sprake is. Dit gaf hem niet helemaal de bewegingsvrijheid die nodig is om top te presteren. De eerste training was er voor Gerald een vierde tijd met 1min.49.8sec. Dat is nog steeds een stukje verwijderd van het sinds vorige race door hem gedicteerde baanrecord in de Superstock: 1min.47.6sec.
Verwachting voor de tweede training was dat door aanpassing van de voorvering nog wat progressie zou kunnen worden gemaakt. De Yamaha R6 loopt verder goed dus daar is weinig winst te behalen.
De tweede training toch nog een plaatsje winst voor onze Udenaar. Met een tijd van 1min.48.4sec. schuift hij dus op de eerste startrij een plaatsje naar voren. Simeon (momenteel op top presterend in het EK Superstock) en directe ONK concurrent Ronald ter Braake gingen hem nog voor op respectievelijk Suzuki en Kawasaki.
Gerald: ”De wijziging aan de voorvork gaf inderdaad een beter gevoel. M’n nek is nog niet wat het wezen moet, maar het ging al wel een stuk beter dan tijdens de eerste training. Ik zat in de tweede training al vroeg op een goede tijd en zette m’n beste tijd neer in ronde drie. Ik maakte tegen het einde van de training nog een pitstop, maar die was eigenlijk wat aan de late kant. Er resteerden nog vier minuten toen ik de baan terug op ging, dus was het zaak nog even te pushen.
Die laatste ronde ging het eigenlijk super, totdat ik iemand tegenkwam net voor de GT bocht. We moesten allebei de grindbak in (iets wat we ook zagen in de laatste ronde bij de Superbikes, toen Bob Withag z’n training eindigde in de grindbak van diezelfde bocht, red.).
Ja, een evenaring of verbetering van m’n ronderecord zat er even niet in, maar ik sta op de eerste rij en dat is een goed uitgangspunt voor de race van morgen”.
EK en Yamaha rijder Roy ten Napel maakt morgen met een vierde startplaats de eerste startrij compleet.
Dutch Superbikes
Yamaha R1 rijder Bob Withag legde de eerste training lange tijd beslag op de provisional pole, maar werd aan het einde van deze sessie nog voorbij gegaan door wederom Arie Vos. We zagen dit scenario dit seizoen al vaker, maar de tijdsverschillen beginnen te slinken, nu nog slechts 0,7sec.
Jeroen ging het even wat minder goed af in de eerste sessie, en dit nadat hij afgelopen races steeds weer progressie maakte en zich steeds in de sub-top wist te kwalificeren. Een teleurstellende 22e tijd dus voor hem in de eerste sessie.
“De motor waarmee ik de training inging voelde aan de voorkant niet optimaal aan. Ik kwam binnen om de instelling te veranderen, maar eerlijk gezegd, het gaf weinig verschil. En ja, m’n snelste ronde van 1min.46.7sec. zette ik wel voordat ik binnenkwam. De laatste ronde ben ik er nog eens voor gaan zitten en dat ging eigenlijk heel erg goed, totdat ik bij de GT bocht aankwam. Bij het insturen was ik de motor vooraan kwijt en ik lag dus in de grindbak. Het lukte nu nog even niet, maar de R1 loopt als een zonnetje en een nog betere tijd zit er gewoon in”, Bob na afloop van de eerste training.
Jeroen z’n relaas:” De eerste motor waarmee ik naar buiten ging was m’n reservemotor. Die kon ik echter na een paar rondjes weer in de pits parkeren vanwege een defecte koppeling. Vervolgens ben ik met m’n eerste motor naar buiten gegaan, maar die kreeg ik niet goed aan het sturen. Het is juist wel deze motor waarbij ik afgelopen races een prima gevoel had. We zullen dus voor de volgende sessie nog eens driftig naar de vering moeten kijken. Een voorlopig 22e plaats is niet echt waar ik me thuis voel inmiddels, maar er komt nog een tweede training, dus…”
In de tweede training van de Dutch Superbikes zat het veld knap dicht bij elkaar, de eerste zeven rijders binnen 1 seconde.
Bob stond weer lange tijd op plaats twee, maar in de laatste ronde van de training ging David Johnson (Aus) nog onder Bob z’n tijd door met net iets meer dan 0.1 sec. Voor Bob een uiteindelijk snelste tijd van 1min.45.8sec. en nu nog slechts 0.5sec verwijderd van de pole!
Jeroen lukte het maar niet vandaag. Ofschoon hij z’n tijd van de eerste sessie met meer dan 1 seconde verbeterde, zakte hij naar een voor hem ongebruikelijke 26e startplaats.
Op de eerste startrij morgen in het Vacansoleil ONK Dutch Superbikes: pole voor Arie Vos (Honda), David Johnson (Yamaha), Bob Withag (Yamaha) en als hekkensluiter Gerrie Nijboer (Yamaha).
Het is duidelijk wat de Yamaha Armada morgen te doen staat!
Supersport
In de Supersport was het team van Yamaha Racing Support dit weekend niet zelf actief. Wel kwam de door Yamaha Racing Support gesteunde rijder Rik Lenters van Start Racing Nieuwleusen in actie. Met z’n derde plaats twee weken terug in Oschersleben nog vers in het geheugen, moet het voor hem een lichte teleurstelling zijn dat hij morgen vanaf plaats tien vertrekt. Maar in de race kan nog veel gebeuren!
Branco Sardanov (NL) verraste op z’n Yamaha R6 met een 6e startplek.
De warm-up vangt zondag 9 juli aan om 11.00 uur, terwijl de races om 12.00 van start gaan.